ارز دیجیتالتکنولوژی

کنترل بیت کوین در اختیار تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران است

این روزها، دسترسی به بیت کوین و دیگر رمزارزهای محبوب آسان شده و بسیاری از افراد در سراسر جهان فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند. اما این واقعیت که همچنان درصد کمی از کاربران، کنترل اکثریت بازار را در دست دارند، تغییری نکرده است.

یافته‌های یک تحقیق جدید از اداره ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) آمریکا نشان می‌دهد که ۱۰ هزار سرمایه‌گذار بزرگ بیت کوین، کنترل تقریبا یک سوم از رمزارزهای در حال گردش را در اختیار دارند.

اگرچه تفکیک میان افراد عادی، گروه‌ها و صرافی‌ها برای دستیابی به این نتایج کار بسیار بود، اما اداره ملی تحقیقات اقتصادی توانست با استفاده از به‌کارگیری روشی خاص در گردآوری داده‌ها، این تفکیک و تمایز را ایجاد کند.

چیزی که پژوهشگران به آن دست یافتند، این بود که در پایان سال گذشته میلادی، حدود ۸.۵ میلیون بیت کوین در اختیاز ۱۰ هزار نفر بود. این در حالی است که گروه‌های برتر که جزو سرمایه‌گذاران بزرگ محسوب می‌شوند، چیزی حدود ۵.۵ میلیون بیت کوین را تحت مالکیت داشتند.

جالب‌تر آنکه پژوهشگران NBER در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار برتر حدود ۳.۵ میلیون بیت کوین را در اختیار داشتند. همچنین این محققان اعلام کردند که ممکن است بخش زیادی از این بیت کوین‌ها توسط یک شخص اداره شود. این موضوع بیشتر در مورد بیت کوین‌های اولیه صدق می‌کند که احتمال می‌رود متعلق به خالق مرموز بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو باشد.

در بخش دیگری از نتایج این گروه تحقیقاتی آمده است که ۱۰ درصد از استخراج‌کنندگان حدود ۹۰ درصد از ظرفیت استخراج بیت کوین را تحت کنترل دارند. افزون بر این، تنها ۰.۱ درصد از ماینرها مسئول نی‌می‌از کل خروجی ماینینگ هستند.

این یافته، تیم تحقیقاتی NBER را به این نتیجه‌گیری سوق داد که علی‌رغم توجهی که بیت کوین در طی سال‌های اخیر به خود جذب کرده و کاربران زیادی به حوزه رمزارزها ورود کرده‌اند، اما همچنان این اکوسیستم تحت کنترل افراد و بازیگران محدودی است و همین مسئله، باعث می‌شود تا این اکوسیستم در معرض تهدیدها و ریسک‌هایی حمله ۵۱ درصدی قرار گیر؛ جایی که گروهی از ماینرها می‌توانند کنترل اکثریت این شبکه در دست بگیرند.

بیت کوین در هفته گذشته به مرز ۶۷ هزار دلار رسید و اکنون با قیمت ۶۲ هزار دلار مبادله می‌شود. این روند افزایشی برای دیگر رمزارزها نیز اتفاق افتاد. برای نمونه ارزش قیمت رمزارز Shiba Inu در هفته گذشته با رشدی ۶۴ درصدی مواجه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا