اپل

پروژه اپل برای حفاظت از کودکان به تعویق افتاد

اپل که چندی پیش از راه‌اندازی سیستمی‌ جدید به منظور اسکن گوشی‌های آیفون و اکانت‌های آی‌کلاد کاربران جهت شناسایی و حذف موارد سوءاستفاده از کودکان خبر داده بود، اخیرا اعلام کرد که اجرای این پروژه را به تعویق انداخته است.

این تصمیم از سوی اپل در حالی اتخاذ شد که در طی هفته‌های اخیر و به دنبال اجرایی شدن این سیستم، انتقادهای زیادی علیه اهالی کوپرتینو به راه افتاد و نگرانی‌هایی پیرامون نقض حریم خصوصی کاربران شکل گرفت.

حال به نظر، این انتقادها کارساز بوده و اپل با صدور بیانیه‌ای رسما و البته به طور موقت، از اجرای این طرح عقب‌نشینی کرد. در متن بیانیه این شرکت آمده است: ما در ماه گذشته، از طرح خود برای اجرای قابلیت‌هایی به منظور کمک به حفاظت از کودکان در برابر فرصت‌طلبانی که از ابزارهای ارتباطی برای سوءاستفاده از آنها بهره می‌گیرند، رونمایی کردیم و سعی داشتیم تا مانع از گسترش و نشر محتوای سوءاستفاده‌گرانه علیه کودکان شویم. اما با توجه به بازخوردهایی که از کاربران، گروه‌های مدنی، محققان و… دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم تا با اختصاص زمان بیشتر طی ماه‌های آتی، تحقیقات خود را توسعه داده و بهبودهایی را قبل از اجرایی کردن این طرح مهم برای حفاظت از کودکان، اعمال کنیم.

با این حال، اپل جزییات بیشتری را در این خصوص منتشر و اعلام نکرد که این وقفه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و یا چه تغییراتی را در این قابلیت اعمال خواهد کرد. گفتنی است سیستم مدنظر اپل از فناوری هوش مصنوعی برای اسکن تصاویر ذخیره شده در گوشی‌های آیفون و اکانت آی‌کلاد کاربران کمک می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تصویر مشکوک، آن را نشانه‌گذاری و برای بررسی‌های بیشتر به بخش مربوط به نظارت انسانی ارسال می‌کند.

در این بین، بسیاری معتقدند که دولت‌ها می‌توانند با اعمال فشار به اپل، به این سیستم و اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. اگرچه اپل اعلام کرده که به این درخواست‌ها پاسخ منفی خواهد داد اما نظرات تحلیلگران و کارشناسان نشان می‌دهد که این به اصطلاح «در پشتی»، می‌تواند بسیاری حریم خصوصی کاربران را آسیب‌پذیر کند و امنیت اطلاعاتشان را تحت الشعاع قرار دهد.

منبع
Techspot

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا