استارتاپایران

سوریه و ترکیه؛ گام اول سرمایه گذاری خارجی حرکت اول

سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار دلاری «حرکت اول جهانی»، در استارتاپ سوری «دیجی شی»

در نشست خبری روز گذشته که با هدف ارائه گزارش عملکرد ۳ ساله شرکت سرمایه گذاری جسورانه «حرکت اول» انجام شد، مدیرعامل این شرکت از ورود به سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای ترکیه و سوریه خبر داد.

محمدمهدی عباسخانی ضمن اعلام سرمایه‌گذاری ۶۰۰ هزار دلاری این شرکت روی استارتاپ دیجی شی در سوریه، از مذاکره با پلتفرمی دیگر در این کشور نیز خبر داد. سرمایه‌گذاری‌های خارجی حرکت اول در سوریه، در قالب شرکتی با نام «حرکت اول جهانی» انجام می‌شود و این شرکت سهامدار شرکتهای سرمایه پذیر این کشور خواهد بود. عباسخانی در ادامه از ثبت شرکتی دیگر در ترکیه نیز خبر داد و گفت: این شرکت قرار است هد اصلی سرمایه گذاری‌های خارجی حرکت اول باشد.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده گفت: مجبور شدیم سرمایه گذاری‌های خارجی خود را بر روی شرکت‌های کوچکتر و یا شرکتهای که در مراحل ابتدایی رشد هستند انجام دهیم. وی افزود: با این حال اگر ملاحظات سیاسی اجازه دهد، از همکاری با دیگر سرمایه‌گذاران خارجی  و سرمایه گذاری اشتراکی استقبال می‌کنیم.

عملکرد سه ساله حرکت اول

مدیرعامل حرکت اول در تشریح عملکرد سه ساله این شرکت در سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی، به برنامه این شرکت برای رسیدن به رقم سرمایه گذاری تجمعی ۶۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت قصد داریم تا سال آینده، میزان سرمایه گذاری‌های انجام شده در دوره فعالیتمان را به ۹۵۰ میلیارد تومان برسانیم.

عباسخانی با نام بردن از ۹ استارتاپی که این شرکت در این مدت روی آنها سرمایه گذاری کرده است گفت: بخش عمده این سرمایه گذاری‌ها در سال ۹۹ انجام شده و حوزه‌های تجارت الکترونیک، سلامت، آموزش، فینتک، اینشورتک، رسانه، گردشگری، پلتفرم هتای هوش مصنوعی و کلان داده از اولویت‌های ما برای سرمایه گذاری بوده است.

پورتفوی سرمایه گذاری حرکت اول
پورتفوی سرمایه گذاری حرکت اول

کسب و کارهای جاجیگا، پینکت، همراه مکانیک، نت باکس، نبض سلامت، دیجی شی، آدرس، آچاره، اوبار و آلا ۹ استارتاپی هستند که حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه گذاری همراه اول، در آنها سرمایه گذاری کرده است. سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در استارتاپهای مذکور محدود به ارائه وجه نقد نبوده و امکان استفاده از زیرساختهای همراه اول، هم افزایی با شرکتهای حاضر در سبد سرمایه‌گذاری، ارائه مشاوره‌های تخصصی و زیرساخت‌های فنی و مالی و همچنین امکان استفاده از شبکه ارتباطی حرکت اول نیز برای این استارتاپها فراهم شده است.

عباسخانی در صحبت‌های خود، فاکتورهای موردنظر حرکت اول برای انتخاب استارتاپهای سرمایه‌پذیر را اعلام کرد و گفت: اولویت ما در انتخاب شرکت‌ها اندازه بازار آنها، قدرتمندی تیم، بیزنس پلن و برنامه شرکت در بازه زمانی پنج ساله، حوزه فعالیت، پتانسیل‌های رشد و مرحله عمر طرح است.

فاکتورهای انتخاب سبد سرمایه گذاری حرکت اول
فاکتورهای انتخاب سبد سرمایه گذاری حرکت اول

سرمایه گذاری شتابدهی در هاب ها، مشارکت در صندوق‌های سرمایه گذاری و مشارکت با نهادها و بازیگران کلیدی اکوسیستم از دیگر اقداماتی است که حرکت اول با هدف توانمندسازی اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی انجام داده است. سه هاب شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و شیراز از جمله مراکز اصلی این شرکت برای پوشش طرح‌های منطقه‌ای به حساب می‌آیند. به گفته عباسخانی در یک سال و نیم گذشته ۶۰۰ طرح نوآورانه وارد هاب‌های دانشگاهی حرکت اول شده اند. از این تعداد حدود ۳۰ تیم وارد مرحله شتابدهی شده و با ۱۰ تیم نیز قرارداد شتابدهی امضا شده است.

لزوم تسریع ورود استارتاپها به بورس

مدیرعامل حرکت اول با تاکید بر چالش‌های متعددی که اکوسیستم استارتاپی کشور با آن مواجه است، از لزوم اصلاح روند پذیرش شرکت‌ها در بورس برای هم‌خوانی با شرایط خاص شرکت‌های استارتاپی خبر داد و گفت: تسریع در ورود استارتاپهای بالغ شده به بورس، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند شرایط اکوسیستم را بهبود دهد.

عباسخانی با بیان تاثیرگذاری قابل توجه سرمایه گذاری خارجی سالهای گذشته در تحول و رشد شرکتهای استارتاپی ایرانی مثل دیجی‌کالا و اسنپ، بر لزوم تسهیل شرایط برای ورود مجدد سرمایه گذاران خارجی به کشور تاکید کرد. وی معتقد است در صورتی که روند ورود سرمایه‌های خارجی تسهیل شود و زمینه برای ورود استارتاپها به بورس نیز فراهم شود، داشتن یک یا چند یونیکورن ایرانی دور از ذهن نخواهد بود.

مدیرعامل حرکت اول: در صورتی که روند ورود سرمایه‌های خارجی تسهیل شود و زمینه برای ورود استارتاپها به بورس نیز فراهم شود، داشتن یک یا چند یونیکورن ایرانی دور از ذهن نخواهد بود.

در سالهای اخیر و با توجه به تحریم ها، کمتر سرمایه گذاری شرایط و تمایل به سرمایه گذاری در استارتاپهای ایرانی را داراست. از سوی دیگر موانع متعدد برای ورود استارتاپها به بورس باعث شده این شرکتها در تامین سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود با مشکل مواجه شوند. به طور کلی ورود استارتاپها به بورس، معقول‌ترین راه برای آزاد شدن سرمایه‌های سرمایه گذاران و به جریان افتادن دوباره در اکوسیستم استارتاپی و کسب و کارهای جدید است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا