استارتاپکافه بازار

شفاف‌سازی «کافه‌بازار» درباره معیار انتخاب اپ‌های برگزیده

چگونه می‌توان به یکی از اپلیکیشن‌های برگزیده‌ پلتفرم «بازار» تبدیل شد؟‌

تمامی سختی‌های «طراحی و توسعه یک اپلیکیشن» یک طرف و عرضه عمومی و جلب توجه مخاطبان برای دانلود و نصب آن برنامه طرف دیگر. زیرا هر حوزه تعداد زیادی اپلیکیشن مشابه دارد که رقابت را بسیار سخت می‌کند. عموما یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که به فکر توسعه‌دهندگان می‌رسد، استفاده از امکانات تبلیغی مختلفی است که در پلتفرم‌ها و رسانه‌های مرتبط وجود دارد و اساسا این راهکار هزینه‌های مضاعفی به توسعه‌دهندگان تحمیل می‌کند.

با اینحال این تنها راه نیست. زیرا پلتفرم‌هایی مانند کافه‌بازار، اخیرا با ایجاد امکانی زمینه را برای دیده‌شدن بدون هزینه برنامه‌های خوب فراهم کرده اند. اما اینکه چگونه می‌توان یکی از این اپ‌های برگزیده کافه بازار بود و از امکان پروموت شدن برنامه و کسب مخاطبان بیشتر بهره‌مند شد، موضوعی است که برای بسیاری از توسعه‌دهندگان جای سوال است.

اپلیکیشن های برگزیده کافه بازار به انتخاب سردبیران
اپلیکیشن های برگزیده کافه بازار به انتخاب سردبیران؛ لیست‌های «برنامه‌های جدید منتخب سردبیران»، «بروزرسانی‌های منتخب سردبیران» یا بنرهای «بالای صفحه» و «میان‌ صفحه» تنها چند نمونه از ابزارهای رایگان و دردسترسی هستند که به معرفی هرچه‌بیشتر برنامه و بازی شما کمک می‌کنند.

ابزارهای رایگان پروموت اپ‌ها

پلتفرم «کافه‌بازار» یکی از اصلی‌ترین پلتفرمهای دانلود اپلیکیشن (برنامه‌های کاربردی) در کشور است که بیش از ۴۵میلیون کاربر ایرانی از آن استفاده می‌کنند. احتمالاً تاکنون لیست‌ها و بنرهای متنوعی که در صفحه‌ی اول بازار به کاربران پیشنهاد می‌شود را دیده‌اید؛ لیست‌های «برنامه‌های جدید منتخب سردبیران»، «بروزرسانی‌های منتخب سردبیران» یا بنرهای «بالای صفحه» و «میان صفحه» تنها چند نمونه از ابزارهای رایگان و دردسترسی هستند که به معرفی هرچه‌بیشتر برنامه و بازی شما کمک می‌کنند.

طبق اعلام مدیران کافه بازار، ماهیانه بیش از ۵۰۰ بازی و برنامه در لیست‌ها و بنرهای صفحه اول بازار نمایش داده می‌شوند. اساسا محصولات برگزیده‌ی این لیست‌ها، آسان‌تر از رقیبان خود در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند و اقبال بیشتری برای دانلود و نصب پیدا می‌کنند.

چگونه می‌توان در لیست برگزیده‌ها قرار گرفت؟

استفاده از امکان قرار گرفتن در لیست برگزیده‌ها و دیده شدن رایگان، می‌تواند در جلب توجه و نصب بالا بسیار موثر باشد. طبق اعلام «کافه بازار» ، تمامی محصولات منتشرشده در بازار، درصورتی‌که طبق استانداردهای تعریف‌شده در این راهنما توسعه پیدا کرده باشند، می‌توانند فرصت قرارگرفتن در لیست‌ها و بنرهای برگزیده را به‌دست‌بیاورند. عملکرد صحیح محصول، بروزرسانی قابلیت‌ها، ارائه‌ی محتوا و خدمات کاربردی و جلب رضایت کاربران ازجمله معیارهایی هستند که به برگزیده‌شدن برنامه و بازی شما در بازار کمک می‌کنند.

سردبیران بازار مدام در حال بررسی برنامه‌ها و بازی‌های منتشرشده و انتخاب محصولات باکیفیت براساس «راهنمای بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده» هستند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند برای قراردادن برنامه و بازی خود در لیست‌ها و بنرهای بازار، از قسمت تیکت‌های پشتیبانی پیشخان توسعه‌دهندگان درخواست ثبت کنند و پس از تأیید سردبیران، اپلیکیشن آنها در قسمت برگزیده‌ها به نمایش درآید.

معیارهای انتخاب برگزیده‌ها

سنجش برنامه‌های کاربردی ثبت شده در استور بازار بر اساس دو فرآیند سیستمی و غیرسیستمی انجام می‌شود. فرآیند سیستمی بدون دخالت سردبیران بازار و به‌وسیله‌ی الگوریتم‌های مخصوص هر لیست انجام می‌شود. بنابراین، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند برای نمایش برنامه‌های خود در این لیست‌ها درخواست ثبت کنند. لیست‌های سیستمی اغلب براساس سلیقه کاربران و با تحلیل رفتار آنها پیشنهاد می‌شوند.

فرآیند پیشنهاد اپ های منتخب به کاربران
فرآیند پیشنهاد اپ های منتخب به کاربران

با اینحال در فرآیند غیرسیستمی سنجش برنامه‌ها و بازی‌ها، معیارهای مختلفی مدنظر قرار می‌گیرد و  سردبیران بازار هر محصول را مطابق این استانداردها بررسی و برای نمایش در لیست‌ها انتخاب می‌کنند. این معیارها پیش‌نیازی ضروری برای برگزیده‌شدن محصول شما هستند. بنابراین، ازدست‌دادن هرکدام از آن‌ها به خروج برنامه شما از لیست برگزیده‌ها منجر می‌شود. توجه داشته باشید که استانداردهای متعددی برای انتخاب یک محصول وجود دارد و معیارهای زیر تنها مهم‌ترین آن‌ها را دربرمی‌گیرد:

رضایت کاربران و رعایت حقوق آن‌ها

  • توجه توسعه‌دهنده به بازخوردهای کاربران اهمیت فراوانی دارد. درصورتی‌که به علت مشکلات برنامه از سوی کاربران خود بازخوردهای منفی دریافت کنید، بازار محصول شما را برای قراردادن در لیست برنامه‌های برگزیده انتخاب نخواهد کرد. بنابراین، پشتیبانی مناسب و پاسخ‌گویی به مشکلات کاربران از معیارهای برگزیده‌شدن است.
  • اصول حرفه‌ای و اخلاقی رقابت باید از سوی توسعه‌دهندگان رعایت شود. به‌طورمثال، دستکاری در رتبه‌ی برنامه، نظرات کاربران و انجام اموری خارج از روال طبیعی، که باعث گمراهی کاربر می‌شود و به رشد و موفقیت کاذب برنامه می‌انجامد پذیرفته نیست. همچنین، در برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای دارند، مبلغی که از کاربران دریافت می‌شود باید در تناسب با خدمات و محتوای ارائه‌شده در محصول باشد.
  • احترام به حریم شخصی کاربران ازجمله معیارهای برگزیده‌شدن است. گرفتن دسترسی‌ها و اطلاعات غیرضروری از کاربران، که با خدمات و محتوای برنامه ارتباطی نداشته باشد، باعث می‌شود برنامه یا بازی در لیست برگزیدگان قرار نگیرد.

عملکرد صحیح و تجربه کاربری مطلوب

  • کاربر باید بتواند به‌راحتی و بدون سردرگمی با بازی یا برنامه‌ کار کند و به ویژگی‌های کلیدی آن به‌آسانی دسترسی داشته باشد. به‌طورمثال، وجود یک راهنمای آموزشی در بازی‌ها برای آشنایی کاربران با مراحل و قابلیت‌های مختلف بازی ضرورت دارد.
  • بخش‌های اصلی یک محصول و قابلیت‌های مهم آن باید عملکردی درست داشته باشند. پیش‌نیاز برگزیده‌شدن یک محصول، نبود مشکلات اساسی در عملکرد آن است.
  • طراحی گیم‌پلی در بازی‌ها نیز باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر تجربه‌ی مطلوبی از بازی‌کردن به‌دست بیاورد.
  • برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای (Freemium) دارند، باید امکان استفاده از برخی ویژگی‌های کلیدی را به صورت «رایگان» در اختیار کاربران خود بگذارند تا کاربران پیش از خرید تجربه مطلوبی از برنامه داشته باشند و با درک بهتری برای خرید تصمیم بگیرد.
  • وجود تبلیغات نباید مانع کاربری آسان برنامه و بازی شود. به‌طورمثال، اگر قسمت‌های مهم یک برنامه با تبلیغات پر شده باشد یا حجم تبلیغات از قابلیت‌های برنامه بالاتر باشد، محصول برگزیده نخواهد شد.

گرافیک و رابط کاربری

معیارهای انتخاب اپ های برگزیده کافه بازار
معیارهای انتخاب اپ‌های برگزیده کافه بازار
  • طراحی رابط کاربری محصول باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. هنگام طراحی رابط کاربری، می‌توانید از روش heuristic استفاده کنید و تمام بخش‌های محصول خود را مطابق آن به‌دقت مورد بررسی قرار دهید. رعایت این نکات به بهبود رابط کاربری محصول شما کمک بسیاری می‌کند.
  • در صورت نیاز، برای کاهش هزینه‌های طراحی محصول خود می‌توانید از دیزاین‌سیستم‌های آماده‌ای همچون «متریال» یا دیزان‌سیستم‌های شناخته‌شده دیگر استفاده کنید. با استفاده از این دیزاین‌سیستم‌ها می‌توانید از به‌وجودآمدن بسیاری از مشکلات طراحی جلوگیری ‌کنید.
  • کاربران باید بتوانند برای برطرف‌کردن نیازهای خود، به‌راحتی و بدون مشکلی اساسی از برنامه شما استفاده کنند. برای بهبود تجربه‌ی کاربری و پیداکردن مشکلات اصلی برنامه خود می‌توانید از «تست‌های کاربردپذیری» استفاده کنید. از کاربران کنونی محصول خود تست کاربردپذیری بگیرید و مشکلات موجود را برطرف کنید.
  • برخورداری از گرافیک زیبا و باکیفیت و رعایت یکپارچگی بصری اهمیت بالایی دارد و نقشی کلیدی در برگزیده‌شدن برنامه‌ها و بازی‌ها ایفا می‌کند.

اصالت و خلاقیت

  • کاربرد یا محتوای ارائه‌شده در یک بازی یا برنامه نباید به محصول دیگری بیش‌ از اندازه شباهت داشته باشد یا از نظر بصری محصولی شناخته‌شده را تداعی‌ کند. به‌طورمثال، کپی از assetهای یک بازی، مانند شخصیت‌ها، صداگذاری، نقشه‌ها و … اصالت برنامه شما را زیر سؤال می‌برد.
  • برای محصولاتی که از نظر محتوا به‌ یکدیگر شباهت دارند، خلق ارزش و برخورداری از مزیت رقابتی ضروری است. این مزیت رقابتی می‌تواند قابلیت‌های جدید یا محتوایی منحصر‌به‌فرد نسبت به برنامه‌های مشابه باشد.
  • بازی‌هایی که برای ساخت آن‌ها از بسته‌های آماده و پروژه‌های پیش‌ساخته استفاده شده و محصولی جداگانه به‌ شمار‌ نمی‌آیند، در میان منتخبین قرار نخواهند گرفت. توسعه‌دهندگان می‌توانند برای اثبات اصالت برنامه‌ی خود از تولید مراحل مختلف آن اسکرین‌شات‌ها یا مستنداتی را ارائه دهند.
  • خلاقیت و نوآوری در بازی یا برنامه، مانند خلق ارزشی جدید یا ارائه سرویسی متفاوت، ازجمله معیارهای تشویقی بازار است و احتمال حضور محصول شما را در میان منتخبین بالا خواهد برد.

پایبندی به تعهدات در ارائه خدمات

  • برنامه‌هایی که بیرون از بستر اپ خدماتی را ارائه می‌دهند، باید به تعهدات خود پایبند باشند و خدمات درست و کاملی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. اثبات کیفیت خدمات این برنامه‌ها، نیازمند بررسی دقیق‌تر از سوی بازار است، بنابراین فرآیند برگزیده‌شدن آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • اگر در یک برنامه یا بازی وعده‌ای، مانند جایزه یا تخفیف، به کاربران داده می‌شود، پایبندی به آن ضرورت دارد.

محتوای برنامه

  • منابع مورد استفاده در محتوای یک محصول باید معتبر و قابل اطمینان باشد. این مسئله به‌ويژه در حوزه‌های تخصصی مانند پزشکی، دارویی و … اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • اگر ارزش اصلی یک برنامه را محتوا تشکیل می‌دهد، این محتوا نباید به‌صورت ناقص، با جزئیات کم و حداقلی ارائه شود؛ به‌طورمثال، یک برنامه آشپزی که در آن تعداد انگشت‌شماری دستور پخت غذا ارائه شده باشد.
  • چنانچه بازی یا برنامه شما محتوا و عملکردی حساسیت‌زا و خلاف عرف جامعه داشته باشد، فرصت خود را برای برگزیده‌شدن از دست خواهید داد.

کیفیت صفحه برنامه

انتخاب نام مناسب، طراحی آیکون استاندارد، داشتن اسکرین‌شات‌های باکیفیت و نوشتن توضیحات حرفه‌ای در صفحه‌‌ی برنامه و بازی ضروری است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به راهنمای «آماده‌سازی برنامه» مراجعه کنید.

پویایی محصول

محصول باید در بازه‌های زمانی مختلف بروزرسانی شود. رسیدگی به برنامه پس از انتشار و برطرف‌کردن مشکلات آن با درنظرگرفتن بازخوردهای کاربران به پویایی برنامه کمک می‌کند.

افزودن محتوا و قابلیت‌های جدید به محصول و توسعه‌ی بخش‌های مختلف آن از دیگر معیارهای برگزیده‌شدن در بازار است. پایبندی به این معیار برای قرارگرفتن مجدد در لیست‌ها و بنرها بسیار مهم است.

برنامه و بازی باید جامعه کاربران پویا داشته باشد، به‌‌طور مداوم توسط کاربران نصب و دانلود شود و از سوی آن‌ها بازخورد دریافت کند.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا