پهپادتکنولوژی

وقتی فناوری یادگیری ماشینی، بهتر از انسان یک پهپاد را هدایت می‌کند + ویدیو

محققان دانشگاه زوریخ (UZH) موفق به طراحی و توسعه الگوریتمی‌مبتنی بر فناوری یادگیری ماشینی شده‌اند که قادر است بهتر از انسان، هدایت یک پهپاد کوآدکوپتر را در دست بگیرد.

ظهور فناوری‌های جدیدی همچون یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، انسان‌ها را در بسیاری از حوزه‌ها به چالش کشیده‌اند و حتی در برخی از عرصه‌ها توانسته‌اند از انسان‌ها پیشی بگیرند. در همین راستا، اخیرا محققان دانشگاه زوریخ موفق به طراحی و توسعه الگوریتمی‌ شده‌اند که برای هدایت و مسیریابی کوآدکوپترها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند این کار را حتی بهتر از خلبان‌های حرفه‌ای پهپادها انجام دهد.

محققان برای تست عملکرد این الگوریتم، مسابقه‌ای را با دو خلبان حرفه‌ای پهپاد در کنترل این پرنده ترتیب دادند که مطابق با آنچه در ویدیوی زیر می‌بینید، سیستم طراحی شده توسط پژوهشگران دانشگاه زوریخ توانست با سرعت بیشتری، پهپاد را از مسیر تعیین‌شده عبور دهد و با اختلاف زمانی قابل‌توجه، به نقطه پایانی برسد.

در این الگوریم، فناوری هوش مصنوعی با استفاده از دوربین‌های اکسترنال، مسیر پهپاد را ردیابی می‌کند و محاسبات دقیقی را ارائه می‌دهد. تیم تحقیقاتی دانشگاه زوریخ امیدوار است که بتواند با اعمال تغییراتی در این سیستم، امکان استفاده از دوربین‌های نصب‌شده روی بدنه کوآدکوپتر را فراهم کند.

به گفته محققان، استفاده از دوربین‌های نصب‌شده روی پهپادها می‌تواند کارایی و قابلیت‌های این پرنده‌های آهنین را به طور محسوسی ارتقا دهد و راه را برای استفاده از این محصول در حوزه‌هایی همچون عملیات جست‌وجو و نجات، تحویل کالا، نظارت بر فرآیند ساخت و… هموار کند.

در حال حاضر، محاسبات این الگوریتم کمی‌زمان‌بر است و برای مثال، حدود یک ساعت طول می‌کشد تا سیستم کامیوتری این کوآدکوپتر بتواند محاسبات مربوط به مسیر را انجام و بهترین گزینه را برای حرکت ارائه دهد. بنابراین، این فناوری فعلا نمی‌تواند جایگزین کنترل‌کنندگان انسانی پهپادها شود.

از طرفی دیگر، اگر محققان راهی برای رفع این نقص نیابند، قطعا در موقعیت‌هایی همانند عملیات جست‌جو و نجات که زمان از اهمیت بالایی بروخوردار است، نمی‌توان از این دستاورد بهره برد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا