بازیکافه بازار

نگاهی به گزارش بازار از صنعت بازی‌ها و برنامه‌های موبایل در سال ۹۹

گزارش بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل در سال ۹۹ نشان می‌دهد صنعت نوپای برنامه‌های موبایلی در حالی وارد دهمین سال فعالیت خود می‌شود که علی‌رغم محدودیت‌ها، موانع و چالش‌های موجود در این حوزه، همچنان با سرعت قابل قبول به رشد خود ادامه می‌دهد.

با وجود محدودیت‌های حضور برنامه‌های موبایلی ایرانی در بازارهای بین‌المللی، چالش نیروی انسانی و ممیزی‌های سختگیرانه، توسعه‌دهندگان ایرانی در بخش اپلیکیشن و بازی توانسته‌اند به درآمد ۲۸۰ میلیارد تومانی در سال ۹۹ برسند که این رقم در مقایسه با سال ۹۸ افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بازار در این گزارش نگاهی کلی به عملکرد ۱۰ ساله این استور داشته و طبق آمار طی این ۱۰ سال، توسعه دهندگان بیش از ۷۵۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند. این درآمد از طریق ۱۵.۷ میلیون کاربر و بیش از ۱۱۷ میلیون تراکنش طی این ۱۰ سال به دست آمده است.

۱.۶ میلیارد نصب و بروزرسانی

در گزارشی که بازار از صنعت بازی و اپلیکیشن در سال ۹۹ منتشر کرده مجموعا از میان ۴۴ میلیون کاربر فعال این پلتفرم، بیش از ۱.۶ میلیارد نصب و به‌روزرسانی توسط کاربران صورت گرفته است. طبق گفته بازار تا پایان سال ۹۹ بیش از ۶۷ هزار توسعه دهنده در این پلتفرم فعالیت کرده‌اند.

بازار همچنین اشاره‌ای نیز به رکوردهای ثبت شده طی سال ۹۹ داشته است و به گفته این پلتفرم کاربران علاوه بر ۱.۶ میلیارد نصب و بروزرسانی طی سال، رکورد ۱۶۲ میلیون نصب و بروزرسانی ماهانه و ۱۲.۵ میلیون نصب و برزورسانی روزانه را نیز به ثبت رسانده است. همچنین ۱۶۱ هزار بازی و برنامه فعال در بازار برای کاربران وجود دارد.

۲۸۰ میلیارد تومان درآمد توسعه‌دهندگان

نکته قابل توجه در خصوص این گزارش میزان درآمد توسعه دهندگان در سال ۹۹ از پلتفرم بازار است. طبق گفته بازار درآمد توسعه دهندگان بازی و برنامه در سال ۹۹ به بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. درآمد توسعه دهندگان در سال ۹۸ بالغ بر ۱۸۹ میلیارد تومان عنوان شده بود.

توسعه دهندگان بازار در سال ۹۹ بیش از ۲۸۰ میلیاردتومان درآمد داشته‌اند
توسعه دهندگان بازار در سال ۹۹ بیش از ۲۸۰ میلیاردتومان درآمد داشته‌اند

نکته قابل تامل در خصوص این گزارش اینکه در سال ۹۹ سهم توسعه دهندگان بازی از این درآمد حدود ۷۶.۸ میلیارد تومان عنوان شده است. اما علی‌رقم افزایش رقم درآمد توسعه دهندگان بازی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن، سهم آنها از کل درآمد با کاهش ۸ درصدی همراه شده و به ۲۸ درصد رسیده است.

توسعه دهندگان اپلیکیشن در سال ۹۹ سهم ۷۲ درصدی از کل درآمد داشتند و مجموعا ۲۰۳.۷ میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

در ادامه نقشه توزیع درآمد بین توسعه دهندگان به تفکیک استان‌ها را مشاهده می‌کنید که تهران با ۸۸ درصد سهم همچنان درصدر قرار دارد و استان‌های خراسان مرکزی و البرز در جایگاه بعدی قرار دارند.

کاربران بازار همچنین در سال ۹۹ موفق به ثبت رکورد ۲۷.۱ میلیون تراکنش شدند که که این رقم در مقایسه با سال قبل خود رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. شیوع ویروس کرونا و استفاده بیشتر مردم از موبایل و سرویس‌های انلاین، مطمئنا نقش قابل توجهی در افزایش استفاده ار سرویس‌های پولی و به تبع آن افزایش تراکنش‌های این پلتفرم داشته است.

به گفته بازار مجموعا ۳.۷۳ میلیون کاربر در سال ۹۹ از بازار خرید کرده و تراکنش داشته‌اند. همچنین آمارهای این پلتفرم نشان می‌دهد که در سال ۹۹ بیش از نیمی از خریدهای کاربران از استان‌های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی انجام گرفته است. تهران با 33 درصد در رتبه اول قرار دارد.

۲.۸ میلیارد جست‌وجو

جست‌وجو نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم در گزارش بازار است که اطلاعات خوبی از علاقه کاربران به برنامه‌ها را نشان می‌دهد. طبق گزارش بازار، در سال ۹۹ مجموعا ۲.۸ میلیارد جست‌وجو توسط کاربران بازار انجام شده که در این میان فروردین با حدود ۲۸۰ میلیون مرتبه جست‌وجو رکورد دار است.

در بخش جست‌وجو بر حسب عبارت نیز «بازی» همچنان محبوب‌ترین عبارت است. عبارت‌های «بازی»، «بازی دخترانه» و «بازی ماشین» سه عبارت پرجست‌وجو در بازار در سال ۹۹ هستند.

در بخش جست و جو بر اساس برند هم اینستاگرام و واتساپ همچنان محبوب‌ترین هستند. این مسئله نشان دهنده محبوبیت بالای شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران ایرانی است.

برنامه‌های آموزشی و پزشکی در صدر پرفروش‌ها

همانند سال ۹۸، در سال ۹۹ نیز تعداد برنامه‌های فعال فروشنده با کاهش همراه بوده است. طبق این گزارش تعداد برنامه‌های فعال در بازار در سال ۹۹ با کاهش ۸ هزار عددی نسبت به سال ۹۸، به ۳۰ هزار برنامه رسیده است. این کاهش البته صرفا به معنای کاهش تمایل توسعه دهندگان با تولید برنامه و بازی نبوده و بیشتر به دلیل حذف برنامه و بازی‌های غیرفعال توسط بازار است.

در بحث برنامه‌های فروشی نیز دسته‌های، آموزش، پزشکی و تناسب اندام، بیشترین میزان برنامه‌های فروشی را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان حضور برنامه‌های آموزشی می‌تواند به دلیل تعطیلی مراکز اموزشی به خاطر شیوع کرونا در کشور باشد.

از لحاظ میزان عرضه و تقاضا نیز اپلیکیشن‌های آموزشی با بیشترین عرضه و اپلیکیشن‌های خرید نیز با بیشترین خریدار، در صدر قرار دارند. اپلیکیشن‌های دسته آب و هوا نیز دارای کمترین میزان خریدار و فروشنده در بازار هستند.

همچنین طبق این گزارش بیشترین خریداران در استان‌های تهران، خراسان مرکزی و خوزستان قرار دارند.

از ۱.۶ میلیارد نصب و بروزرسانی انجام شده توسط کاربران در سال ۹۹، بیش از ۱ میلیارد آن به اپلیکیشن‌ها تعلق دارد. از این رقم نیز ۷۰۰ میلیون آن برای نصب برنامه‌ها است. ابزارها و شبکه‌های اجتماعی، بیشترین نصب را در سال ۹۹ در بین اپلیکیشن‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

۶۷۰ میلیون نصب و بروزرسانی بازی

در بخش بازی‌ها نیز در سال ۹۹ بیش از ۶۷۰۰ بازی فعال وجود داشته است. این در حالی است که ۳۰۰۰ بازی که در سال ۹۸ در این پلتفرم فروش داشتند، در سال ۹۹ فروششان متوقف شده است. البته از طرفی ۱۷۳۰ بازی جدید در سال ۹۹ در پلتفرم بازار فروش داشته است. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل کاهش سهم توسعه دهندگان بازی از درآمد کل توسعه‌دهندگان بازار در سال ۹۹ باشد.

در زمینه عرضه و تقاضا نیز دسته استراتژی و اکشن به ترتیب بیشترین خریدار و بیشترین فروشنده را داشته و دسته شبی سازی نیز کمترین فروشنده و خریدار را به خود اختصاص داده است.

در بخش توزیع بیشترین خریداران بازی در کشور نیز همانند دیگر آمار، تهران در صدر قرار دارد و استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی در رتبه‌های بعدی هستند.

از مجموع ۱.۶ میلیارد دانلود و بروزرسانی برنامه‌ها در بازار، ۶۷۰ میلیون آن به دانلود و برزورسانی بازی‌ها تعلق دارد که از این میزان نیز بیش از ۴۷۰ میلیون آن مربوط به نصب بازی است. دسته‌های اکشن، تفننی و امتیازی بیشترین نصب را رد سال ۹۹ به خود اختصاص داده‌اند.

فایل کامل گزارش را از این لینک می‌توانید دانلود کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا