خودروخودرو الکتریکی

خودروی مفهو‌می ‌آئودی با قابلیت تغییر شکل رونمایی شد

شرکت آئودی اطلاعات تازه‌ای را از خودروی مفهو‌می ‌خودران جدید خود به نام Skysphere منتشر کرد که تنها با فشار دادن یک دکمه، تغییر شکل ‌می‌دهد.

این خودروی لوکس، از ظاهری جذاب و پیشرانه‌ای الکتریکی بهره ‌می‌برد و به لطف طراحی خاص آن، فاصله بین دو محور خودرو بسته به حالت رانندگی انتخابی، تغییر ‌می‌کند. از جمله ویژگی‌های متمایز این خودرو ‌می‌توان به فرمان جمع‌شونده و طراحی خاص پدال‌ها اشاره کرد که در حین رانندگی در حالت خودران، به فضای مخصوص خود وارد و محو ‌می‌شود.

در واقع، این خودرو چیزی شبیه به خودروهای متعلق به آینده به نظر ‌می‌رسد که اخیرا برخی از خودروسازان آلمانی نیز نمونه‌های تولیدی مهندسان خود را به نمایش گذاشته‌اند. اما این به معنی دست نیافتنی بودن چنین خودروهایی نیست چراکه آئودی در مراسم رونمایی از Skysphere اعلام کرد که این شرکت معتقد است که ‌می‌توان چنین خودرویی را تولید و احتمالا در نیمه دوم دهه جاری وارد بازار کرد.

گفته ‌می‌شود که این خودروی خودران مفهو‌می‌ قادر است با یک بار شارژ، تا 550 کیلومتر را بپیماید و صفر تا صد خود را نیز در کمتر از چهار ثانیه پُر کند. میزان گشتاور Skysphere به طور تقریبی حدود 750 نیوتن‌متر عنوان شده است.

چنین مشخصاتی برای یک خودروی مفهو‌می‌ معقول منطقی به نظر ‌می‌رسد. اما ویژگی قابل‌توجه Skysphere، توسعه فاصله بین دو محور خودروست که به گفته آئودی، در حالت Sports تا 250 میلیمتر نسبت به حالت Grand Touring توسعه ‌می‌یابد.

اگرچه شاید به اعتقاد برخی‌ها، این میزان تغییر چندان چشمگیر نباشد اما آئودی اعلام کرد که با این ویژگی، دو خودرو در یک خودرو طراحی و عرضه شده است.

طراحی خاص پدال و فرمان خودرو نیز از دیگر ویژگی‌های بارز Skysphere است که اخیرا استفاده از چنین طراحی‌هایی در خودروهای مفهو‌می‌ خودران شایع شده است.

آئودی Skysphere

هنوز مشخص نیست که آیا فرمان جمع‌شونده این خودرو، مجوز استفاده را از سوی نهادهای مربوطه کسب خواهد کرد یا خیر؛ اما از آنجایی که اخیرا تلاش‌هایی به منظور اصلاح برخی قوانین جهت تسهیل استفاده از خودروهای خودران صورت گرفته، دریافت چراغ سبز برای این طراحی فرمان دور از دسترس نخواهد بود.

منبع
https://www.theverge.com/2021/8/12/22621735/audi-skysphere-concept-car-autonomous-electric-transformer

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا