علمیویروس کرونا

واکسن فایزر تاییدیه کامل سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرد

واکسن مشترک دو شرکت فایزر و بیون‌تک توانست تاییدیه نهایی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را کسب کند.

این واکسن که پیشتر مجوز استفاده اضطراری آن برای افراد بالای 12 سال صادر شده بود، اکنون و با صدور مجوز کامل آن از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا، در فهرست داروهای مجاز قرار گرفته است. بر این اساس، شرکت‌ها‌ی فایزر و بیون‌تک ‌می‌توانند واکسن تولیدی خود را در اختیار مشتریان قرار دهند.

گفته ‌می‌شود که این واکسن از این پس تحت عنوان تجاری Comirnaty وارد بازار ‌می‌شود و افراد بالای 16 سال ‌می‌توانند از آن استفاده کنند. با این حال، افراد بین 12 تا 15 سال تنها در شرایط اضطراری ‌می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

جنِت وودکاک، سرپرست کمیسیونری سازمان غذا و داروی آمریکا طی بیانیه‌ای در این خصوص عنوان کرد» تاییدیه FDA برای این واکسن یک دستاورد بزرگ و نقطه عطفی در تداوم مبارزه با همه‌گیری ویروس کروناست.

وی در ادامه به استانداردهای علمی‌ سفت‌وسخت سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز نهایی به واکسن‌ها‌ اشاره کرد و افزود که این واکسن به عنوان اولین واکسن کرونا توانست تاییدیه FDA را دریافت کند و بر این اساس، عموم مردم ‌می‌توانند نسبت به استانداردهای بالای ایمنی، اثربخشی و کیفیت ساخت آن مطمئن باشند.

این مجوز ‌می‌تواند راه را برای واکسیناسیون بیشتر شرکت‌ها‌ و مدارس هموار کند. در حال حاضر، برخی افراد هنوز تمایلی به دریافت واکسن ندارند و مقامات بهداشت عمو‌می‌امیدوارند که کسب این تاییدیه و مجوز از سوی FDA بتواند افراد بیشتری را به واکسیناسیون ترغیب کند.

فرآیند اعطای تاییدیه کامل برای یک واکسن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بسیار پیچیده و نیازمند تجزیه و تحلیل انبوهی از اطلاعات است. طبق اطلاعاتی که از سوی FDA ارائه شده، این واکسن ‌می‌تواند در شش ماه نخست پس از تزریق، تا 91 درصد مانع از ابتلا به کرونا شود.

نتایج نظرسنجی‌ها‌یی که اخیرا روی افراد واکسینه‌نشده صورت گرفته، نشان ‌می‌دهد که یک سوم از این افراد تمایل به تزریق واکسنی دارند که تاییدیه نهایی را دریافت کرده باشد.

اقدامات شرکت‌های تکنولوژی علیه اخبار جعلی واکسن کرونا[/box]

اکنون که این واکسن توانسته تاییدیه نهایی را از سوی FDA اخذ کند، دیگر شرکت‌‌های دارویی ن‌می‌توانند درخواست مجوز استفاده اضطراری را برای محصولات خود بدهند. مجوز استفاده اضطراری تنها در صورتی اعطا ‌می‌شود که هیچ دارو یا واکسنی تاییدشده در بازار وجود نداشته باشد. حال که واکسن شرکت‌‌های فایزر و بیون‌تک توانسته این مجوز را کسب کند، برای مثال شرکتی مثل آستراتزنکا قادر نخواهد بود محصول خود را در آمریکا عرضه و استفاده کند و تنها راه پیش روی این شرکت، دریافت تاییدیه کامل از سوی FDA است.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا