تکنولوژیگوناگون

میلیاردرها در سال ۲۰۲۱ به کدام خیریه‌ها پول اعطا کردند؟

بحث مالیات یکی از مهمترین بحث‌های روز ثروتمندان آمریکایی از جمله شخصیت‌های مشهور حوزه تکنولوژی است. هر ساله بسیاری از ثروتمندان این کشور برای گریز از مالیات به اعطای کمک به خیریه روی می‌آورند. ماهنامه فوربس در تازه‌ترین شماره خود میزان اعطای خیریه برخی از آنها را که در میانشان شخصیت‌های شناخته شده حوزه تکنولوژی هم حضور دارند لیست کرده است.

وارن بافت

وارن بافت

میزان ثروت: ۱۰۳.۱ میلیارد دلار

منبع ثروت: شرکت برکشایر هتوی

ملیت: آمریکایی

وارن بافت در ماه ژوئن ۲۰۲۱ مبلغی بالغ بر ۴.۱ میلیارد دلار را به خیریه اختصاص داد. بافت ۱۵ سال قبل تعهد کرده بود که ۹۹ درصد ثروتش را به خیریه ببخشد. او زمانی این تعهد را انجام داد که بیش از ۴۷۴ هزار سهم شرکت برکشایر هتوی را در اختیار داشت او هم اکنون ۲۳۸ هزار سهم این شرکت را در اختیار دارد که نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌ارزد. او ۴۱ میلیارد دلار از ثروتش را تاکنون به ۵ خیریه از جمله خیریه بیل و ملیندا گیتس اعطا کرده است.

جک دورسی

میزان ثروت: ۱۳.۹ میلیارد دلار

منبع ثروت: توییتر، اسکوئر

ملیت: آمریکایی

در ماه مارس ۲۰۲۱ دورسی نخستین NFT توییت را به مبلغ ۲.۹ میلیارد دلار فروخت و به یک خیریه اعطا کرد. او این مبلغ را به خیریه GiveDirectly بخشید که در زمینه کمک به افراد نیازمند فعالیت می‌کند. دورسی در ماه مارس ۲۰۲۰ تعهد کرده بود که ۱ میلیارد دلار از سهامش در شرکت اسکوئر را به خیریه می‌دهد که چیزی معادل ۲۸ درصد ثروتش بود.

مکنزی اسکات

مکنزی اسکات

میزان ثروت: ۵۷.۳ میلیارد دلار

منبع ثروت: آمازون

ملیت: آمریکایی

همسر سابق جف بزوس در ماه مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۲.۷ میلیارد دلار از ثروتش را به ۲۸۶ سازمان خیریه اعطا می‌کند. آخرین مبلغی که او اعطا کرده به نهادهای خیریه متمرکز بر آموزشهای عالی، سازمان‌های مبارزه با فقر و افراد حاشیه نشین بوده است. در سال ۲۰۲۰ هم او چیزی بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار به ۵۰۰ سازمان خیریه اطعا کرده بود. او یکسال قبل یعنی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که نیمی از ثروتش را به نهادهای خیریه می‌بخشد.

وانگ جینگ

وانگ جینگ

میزان ثروت: ۲۱.۹ میلیارد دلار

منبع ثروت: تجارت الکترونیکی

ملیت: چینی

وانگ جینگ مدیرعامل و بنیانگذار سرویس سفارش آنلاین غذای میتوان است و در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۲.۳ میلیارد دلار از سهام شرکتش را به خیریه اختصاص میدهد. این میزان بالغ بر ۱۰ درصد کل ثروت اوست. او ۵۷ میلیون سهم کلاس A شرکتش را به سهام کلاس  B تبدیل کرد و آن را به بنیاد خیریه وانگ جینگ اعطا کرد تا در زمینه فعالیت‌های عام المنفعه و تحقیقات علمی هزینه کند.

ژانگ یمینگ

ژانگ یمینگ

میزان ثروت: ۵۹.۴ میلیارد دلار

منبع ثروت: تیک تاک

ملیت: چینی

بنیانگذار شرکت بایت دنس تعهد داده که ۷۷.۳ میلیون دلار از ثروتش را به زادگاهش یعنی شهر لانگیان اعطا کند. این کارآفرین ۳۷ ساله در سالهای قبل هم ده‌ها میلیون دلار به نهادهای آموزشی در چین و آمریکا اعطا کرده است.

جف بزوس

جف بزوس

میزان ثروت: ۱۹۷.۸ میلیارد دلار

منبع ثروت: آمازون

ملیت: آمریکایی

در ماه جولای سال ۲۰۲۱ بنیانگذار آمازون تعهد کرد که ۲۰۰ میلیون دلار به انستیتو آموزشی سمیتسونیان اعطا کند که آموزش فضایی را ترویج کند. این بزرگترین کمکی بود که این موسسه از زمان تاسیسش یعنی از ۱۸۴۶ تاکنون دریافت کرده بود. موزه هوا و فضای سمیتسونیان۷۰ میلیون دلار را برای بازسازی ساختمان و تجهیز به تکنولوژی‌های پیشرفته اختصاص داد. سایر ۱۳۰ میلیون دلار کمک به ساخت موزه‌ای تحت عنوان بزوس اختصاص خواهد یافت. امسال و بعد از پرواز موفق سفینه فضایی‌اش ۲۰۰ میلیون دلار دیگر به فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص داد.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

میزن ثروت: ۲۱۴.۸ میلیارد دلار

منبع ثروت: تسلا، اسپیس ایکس

ملیت: آمریکایی

در سپتامبر ۲۰۲۱ ماسک در توییتی اعلام کرد که قصد دارد ۵۰ میلیون دلار برای به یک مرکز تحقیقاتی پزشکی در زمینه کودکان کمک کند. او این را درست بعد از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش سرمایه اسپیس ایکس اعلام کرد. او همچنین ۲۵ میلیون دلار هم به یک بنیاد غیر انتفاعی ماسک اعطا کرد. او اخیرا هم اعلام کرده که ۱۰۰ میلیون دلار از سهام تسلا را برای پرداخت مالیات می‌فروشد.

منبع
فوربس

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا