خودروخودرو الکتریکی

آئودی «Grandsphere» با توان 700 اسب بخار معرفی شد

شرکت آئودی به تازگی از جدیدترین خودروی مفهومی خود به نام گرنداسفیر (Grandsphere) پرده برداشت.

یک سدان الکتریکی لوکس که از قابلیت‌های مدرن و آینده‌نگرانه بهره می برد و تصویری از نسل جدید خودروهای این خودروسازی باسابقه را در معرض دید قرار می دهد. به گفته آئودی، این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که در صورت انتخاب رانندگی خودران، فرمان و پدال‌ها به صورت خودکار جمع و از دید پنهان می شوند.

همچنین فضای داخلی کابین با استفاده از مواد باکیفیت چوبی و ابریشمی به گونه‌ای طراحی شده که حسی شبیه به نشستن در اتاق نشیمن را برای سرنشینان تداعی می کند. در این خودرو، برخلاف مدل‌های کنونی، خبری از نمایشگر نیست و در عوض، از پروژکتور برای تاباندن سیستم اطلاعاتی-سرگرمی روی داشبورد زیر شیشه جلویی استفاده می شود.

در واقع، گرنداسفیر دومین خودروی مفهومی از سه خودرویی است که به گفته این شرکت، آینده محصولات این شرکت را به تصویر خواهند کشید. محصول نخست اسکای‌اسفیر (Skysphere) نام دارد که به شاسی قابل‌تنظیم مجهز شده و یک مدل کانورتیبل الکتریکی محسوب می شود.

آئودی در این رونمایی اعلام کرد که با شرکت CARIAD که از آن به عنوان «اتاق فکر» شرکت مادر یعنی فولکس واگن یاد می شود، وارد همکاری شده تا برخی از فناوری‌های مورد استفاده در گرنداسفیر و دیگر مدل‌های مفهومی خود را توسعه دهد.

آئودی معتقد است که این ویژگی‌ها در نیمه دوم دهه جاری میلادی، به توسعه نهایی خواهند رسید و قابل استفاده برای مصرف‌کنندگان خواهند بود. این شرکت اعلام کرد که گرنداسفیر به فناوری خودران سطح 4 نیز مجهز است که به خودرو امکان می دهد تا در برخی موقعیت‌ها و شرایط، بدون نیاز به کمک انسان حرکت کند. این ویژگی باعث می شود تا خودروسازی بتواند فضای داخل کابین را به محیطی راحت‌تر و فارغ از حس و حال نشستن در خودروهای معمولی تبدیل کند.

البته شرکت‌های دیگری همچون بی‌ام‌و، ولوو و هیوندای نیز چنین پروژه‌هایی را برای خودروهای مفهومی خود در سر دارند و فضای داخل کابین محصولات خود را به «مکانی سوم» برای کار کردن، غذا خوردن، خوابیدن یا برقراری روابط اجتماعی تبدیل کرده‌اند.

و اما در خصوص مشخصات فنی گرنداسفیر باید گفت که این مدل به دو موتور الکتریکی با توان 711 اسب بخار و گشتاوری معادل 960 نیوتن‌متر مجهز شده که با این عملکرد، می تواند در مدت زمان 4 ثانیه، سرعت خود را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

به گفته آئودی، گرنداسفیر می تواند با یک بار شارژ تا مسافت تقریبی 750 کیلومتر را بپیماید. همچنین این خودرو به فناوری شارژ سریع 270 کیلووات ساعتی مجهز شده که می تواند ظرف 10 دقیقه، انرژی مورد نیاز برای پیمودن مسافت 300 کیلومتری را تامین کند. مدت زمان مورد نیاز برای پر شدن شارژ از 5 تا 80 درصد نیز برابر با 25 دقیقه عنوان شده است.

ناگفته نماند که سومین خودروی مفهومی آئودی در این کلاس، اربن‌سفیر (Urbansphere) نام دارد که قرار است در سال آینده میلادی معرفی شود.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا