خودروخودرو الکتریکی

ورود «فاکسکان» به عرصه خودروهای الکتریکی

فاکسکان با قراردادی ۲۸۰ میلیون دلاری شرکت لوردستون موتورز را خریداری کرد

حرکت خودروسازان بزرگ جهان به تولید خودروهای الکتریکی، شرکت تایوانی فاکسکان را بر این داشت تا با خرید شرکت لوردستون موتورز -Lordstown Motors-، رسما برای حضوری فعال در این عرصه نوظهور اعلام آمادگی کند.

به موجب این، قرارداد ۲۸۰ میلیون دلاری، لوردستون موتورز که مقر آن در اوهایو واقع شده و در زمینه تولید کامیون‌های الکتریکی فعالیت دارد، به زیرمجموعه بزرگ شرکت مادر فاکسکان یعنی Hon Hai Precision اضافه خواهد شد و فاکسکان نیز به اولین کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود دست خواهد یافت.

گفته می‌شود که از این پس، علاوه بر تولید کامیون‌های الکتریکی در این کارخانه، دیگر پروژه‌های توسعه خودروهای الکتریکی نیز دنبال خواهد شد. سال‌هاست که شرکت فاکسکان به دنبال حضوری پررنگ در بازار آمریکاست، اما تاکنون توانسته تنها یک کارخانه را در ویسکانسین احداث و کافه‌های رباتیک را ایجاد کند.

قرار بود که در این کارخانه، تولید LCD در دستور کار باشد اما فاکسکان در نهایت از این تصمیم خود صرف‌نظر کرد و سرمایه اختصاص‌یافته برای این پروژه را از ۱۰ میلیارد دلار به ۶۷۲ میلیون دلار تقلیل داد. زمانی که لوردستون موتورز، کارخانه واقع در اوهایو را از جنرال موتورز خریداری کرد، حدود ۲۶۰ میلیون دلار را برای تجهیز آن و تولید کامیون‌های الکتریکی Endurance خود هزینه کرد.

اما از آن زمان به بعد، با مشکلات مالی متعددی مواجه شد و اخیرا نیز دو پرونده مربوط به این شرکت در وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور در جریان است. یانگ لیو، مدیر فاکسکان اعلام کرد که لوردستون موتورز می‌تواند به توسعه تلاش‌های این شرکت در زمینه تولید خودروهای الکتریکی کمک کند.

اوایل سال جاری میلادی نیز یانگ لیو در گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران این شرکت اعلام کرد که فاکسکان اخیرا یک میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری در یک کارخانه تولیدی اختصاص داده که می‌تواند ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در ماه را پوشش دهد.

این شرکت تایوانی همچنین در زمینه توسعه «سیستم اندروید برای صنعت خودروهای الکتریکی» نیز طرح‌هایی را در سر دارد که در صورت نهایی شدن، شرکت‌ها می‌توانند با اعمال تغییرات دلخواه در آن، از این پلتفرم منبع‌باز در نسل جدید محصولات الکتریکی خود استفاده کنند.

این پروژه تحت عنوان MIH دنبال می‌شود و حدود ۴۰۰ شرکت نیز از آن حمایت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به Texas Instrument، Amazon Web Services، مدیاتک و کوالکام اشاره کرد. فاکسکان امیدوار است که بتواند تا سال ۲۰۲۷، به هدف اصلی خود یعنی تولید سه میلیون دستگاه خودروی الکتریکی برسد که در واقع، ۱۰ درصد از مجموع محصولات الکتریکی تولیدشده در جهان خواهد بود.

فاکسکان همچنین با شرکت‌هایی همچون فیات و فیسکر نیز وارد همکاری شده تا بتواند بخشی از خودروهای خود را در کارخانه‌های این شرکت‌ها تولید کند. اگرچه تولید خودروهای الکتریکی، به مراتب سخت‌تر و چالشی‌تر از تولید قطعات مصرفی الکترونیکی است اما لیو معتقد است که این شرکت از توانایی و ظرفیت لازم برای فائق آمدن به این مشکلات برخوردار است. یکی از برتری‌های این شرکت به نسبت رقبا، سرعت تولید محصولات مختلف است که مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

گام بلند فاکسکان برای تولید خودروهای الکتریکی

البته این احتمال نیز وجود دارد که شرکت اپل بخواهد در زمینه تولید خودروهای الکتریکی خود نیز که چند وقتی است شایعات مربوط به آن در فضای وب به چشم می‌خورد، با فاکسکان وارد همکاری شود. اگرچه هنوز جزییات کمی‌در خصوص پروژه تولید خودروهای الکتریکی اپل منتشر شده اما بخشی از برنامه‌های آتی تیم کوک، مدیرعامل این شرکت به شمار می‌رود.

فاکسکان علاوه بر موارد فوق، در حال ساخت یک کارخانه تولید خودروهای الکتریکی در تایلند است که قرار است تا سال ۲۰۲۳، تولید ۵۰ هزار دستگاه خودرو برسد و تا سال ۲۰۳۰ نیز سالانه، ۱۵۰ هزار دستگاه را عرضه کند. این شرکت همچنین با برخی از شرکت‌های فعالت در زمینه تولید باتری نیز وارد همکاری شده و چندی پیش نیز یک شرکت تایوانی فعال در زمینه تولید تراشه را خریداری کرده است.

منبع
Techspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا