اسپیس ایکسفضا

پرتاب 4 فضانورد آماتور با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با چهار فضانورد آماتور از مرکز فضای کندی در ایالت کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

در این سفر فضایی که در قالب ماموریت «اینسپیریشن4» اسپیس ایکس دنبال ‌می‌شود، چهار شهروند عادی حضور دارند که تا پیش از این، هرگز تجربه فضانوردی نداشتند و اکنون قرار است سه روز را در فضا بگذرانند.

جرد ایزاکمن میلیاردر آمریکایی، یکی از سرنشینان فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس است که هزینه این سفر را پرداخت کرده و رهبری تیم را نیز برعهده دارد.

او سه صندلی دیگر این فضاپیما را به این افراد اختصاص داد: دکتر سیان پراکتور که در زمینه تحقیقات و شبیه‌سازی ماموریت‌های مریخی فعالیت دارد؛‌ هارلی آرسنو که در کودکی، از سرطان استخوان جان سالم به در برد و اکنون در یکی از بیمارستان‌های تحقیقاتی کودکان فعالیت دارد و کریس سمبروسکی، کارمند سابق نیروی هوایی آمریکا که اکنون برای شرکت لاکهید مارتین کار ‌می‌کند.

ایزاکمن در کنفرانسی مطبوعاتی درباره این سفر فضایی گفت: نمی توانم مراتب تشکر خود را از به دست آوردن چنین فرصت شگفت‌انگیزی ابراز کنم. ‌می‌دانیم ما چهار نفر در آستانه تجربه‌ای هستیم که حدود 600 نفر قبل از ما آن را تجربه کرده‌اند. ما حداکثر تلاش و تمرکز خود را به کار ‌می‌بندیم تا بتوانیم از لحظه لحظه زمانی که در مدار هستیم، در جهت اهداف این ماموریت استفاده کنیم.

موشک فاکون 9 پس از پرتاب، فضاپیما را به نزدیکی مدار زمین خواهد برد و سپس بوستر موشک از آن جدا خواهد شد و برای پرتاب‌های بعدی، روی سکوی شناور روی دریا فرود خواهد آمد. سپس مرحله بالایی موشک، کپسول کرو دراگون را به نقطه تعیین‌شده هدایت خواهد کرد و از آن جدا خواهد شد.

فضانوردان سه روز را در این کپسول فضای کافی برای راه‌ رفتن نیز دارد، سپری خواهند کرد. از آنجایی که در ماموریت اینسپیریشن4، فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی نخواهند رسید، اسپیس ایکس، محل اتصال کپسول به ایستگاه فضایی را با پنجره‌هایی دایره‌ای شکل تعویض کرده تا سرنشینان بتوانند دیدی حداکثری نسبت به محیط پیرامون داشته باشند.

پرتاب 4 فضانورد آماتور با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا
از چپ به راست: کریس سمبروسکی، جرد ایزاکمن، هارلی ارسنو و سیان پراکتور

مادا‌می‌که این افراد در مدار یعنی ارتفاع تقریبی 355 مایلی (571 کیلومتری) زمین باشند، هر روز شاهد 15 طلوع و غروب خورشید خواهند بود. در طی این ماموریت سه روزه، سرنشینان اطللاعاتی را در خصوص تاثیرات فضاپیما بر بدن انسان گردآوری خواهند کرد.

از آنجایی که این کپسول فضایی، تا ارتقاع زیادی بالا خواهد رفت، سرنشینان در معرض تشعشعات بیشتری نسبت به فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی که در ارتفاع 250 مایلی (402 کیلومتری) واقع شده، قرار خواهند گرفت.

اطلاعات برآمده از نحوه تاثیرات این سفر بر بدن سرنشینان، به محققان در برنامه‌ریزی‌ها و مهیا کردن شرایط برای سفرهای بعدی و ارسال انسان‌ها به سیاراتی همچون مریخ و ماه کمک خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا