اپلتکنولوژیموبایل

بهبودهای اسپات‌لایت در نسخه جدید IOS

امکان ارائه نتایج جستجویی کامل‌تر در تمامی بخش ها

اپل در نسخه ۱۵ سیستم عامل خود یعنی IOS15 بهبودهایی در قابلیت spotlight  ایجاد کرده است. اسپات‌لایت قابلیتی است که در دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل IOS وجود دارد و این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورد تا به سرعت بتواند به منبع کاملی از نتایج جستجو دسترسی پیدا کند. این قابلیت با کشیدن صفحه هوم اسکرین گوشی به سمت پایین در دسترس قرار میگیرد.حال اپل در نسخه جدید سیستم عامل خود به دنبال بهبود این قابلیت و افزودن امکانات جدیدی به آن است. در این مقاله به تشریح تمامی امکاناتی جدیدی که به این بخش اضافه شده است می‌پردازیم. این قابلیت‌ها احتمالا با آپدیت جدیدی که از سوی اپل ارائه می‌شود، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

نتایج جستجویی کامل تر

در آپدیت جدید، قرار است دیتابیس دستیار صوتی اپل یعنی Siri توسعه داده شود و این باعث خواهد شد دامنه نتایج جستجوی دستگاه‌های اپل و جامعیت نتایج ارائه شده بهبود پیدا کند. به این ترتیب می‌توان از طریق اسپات‌لایت اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به قبل به دست آورد.

ارائه نتایج چستجویی جامع تر از قبل در اسپات لایت
ارائه نتایج چستجویی جامع تر از قبل در اسپات لایت

مثلا اگر کاربر نام یک فیلم و یا برنامه تلویزیونی را سرچ کند، به اطلاعاتی از قبیل چگونگی تماشای این برنامه، بازیگران آن، تریلر فیلم، فصل‌های منتشر شده، لینک‌های تماشای آن در TV app، محتواهایی که مورد بحث پیشین درباره این موضوع، نتایج جستجوی پیشنهادی Siri و… دست خواهد یافت. در سیستم عامل نسخه پیشین یعنی IOS ۱۴، نتایجی جستجویی که برای چنین موردی نمایش داده می‌شد محدود به نتایجی به مانند آنچه در جستجوی اینترنتی ساده به دست می‌آید بود.

از این قابلیت جدید که (Rich search results) نام دارد می‌توان برای جستجوی موضوعات مختلفی مانند نام مخاطبان، بازیگران، موسیقی دانان، نام فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و موارد این چنینی استفاده کرد. با جستجوی نام یک مخاطب در این بخش، شما به مجموعه کاملی از پیام‌های رد و بدل شده با آن مخاطب مشخص، تراکنش‌های مالی، لینک‌های به اشتراک گذاشته شده، عکس ها، اپلیکیشن ها، ایمیل‌ها و اطلاعات پایه درباره آن مخاطب دسترسی پیدا خواهید کرد همه اینها باعث می‌شود قابلیت اسپات‌لایت کارایی اطلاعاتی بسیار بهتری نسبت به قبل پیدا کند.

بهبود اسپات لایت برای جستجوی تصاویر وب
بهبود اسپات لایت برای جستجوی تصاویر وب

جستجوی تصاویر بر بستر وب

اسپات‌لایت (spotlight) می‌تواند برای جستجوی تصاویر موجود بر بستر وب نیز مورد استفاده قرار گیرد. مثلا اگر شما در صفحه قابلیت اسپات‌لایت عبارت «عکس گربه» را سرچ کنید، منتخبی از بهترین تصاویری که مرتبط با این عنوان در فضای وب وجود دارد برای شما به نمایش در خواهد آمد. با کلیک کردن بر روی هر کدام ازتصاویر نیز، مجموعه تصاویری مرتبط با آن تصویر برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توان این روند را تا یافتن تصویر مورد نظر ادامه داد.

بهبود در قابلیت های جستجویی اسپات لایت
بهبود در قابلیت های جستجویی اسپات لایت

قابلیت «جستجوی تصاویر وب» (web images search) می‌تواند برای یافتن تصاویری از انسان ها، حیوانات، گیاهان، مناظر دیدنی، بناهای تاریخی و موارد مشابه به کار برود. این قابلیت برای هر مورد جستجویی قابل استفاده نیست اما با افزودن کلمه «عکس» به ابتدای عبارت جستجو (مثلا عکس فلان جیز)  یا «images of ….» می‌توان به سرعت به مجموعه تصاویر مرتبطی با آن عنوان در شبکه وب دست پیدا کرد.

جستجوی تصاویر گوشی

افزون بر قابلیت جستجوی تصاویر در وب، از اسپات‌لایت برای یافتن تصویر مشخصی در گالری گوشی خودتان نیز می‌توانید استفاده کنید. مثلا زمانی که عبارت «cat photo» یا «dog photo»  را در قسمت سرچ اسپات‌لایت درج کنید، جستجویی برای یافتن تصاویر مرتبط با این عبارت در بخش «Photos From Apps» گوشی تان انجام می‌شود و نتایج مرتبط به نمایش در می‌آیند.

جستجوی تصاویر داخل گوشی از طریق اسپات لایت
جستجوی تصاویر داخل گوشی از طریق اسپات لایت

با فشردن دکمه search، نتایج مشابه و اضافه دیگری نیز برای شما به نمایش در می‌آیند. همچنین می‌توان با باز کردن بخش «photos app»، تمامی تصاویر مرتبط با این عنوان را نیز مشاهده کرد. در کتابخانه تصاویر (Photo Library) امکان جستجو از طریق اسپات‌لایت و بر اساس افراد، مناظر، لوکیشن و دیگر عناوین مشخصی که در تصویر یک حیوان یا گیاه وجود دارد نیز فراهم است. تصاویر به اشتراک گذاشته شده با شما از طریق اپ پیامرسان دستگاه نیز با کلیک کردن بر نام آن مخاطب در نتایج جستجوی اسپات‌لایت فراهم است.

دسترسی به اسپات‌لایت از لاک اسکرین

با پایین کشیدن صفحه قفل گوشی آیفون یا همان لاک اسکرین گوشی، بدون نیاز به قفل گشایی دستگاه می‌توان به بخش جستجوی اسپات‌لایت دسترسی پیدا کرد. نتایج جستجویی که در این حالت خاص از طریق اسپات‌لایت نمایش داده می‌شود شامل اطلاعات شخصی کاربر و یا نتیایج نمایش داده شده از گالری گوش یکاربر نخواهد بود و تنها مجموعه اطلاعات عمومی مانند نتایج جستجو از وب، بانک اطلاعاتی siri، اخبار، بازار سهام، دیکشنری و… را نمایش داده می‌شوند.

دسترسی به امکان جستجوی اسپات لایت در زمان قفل بودن گوشی
دسترسی به امکان جستجوی اسپات لایت در زمان قفل بودن گوشی

نتایج شخصی سازی شده در بخش جستجوی اسپات‌لایت، تنها در حالتی قابل دسترس خواهند بود که صفحه این قابلیت در حالت غیر قفل فراخوانی شده باشد. پس اگر کسی از قابلیت اسپات‌لایت شما در حالت قفل استفاده کرد، نگران نباشید. زیرا تنها امکان مشاهده نتایج جستجوی عمومی برای وی فراهم خواهد بود.

جستجو در اپلیکیشن ها

در نسخه جدید سیستم عامل اپل یعنی IOS ۱۵، قابلیت جستجو در بخش اپ‌استور نیز بهبودهایی پیدا کرده است. چنانچه در صفحه اسپات‌لایت نام اپلیکیشنی که مایل به نصب و استفاده از آن هستید را سرچ کنید، بدون نیاز به ترک کردن صفحه اسپات‌لایت می‌توانید به اپ مورد نظر دست پیدا کرده و فرآیند نصب آن را طی کنید.

جستجو در اپ ها از طریق اسپات لایت
جستجو در اپ ها از طریق اسپات لایت

بهبود در بخش جستجوی نقشه اسپات‌لایت

اگر در بخش اسپات‌لایت نام کسب و کاری را جستجو کنید که از قابلیت «Apple’s App Clips» پشتیبانی می‌کند، دکمه‌ای با عنوان action button برای آن محل بر روی نقشه اسپات‌لایت به نمایش در می‌آید. از طریق این دکمه، امکان دسترسی به بخشی از خدمات آن کسب و کار مانند خرید بلیط، مشاهده منو، رزرو میز یا اتاق، گرفتن وقت ملاقات، سفارش محصول و… فراهم می‌شود. حتی در مورد سینماها و مکان‌هایی مشابه، می‌توان به برنامه سانس‌های نمایش، لیست انتظار موجود و اطلاع از وضعیت پارکینگ‌های آن مکان نیز دست پیدا کرد.

امکان رزرو بلیط و سفارش غذا از جستجوی نقشه ای اسپات لایت
امکان رزرو بلیط و سفارش غذا از جستجوی نقشه ای اسپات لایت

ملاحظاتی که باید در نظر داشت

این قابلیت جدید در راستای سیاست‌های اپل برای حفاظت از کودکان، قرار است به مجموعه منابع و ملاحظاتی مجهز شود که بتوانند به بهبود امنیت کودکان در فضای آنلاین کمک کنند و آنها را از موقعیت‌های خطرناک و یا نامطمئن آگاه کند. مثلا اگر کاربری عنوانی مرتبط با موضوعات سواستفاده جنسی از کودکان را جستجو کند، اپل مجموعه نتایجی را برای وی به نمایش درخواهد آورد که نشان دهد این موضوع چه خطرات و آسیب‌هایی می‌تواند ایجاد کند و در کنار این موارد، راهکارهایی را برای دریافت کمک ارائه خواهد داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا