خودروخودرو الکتریکی

خودروی الکتریکی کیا EV9 با قدرت پیمایش ۴۸۰ کیلومتری معرفی شد

شرکت کیا در جریان نمایشگاه خودروی لس‌انجلس ۲۰۲۱ از جدیدترین خودروی الکتریکی خود به نام EV9 رونمایی کرد.

خودرویی شاسی‌بلند که از قدرت پیمایش ۳۰۰ مایلی (۴۸۲ کیلومتر) بهره می‌برد و همانند مدل EV6، مبتنی بر پلتفرم E-GMP شرکت هیوندای طراحی شده است. طراحی این خودرو به گونه‌ای است که از برخی جهات به مدل کیا Soul شبیه است و از لحاظ بدنه نیز به مدل کیا Telluride شباهت دارد. طول بدنه این خودرو برابر با ۱۹۴ اینچ   (۴.۹ متر) و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب برابر با ۸۱ اینچ (۲ متر) و ۷۰ اینچ (۱.۷ متر) عنوان شده است.

این یعنی، بزرگ‌تر و عریض‌تر از مدل Telluride که آن را در شمار خودروهای عظیم‌الجثه شاسی‌بلند قرار می‌دهد. در حال حاضر، پلتفرم الکتریکی E-GMP در چندین مدل خودروی الکتریکی هماند Ioniq ۵، EV6، جنسیس GV60 و همچنین مدل جدید هیوندای Seven جای گرفته است.

به گفته کیا، این خودرو از معماری ۸۰۰ ولتی بهره می‌برد که امکان شارژ سریع DC با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلوواتی را برای آن فراهم می‌کند. همانند مدل هیوندای Seven، شارژ باتری کیا EV9 نیز ظرف مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد خواهد رسید.

نمای جلوپنجره خودرو نیز دستخوش تغییراتی شده و کیا آن را نمای چهره ببر توصیف کرده است. کیا در اینجا از قالب‌های سنتی جلوپنجره رها شده و با استفاده از طراحی رنگی، در مسیری که تسلا در آن گام برداشته، قدم گذاشته است.

کیا برای رنگ‌آمیزی فضای بیرون و داخل خودرو، از آب الهام گرفته به طوری که در قسمت بیرونی، از رنگ اقیانوسی بهره برده و در فضای داخل کابین نیز از رنگ آبی آسمانی استفاده کرده است.

کیا EV9

در فضای داخلی، یک صفحه نمایش لمسی مرکزی ۲۷ اینچی تعبیه شده که مشابه آن را در برخی از خودروهای شاسی‌بلند امروزی دیده‌ایم. فرمان این خودرو نیز تقریبا شبیه به فرمان Yoke خودروی تسلا مدل Y طراحی شده و کیا آن را «صفحه فرمان پاپ‌اپ» نامگذاری کرده است.

کیا EV9

اگرچه هیچ حرفی در خصوص زمان ورود کیا EV9 به خط تولید اعلام نشده اما از آنجایی که این شرکت، وعده عرضه هفت خودروی الکتریکی به بازار را تا سال ۲۰۲۷ داده بود، احتمالا این اتفاق به زودی خواهد افتاد و EV9 وارد خیابان‌ها خواهد شد.

کیا EV9

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا