ایرانبرنامه‌هاگوگل

از سرگیری «حذف اپ‌های ایرانی از پلی‌استور» به‌دلیل تحریم

اپلیکیشن‌های آپارات، فیلیمو،طاقچه و بلد به دلیل تحریم‌های وزارت‌خزانه‌داری آمریکا از دسترس کاربران خارج شدند

قطار حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپ گوگل (پلی‌استور) این بار به فیلیمو، آپارات، طاقچه و بلد رسیده است. پیگیری‌های این مجموعه‌ها نشان می‌دهد علت حذف این برنامه از فروشگاه برنامه‌های گوگل، تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا بوده است. حذف این برنامه‌ها درحالی صورت گرفته است که اپلیکیشن‌های ذره‌بین و روبیکا نیز به تازگی به دلیل «ارسال گزارش تخلف از سوی کاربران» از این فروشگاه حذف شده بودند.

چندی پیش، اپلیکیشن روبیکا به دلیل شکایت کاربران ایرانی از تخلفات این پلتفرم در جعل هویت افراد، مسدود و از گوگل پلی حذف شد. اما روز گذشته اخباری از حذف آپارات از این فروشگاه اپلیکیشن منتشر شد. این درحالی است که کاربران و مدیران صبا ایده از علت چنین اتفاقی ابراز تعجب و بی‌اطلاعی می‌کردند و گمانه زنی‌های مختلفی درباره علت این امر مطرح می‌شد.

اما اندکی بعد اعلام شد که طبق پیگیری‌های متولیان این پلتفرم‌های ایرانی از مسئولان گوگل پلی، علت این امر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است. مدیران صبا ایده اعلام کردند از طریق وکلای حقوقی خود در داخل و خارج از کشور، درحال مکاتبه برای حل مشکل هستند. به نظر می‌رسد حدود ۱۰ روز پیش، گوگل از طریق ارسال ایمیلی به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو هشدار داده بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مجبور به حذف این برنامه‌ها از فروشگاه خود است.

حذف مسیریاب بلد از پلی استور

مدیران نقشه و مسیریاب بلد، دیگر اپلیکیشنی که به تازگی از پلی استور حذف شده است نیز با ارسال تصویر زیر به آی تی ایران، از علت حذف اپلیکیشن این برنامه از پلی اسور خبر دادند. گوگل در پاسخ خود به مکاتبات انجام شده از سوی مدیران بلد تصریح کرده است که علت این اقدام تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

متن پاسخ گوگل به توسعه دهندگان بلد در زیر آورده شده است:

پاسخ گوگل به پیگیری های توسعه دهندگان مسیریاب بلد
پاسخ گوگل به پیگیری‌های توسعه دهندگان مسیریاب بلد

حذف اپلیکیشن طاقچه از پلی استور

طبق اعلام مدیران اپلیکیشن طاقچه، هنوز گوگل پاسخ صریحی درباره علت حذف این اپلیکیشن از پلی استور نداده است. اما با توجه به اتفاق مشابهی که برای چند اپلییکشن دیگر ایرانی افتاده است، به نظر می رسد حذف طاقچه نیز علت مشابهی دارد.

حذف برنامه های ایرانی از پلتفرم های خارجی دانلود اپلیکیشن موضوع جدیدی نیست و پیشتر در سال 96 نیز اپل و گوگل اقدام مشابهی در قبال اپلیکیشن های ایرانی انجام داده و برنامه های ایرانی زیادی ر ا از فروشگاه های خود حذف و از دسترس کاربران خارج می کردند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا