تکنولوژی

طراحی سیستمی هوشمند به منظور مسیریابی با کفش برای افراد کم‌بینا

فوت یکی از اقوام واراتو چینو، مدیرعامل شرکت Ashirase، که از اختلال بینایی رنج می‌برد، باعث شد تا این مهندس شرکت هوندا سیستمی‌ را برای مسیریابی بهتر افراد نابینا و کم‌بینا طراحی کند که درون کفش این افراد جای می‌گیرد.

این سیستم که تحت عنوان Ashirase (همانند نام این شرکت) شناخته می‌شود، به افرادی کم‌بینا کمک می‌کند تا با کمک پاهایشان و بدون اتکا به گوشی موبایل یا هر دستگاه کمکی دیگری، مسیر خود را پیدا کنند.

این سیستم مسیریابی جدید که توسط شرکت هوندا حمایت مالی می‌شود، از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست، شامل اپلیکیشن مسیریابی اختصاصی Ashirase می‌شود که روی گوشی کاربر نصب می‌شود و بخش دیگر از یک قطعه سیلیکونی مجهز به سنسورهای حرکتی و الکترونیکی تشکیل شده است.

این قطعه سیلیکونی به گونه‌ای طراحی شده که بخشی از آن روی پا و بخشی دیگر در قسمت‌های کناری پا قرار می‌گیرد. طبق اطلاعات منتشرشده، زمانی که کاربر مسیر مدنظر خود را برای اپلیکیشن مربوطه تعریف می‌کند، این قطعه سیلیکونی با حالت‌های مختلف لرزشی و تکان‌های خود به فرد در مسیریابی کمک می‌کند.

به عبارتی دیگر، لرزش در بخش جلویی این قطعه سیلیکونی به کاربر این پیام را منتقل می‌کند که باید به مسیر مستقیم خود ادامه دهد. همچنین لرزش در سمت چپ یا راست کفش نیز پیچیدن به جهت‌های چپ و راست را انتقال می‌دهد. افزون بر این، افزایش سرعت لرزش نیز نشان‌دهنده وجود مانع بر سر راه است.

هدف اصلی از ساخت این محصول، کمک به افراد کم‌بیناست تا بتوانند آگاهی محیطی خود را در حین راه رفتن افزایش دهند و به جای استفاده از گوشی یا سوال کردن از دیگر عابران، مسیر خود را تشخیص دهند. اگرچه طراحی فعلی این دستاورد به گونه‌ای است که تنها در برخی کفش‌هایی خاص قابل استفاده است، اما چینو اعلام کرد که به زودی مدل‌های بیشتری از این محصول برای تعبیه در انواع مختلف کفش‌ها تولید خواهد شد.

به گفته شرکت سازنده، این سیستم مسیریابی از طول عمر باتری یک هفته‌ای برخوردار است که البته این مدت زمان در صورت استفاده سه ساعت در روز به دست خواهد آمد. در حال حاضر، سیستم Ashirase به چند نقشه از قبیل گوگل مپس متصل است و به گفته چینو، در صورت آماده بودن اطلاعات در نقشه‌ای دیگر، دستگاه می‌تواند به آن نقشه سوییچ کند. این قابلیت می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که وقتی یک نقشه، اطلاعات به‌روزتری را ارائه می‌دهد، می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

طراحی سیستمی به منظور مسیریابی با کفش برای افراد کم‌بینا

این شرکت اعلام کرد که برای فضاهای سربسته همانند فروشگاه‌ها و پاساژها نیز که دیگر امکان استفاده از نقشه و جی‌پی‌اس نیست، از سیستم تعیین موقعیت مبتنی بر وای‌فای یا بلوتوث و ارتباط آن با دیگر دستگاه‌های موجود در فروشگاه استفاده خواهد شد.

شرکت Ashirase قصد دارد تا نسخه آزمایشی این سیستم را به منظور تست و گردآوری اطلاعات در ماه اکتبر یا نوامر امسال عرضه کند و امیدوار است که بتواند تا اکتبر 2022، این محصول را به تولید انبوه برساند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا