اسپیس ایکسفضا

بازگشت سرنشینان ماموریت «اینسپیریشن4» اسپیس ایکس به زمین

کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس که طی ماموریت «اینسپیریشن4» چهار فضانورد آماتور را به فضا برده بود، ساعاتی پیش در ساحل شرقی فلوریدا فرود آمد.

با این فرود، پرونده اولین ماموریت فضایی اسپیس ایکس با حضور شهروندان عادی پایان یافت اما در عین حال، نقطه شروعی است برای دوران تازه‌ای در گردشگری فضایی. در این ماموریت فضاپیمای اسپیس ایکس، جرد ایزاکمن، میلیاردر آمریکایی؛ سیان پراکتور، زمین‌شناس؛‌هارلی آرسنو، دستیار پزشک و کریس سمبروسکی مهندس اطلاعات حضور داشتند و نام خود را به عنوان اولین افراد غیرفضانوردی که توانستند به مدار زمین بروند، ثبت کنند.

کپسول فضایی حامل این چهار نفر در اقیانوس آرام و فاصله 48 کیلومتر (30 مایلی) شرق مرکز فضایی کندی که از آنجا به فضا پرتاب شد، روی آب فرود آمد. این کپسول در طی فرود، ابتدا دو چتر نجات خود را باز کرد و با کمتر شدن فاصله با زمین، چهار جتر نجات دیگر نیز باز شدند تا فرودی آرام را روی سطح آب تجربه کند. به محض فرود، تیم ریکاوری اسپیس ایکس برای خروج سرنشینان و رساندن آنها به خشکی اقدام کردند.

از لحظه پرتاب موشک فالکون 9 در روز چهارشنبه هفته گذشته تا لحظه فرود، ماموریت اینسپیریشن4 حدود 71 ساعت به طول انجامید. در این ماموریت، دو هدف عمده دنبال ‌می‌شد: نخست تامین کمک مالی 200 میلیون دلاری برای بیمارستان کودکان St.Jude که در زمینه تحقیقات سرطان و ارائه خدمات رایگان به کودکان سرطانی و دیگر بیماری‌ها فعالیت ‌می‌کند و دوم؛ انجام تحقیقات عل‌می‌درباره نحوه واکنش بدن سرنشینان به میکروگرانش. از زمان پرتاب این کپسول فضایی تاکنون، 153 میلیون دلار از 200 میلیون دلار مدنظر تامین شده است.

به گفته اسپیس ایکس، کرو دراگون فرآیند کاملا خودکار ورود به جو را در ساعات آغازین بامداد پس از روشن کردن تراسترهای خود و به منظور خارج شدن از مدار آغاز کرد. یک ویدیوی زنده از داخل کپسول نیز نشان ‌می‌داد که سمبروسکی در حال تماشای یک فیلم روی آیپد خود است.

در ادامه این فرود، ارتباط کپسول تقریبا به مدت هفت دقیقه با اتاق کنترل ماموریت اسپیس ایکس در کالیفرنیا قطع شد که این امر به دلیل پوشش پلاسمایی که دور کپسول را حین بازگشت به جو احاطه کرد، اتفاق افتاد.

بازگشت سرنشینان ماموریت «اینسپیریشن4» اسپیس ایکس به زمین

همچنین در هنگام ورود مجدد به جو، دمای بخش بیرونی فضاپیما به بیش از 3500 درجه فارنهایت (1925 درجه سلسیوس) رسد اما به لطف برخورداری از لباس‌های مخصوص و تدابیر ویژه‌ای که در داخل کپسول برای این شرایط تعیین شده بود، هیچ خطری متوجه سرنشینان نبود.

دو چتر نجات اولیه‌ای که برای کرو دراگون طراحی شده بود، سرعت این فرود این کپسول را از 563 کیلومتر بر ساعت به 160 کیلومتر بر ساعت رساندند. در کمتر از یک دقیقه، این دو چتر نجات در فاصله تقریبی 550 متری سطح دریا، از بدنه جدا شدند و چهار چتر نجات اصلی باز شدند و در نهایت، کپسول با سرعت 24 کیلومتر بر ساعت روی آب فرود آمد.

تقریبا نیم ساعت پس از نشستن روی آب، کرو دراگون با قایق Go Searcher اسپیس ایکس به خشکی منتقل شد و به ترتیب آرسنو، پراکتور، سمبروسکی و ایزاکمن از کپسول خارج شدند.

بازگشت سرنشینان ماموریت «اینسپیریشن4» اسپیس ایکس به زمین
لحظه خروج پراکتو از کپسول کرو دراگون

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا