ایرانموبایل

آیا قیمت گوشی‌ای که از خارج خریداری می‌شود به‌صرفه است؟

قیمت روز گوشی که به نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود، در یک سال اخیر به طرز غیر قابل تصوری افزایش پیدا کرده است. شاید دو سال قبل بسیاری از مردم می‌توانستند گوشی پرچمدار بخرند اما اکنون در آرزوی خرید یک میان‌رده‌اند؛ تازه همین هم برای خیلی از مردم ممکن نمی‌شود. به همین دلیل هم اگر قوم و خویش یا یکی از دوستان کسی به مسافرت خارج برود، تقاضا می‌کنند از آنجا یک گوشی بخرد و بیاورد.
بسیاری از افراد که برای سیاحت، مداوا، تحصیل یا انجام کار دیگری به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، به این موضوع فکر می‌کنند که چه کالایی را با خود بیاورند تا بتواند بخشی از هزینه‌ی مسافرت خود را جبران کنند و اولین کالایی که به ذهن آن‌ها خطور می‌کند خرید گوشی هوشمند است، اما آیا قیمت گوشی هوشمندی که از خارج خریداری می‌شود به صرفه هست؟

نکات مهم در خرید گوشی از خارج کشور
نکات مهم در خرید گوشی از خارج کشور

قبل از خرید گوشی باید چند نکته را در نظر گرفت و سپس برای خرید گوشی هوشمند از خارج برنامه‌ریزی کرد.

۱– هدف از خرید گوشی از خارج از کشور چیست؟

از گوشی هوشمندی که با خود از خارج می‌آورید قرار است استفاده‌ی شخصی کنید یا قصد دارید بفروشید؟ اگر بخواهید خودتان از آن استفاده کنید که هیچ، اما اگر هدف فروش آن و کسب سود است باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچکس گوشی را از شما به قیمت بازار نخواهد خرید. بنابراین مجبور می‌شوید حداقل چیزی بین ۵ تا ۱۰ درصد از نرخ روز بازار آن را پایین‌تر بفروشید. فرض بگیرید یک گوشی را در خارج به پول ایران به مبلغ ۱۰ میلیون تومان خریده‌اید، در همین مرحله باید قیمت روز گوشی در ایران بین ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون باشد تا اگر قصد فروش آن را داشتید ضرر نکنید. البته، صبر کنید، این قصه هنوز سر دراز دارد!

۲– ریجستر کردن و هزینه‌های آن

دومین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید هزینه‌ی گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن است. هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر با ۱۶ درصد از ارزش اصلی خود گوشی خواهد بود. این ۱۶ درصد شامل ۴ درصد حق گمرک، ۲ درصد حق بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد عوارض هلال احمر می‌شود. اکنون که این ۱۶ درصد را نیز به قیمت گوشی اضافه کنیم، درواقع گوشی هوشمندی را که در خارج ۱۰ میلیون تومان خریده‌اید، باید در بازار اینجا حدود ۱۳ میلیون تومان قیمت داشته باشد تا اگر با حدود ۱۰٪ زیر قیمت بازار بتوانید بفروشید اصل هزینه‌های شما تأمین شود و به قول معروف از «مایه» ضرر نکنید.

البته چون شما مسافر هستید و دولت می‌خواهد به شما هدیه بدهد تا مقداری از مخارج سفرتان جبران شود، هزینه‌های ریجستری را با شما پدر- فرزندی حساب کرده و فقط ۱۶٪ قیمت گوشی را می‌گیرد، والا از واردکنندگان محترم و بازرگانان حداقل ۲۶ درصد ناقابل می‌گیرد و هزینه‌های انبارداری و… را اگر حساب کنیم از ۳۰٪ هم بیشتر می‌شود!
خب، اگر گوشی را ریجستری نکنید چه پیش می‌آید؟ بر اساس اعلام گمرک، مسافری که به کشور وارد می‌شود، باید در همان لحظه ورود به کشور موبایل مسافرتی خود را اظهار و در گمرک فرودگاه عوارض موبایل خود را پرداخت کند، زیرا بعداً به هیچ وجه فرصت دوباره برای این کار وجود ندارد و اگر موبایل بیشتر از ۳۰ روز در کشور بماند و برای ریجستر کردن آن اقدام نشود، غیر فعال می‌گردد. این مسئله باعث می‌شود که اولا جنس اصل و به اصطلاح عامیانه اورجینال وارد کشور شود و هم اینکه موبایلی بدون گارانتی و خدمات پس‌از فروش در کشور وجود نداشته باشد که در نتیجه باعث بهبود فعالیت این شرکت‌ها می‌شود.

۳- اختلاف قیمت گوشی آکبند و باز شده

همان طور که می‌دانید، قیمت گوشی غیر آکبند با آکبند در کشور ما اختلاف زیادی دارد. مردم حتی از فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌ها هم که خرید می‌کنند، انتظار دارند تا فروشنده، گوشی را جلو خودشان باز کند. حال از آنجا که گوشی شما باید در فرودگاه یا مبادی ورود باز شده و سیم‌کارت روی آن بیندازید، پس دیگر به عنوان یک گوشی آکبند نمی‌توانید بفروشید و حتی اگر برای خریدار هزار تا قسم حضرت عباس هم بخورید که این فقط برای ریجستری باز شده، فایده‌ای ندارد. بله، حداقل، ۵٪ دیگر تشریف بیاورید پایین‌تر، البته از قیمت فروش!

اهمیت گارانتی برای گوشی
اهمیت گارانتی برای گوشی

۴- نداشتن گارانتی، یعنی گناه کبیره!

گوشی هوشمندی که شما با خون دل از خارج خریداری می‌کنید و به داخل می‌آورید، علاوه هزینه‌های ریجستری و استرس و چند روز صبر کردن تا دریافت پاسخ ریجستری، مشکل نداشتن برگ گارانتی هم دارد، بنابراین کی حاضر می‌شود چنین گوشی‌ای را از شما بخرد؟ لابد می‌گویید خیلی‌ها می‌خرند و حتی روی هوا می‌زنندش! … بله اما به چه قیمتی؟
گوشی هوشمندی که برگ گارانتی معتبر از شرکت‌های داخلی نداشته باشند، باز حداقل ۱۰٪ زیر قیمت بازار می‌خرند. با احتساب این مورد، پس باید حواس‌تان باشد گوشی هوشمندی که از خارج به قیمت ۱۰ میلیون تومان می‌خرید باید قیمت آن در بازار داخلی حدود اندکی بیش از ۱۵ میلیون تومان باشد.
حال اگر با این اوصاف بخواهید این گوشی را که از خارج آورده بفروشید، «مایه‌ی» آن هم در نمی‌آید. شاید سوال کنید اکنون با این گوشی از خارج آمده که همچون «بچه‌ای که از جلو مسجد بر می‌دارید و بیخ ریش‌تان می‌ماند» چه‌کار کنید؟! هیچ، خودتان استفاده کنید، کی از خودتان بهتر؟! ولی چون ضمانت نامه ندارد مواظب باشید خراب نشود، زیرا باید نصف قیمت خرید آن را هزینه‌ی تعمیر بدهید!
شاید باز سوال کنید، چطور این گوشی برای شرکت‌ها که نزدیک به ۳۰٪ هزینه‌ی گمرکی و ریجستر کردن و…دارد، به‌علاوه‌ی هزینه‌های ضمانت و تخفیف به خرده فروشان، باز هم به صرفه است؟
اولاً که شرکت‌ها گوشی‌های هوشمند را به قیمت خرده فروشی که نمی‌خرند، بلکه شرکت‌های تولید کننده به آن‌ها تخفیف چرب و نرمی می‌دهند. ضمن این که شرکت‌های سازنده قیمت‌های گوشی را نسبت به توان مردم کشورهای مختلف با قیمت متفاوتی عرضه می‌کنند. مثلاً اگر سامسونگ بخواهد گلکسی اس ۲۱ اولترا را برای بازگانان ایرانی هم ۱۲۵۰ یورو بفروشد، با هزینه‌های گمرکی، حمل و نقل، ضمانت و… سود ناقابل خرده‌فروشان محترم، به بیش از ۵۰ میلیون تومان می‌رسد که دیگر ۱۰۰ دستگاه هم از این گوشی در ایران به فروش نمی‌رسد اما همین الان شاهد هستیم که قیمت آن در ایران از قیمت جهانی آن نیز کمتر است!

جدول مقایسه‌ی قیمت جهانی برخی از گوشی‌ها با قیمت فروش آن در ایران (قیمت‌ها به تومان)
جدول مقایسه‌ی قیمت جهانی برخی از گوشی‌ها با قیمت فروش آن در ایران (قیمت‌ها به تومان)

جمع‌بندی

باتوجه به محاسبات فوق بهتر است از خارج گوشی برای فروش نیاورید، چی بیاورید؟ ساده است که، چند دوجین شلوار و تی‌شرت و کفش و حتی جوراب ساخت ترکیه با برند «ایتالیا» (!) بخرید بیاورید اینجا و بین اقوام و دوستان بگویید خودتان این‌ها را از فلان فروشگاه پایتخت ایتالیا خریده‌اید و با قیمت دولا پهنا بفروشید! قیمت این اجناس را کی می‌داند چند است؟ مطمئن باشید نه تنها هزینه‌ی مسافرت تان در می‌آید که حتی شاید مقداری از هزینه‌ی مسافرت بعدی‌تان به رم ایتالیا (همان استانبول خودمان!) نیز جور شود؛ تازه، ریجستری هم نمی‌خواهد!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا