اینترنتتکنولوژی

پخش سریال جدید نتفلیکس، صدای ISP کره ای را درآورد

رشد 24 برابری ترافیک مصرفی اینترنت کاربران کره جنوبی از سال 2018

پخش سریال جدید نتفلیکس با نام «Squid Game»  با چنان استقبالی از سوی مردم کره جنوبی مواجه شده است که شرکت SK Broadband، یکی از بزرگترین سرویس دهندگان اینترنت این کشور، نسبت به افزایش چشمگیر ترافیک اینترنتی ناشی از پخش این سریال معترض شده است. این شرکت با طرح شکایتی از نتفلیکس خواسته تا هزینه‌های اضافه ناشی از سرویس دهی و نگهداری شبکه را که با رشد چشمگیر ترافیک اینترنت بر این شرکت تحمیل شده بپردازد.

اقدام به شکایت پس از آن رخ داد که دادگاهی در کره جنوبی اعلام کرد نتفلیکس باید به شکلی معقول و منطقی هزینه‌های ارائه خدمات شبکه‌ای سرویس دهندگان اینترنت را در کره جنوبی جبران کند. برخی وکلای کره‌ای نیز تصریح کرده‌اند تأمین کنندگان محتوا علیرغم رشد شدید ترافیک اینترنت حاضر به جبران هزینه‌های تحمیل شده به شرکت‌های آی اس پی نیستند.

پس از طرح این موضوع از سوی SK Broadband، نفلیکس اعلام کرد که به زودی ادعای این ISP کره‌ای را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند تا بتوانند تا از طریق گفتگوهای دوجانبه، راهی برای حل این مشکل و جلوگیری از اختلال در شبکه اینترنتی این کشور پیدا کنند.

پخش سریال جدید Squid Game و دیگر سریالهای پرطرفدار در این پلتفرم موجب شده تا نتفلیکس پس ازسرویس یوتیوب گوگل، بیشترین ترافیک اینترنتی کشور کره جنوبی را به خود اختصاص دهد. این درحالی است که گوگل برای جلب رضایت سرویس دهندگان اینترنتی این کشور و جبران باری که به شبکه‌های آن تحمیل می‌شود، برای پرداخت مبالغی توافق کرده است. شرکت‌های آمازون، اپل و فیسبوک که پس از نتفلکیس در رده‌های بعدی پرترافیک‌ترین پلتفرم‌های محتوایی کره جنوبی قرار دارند، همگی به توافق مشابهی پایبندند.

استقبال از پخش Squid Game در کره جنوبی
استقبال از پخش Squid Game در کره جنوبی

طبق آمارهای ارائه شده از سوی شرکت SK، ترافیک داده پردازشی نتفلیکس در این کشور از ماه می‌سال ۲۰۱۸ تا سپتامبر امسال، با رسیدن به مقدار ۱.۲ تریلیون بیت بر ثانیه حدودا ۲۴ برابر شده است. این شرکت چنین رشدی در ترافیک مصرفی کاربران را نتیجه پخش سریال‌های موفقی مانند «Squid Game» و «D. P.»  در این پلتفرم می‌داند.

سخنگوی SK BroadBand تصریح کرد که طرح این شکایت علیه نتفلیکس با هدف جبران هزینه‌هایی انجام شده است که این شرکت برای پاسخگویی به نیاز کاربران کره‌ای برای تماشای باکیفیت محتواهای ویدئویی پرحجم این پلتفرم ایجاد کرده است.

سال گذشته نتفلیکس با هدف بررسی چند و چون تعهدات این شرکت در قبال پرداخت یا عدم پرداخت هزینه اضافه به سرویس دهندگان اینترنتی مانند SK در قبال تولید محتوای ویدئویی ر دادگاه طرح دعوی کرد. نتفلیکس معتقد بود اقدامات و هزینه‌های انجام شده توسط SK با هدف پاسخگویی به نیاز مشتریان خود و مطابق با تعهداتی بوده است که این سرویس دهنده اینترنتی در قبال تامین اینترنت مناسب برای کابرانش دارد و این اقدامات تعهدی متوجه نتفلیکس نمی‌کند.

دعوای حقوقی SK و نتفلیکس
طبق برآورد انجام شده از سوی SK و مدارکی که به دادگاه ارائه کرده است، هزینه‌ای که در سال 2020 نتفلیکس باید بابت سرویس دهی SK به این شرکت پرداخت می کرد چیزی در حدود ۲۷.۲ میلیارد وون (معادل ۲۲.۹ میلیون دلار) بوده است.

اما دادگاه مرکزی سئول در کره جنوبی در ماه ژوئن طی حکمی علیه نتفلیکس خواستار پرداخت هزینه‌های معقول به SK در قبال سرویس دهی به کاربران نتفلیکس شد. طبق برآورد انجام شده از سوی SK و مدارکی که به دادگاه ارائه کرده است، هزینه‌ای که در سال 2020 نتفلیکس باید بابت سرویس دهی SK به این شرکت پرداخت می کرد چیزی در حدود ۲۷.۲ میلیارد وون (معادل ۲۲.۹ میلیون دلار) بوده است. در آن زمان نتفلیکس با ارائه درخواست تجدید نظر در این حکم، خواستار بررسی مجدد این حکم شد. قرار است این بررسی‌های در اواخر ماه دسامبر انجام شود.

نتفلیکس روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط این شرکت به ارزش حدودا ۷۷۰ میلیون وون، باعث ایجاد ۱۶ هزار شغل در کره جنوبی شده و اثر اقتصادی فعالیت نتفلیکس در این کشور، ارزشی در حدود ۵.۶ تریلیون وون دارد.

از حدود هفت سال پیش، نتفلیکس بابت فراهم کردن بستری پرسرعت برای پخش باکیفیت محتواهای ویدئویی در آمریکا سالیانه مبلغ مشخصی را به شرکت اینترنتی Comcast Corp می‌پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا