اپلمتا

انتقاد ‌واتساپ از قابلیت حفاظت از کودکان اپل

تنها یک روز پس از آن که اپل از تصمیم خود برای استفاده از نرم‌افزاری جدید به منظور شناسایی تصاویر حاوی محتواهای خشونت‌آمیز و سوءاستفاده از کودکان در سرویس آی‌کلاد فوتوز خبر داد، این موضوع با انتقاد واتس‌اپ مواجه شد.

ویل کت‌هارت، مدیر واتس‌اپ با انتشار توییت‌هایی ضمن ابراز نگرانی از این سیاست اپل، اعلام کرد که اپل یک سیستم جاسوسی را طراحی کرده که ‌می‌توان از آن و به راحتی برای اسکن محتواهای خصوصی افراد استفاده کرد و در جهت اهداف شرکت خود و یا دولت که قصد کنترل بر محتوا را دارند، بهره برد.

او همچنین به احتمال سوءاستفاده از این سیستم توسط برخی کشورها همانند چین و یا شرکت‌های جاسوسی نیز اشاره و ابراز نگرانی کرد. با این حال، سخنگوی اپل در واکنش به صحبت‌های کت‌هارت، اعلام کرد که این امکان برای کاربران فراهم شده تا آی‌کلاد فوتوز را غیرفعال کنند.

اپل همچنین یادآور شد که سیستم مذکور مبتنی بر دیتابیسی از تصاویری «مشخص» که توسط مرکز ملی کودکان مفقود و مورد سوءاستفاده واقع‌شده (NCMEC) و همچنین چند سازمان فعال دیگر در این حوزه گردآوری شده، طراحی شده است و از آن جایی که این سیستم برای پلتفرم آی‌اواس طرح‌ریزی شده، استفاده از آن برای دیگر اهداف و در مناطق دیگر امکان‌پذیر نیست.

جدال فیسبوک علیه اپل موضوع جدید و دور از انتظاری نبود چرا که سال‌هاست شرکت اپل یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های فیسبوک در حفاظت از حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران است و علی‌رغم آن که واتس‌اپ، سیستم پیام‌های رمزنگاری‌شده را برای پلتفرم خود اتخاذ کرده، اما همچنان تیز تیغ انتقادات اپل است.

اخیرا نیز تصمیم اپل در عرضه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای کاربران این شرکت به مذاق مدیران فیسبوک خوش نیامده و چالشی جدید را میان این دو غول دنیای فناوری به وجود آورده است. فیسبوک ادعا ‌می‌کند این آپدیت که امکان مسدودسازی ردیابی کاربران توسط شرکت‌ها تبلیغاتی را فراهم ‌می‌کند، اجازه ردیابی کاربران به فیسبوک را ن‌می‌دهد و در نتیجه بر درآمد تبلیغاتی این شرکت تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا