بازیتکنولوژی

کامپیوتر گیمینگ دستی «استیم دک» با قیمت ۳۹۹ دلار معرفی شد

بالاخره پس از هفته انتظار و انتشار شایعات بسیار، شرکت ولو (Valve) از یک پی‌سی بازی قابل حمل تحت عنوان استیم دک (Steam Deck) رونمایی کرد.

محصولی که از آن به عنوان رقیبی جدید و البته جدی برای کنسول نینتندو سوییچ یاد می‌شود و قرار است از ماه دسامبر و با قیمت پایه ۳۹۹ دلار وارد بازار شود. استیم دک به گونه‌ای طراحی شده که از لحاظ ظاهری، ترکیبی از ویژگی‌های کنسول نینتندو سوییچ و سگا Game Gear و استیم کنترلر را در خود جای داده است.

با این حال، محصول جدید ولو به یک نمایشگر هفت اینچی با رزلوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل و نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ مجهز شده است. همچنین نرخ رفرش این نمایشگر برابر با ۶۰ هرتز و حداکثر میزان روشنایی آن نیز برابر با ۴۰۰ نیت عنوان شده است.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، روی بنده استیم دک از دو ترک‌پد ۳۲.۵ میلیمتری مربعی، دو استیک برای کار با انگشت شست، یک پد جهت آنالوگ، چهار دکمه اصلی و دیگر دکمه‌های کنترلی استفاده شده است.

همچنین این محصول به یک ورودی هدفون، بلندگوهای استریو، دو میکروفون و بازخورد لمسی مجهز شده و وزن آن نیز حدود ۶۶۹ گرم عنوان شده است. شرکت ولو برای سخت‌افزار این محصول با شرکت AMD وارد همکاری شده و در آن از پردازنده‌ای با سرعت کلاک بین ۲.۴ تا ۳.۵ گیگاهرتزی، پردازی گرافیکی با فرکانس ۱ تا ۱.۶ گیگاهرتزی و هشت واحد رایانشی RDNA ۲ استفاده کرده است.

طبق گفته این شرکت، هسته‌های پردازشی Zen ۲ به همراه ریزمعماری RDNA ۲ می‌توانند به خوبی از پس اجرای انواع بازی‌های جدید و با کیفیت بالا برآیند. در این محصول از از حافظه رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR5 و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی NVMe استفاده شده که از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی نیز قابل ارتقاست.

شرکت سازنده اعلام کرد که استیم دک از یک باتری ۴۰ وات ساعتی بهره می‌برد که می‌تواند با یک بار شارژ، بین دو تا هشت ساعت انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن دستگاه را تامین کند. همچنین بار نرم‌افزاری این پی‌سی دستی را پلتفرم SteamOS به دوش می‌کشد و کاربران می‌توانند با لایبرری کامل بازی‌ها دسترسی داشته باشند.

دستگاه بازی دستی «استیم دک»

روی بدنه این دستگاه، انواع درگاه تعبیه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به دیپسلی پورت ۱.۴، درگاه HDMI ۲، اترنت، USB ۳.۱ و USB ۲ اشاره کرد. این امکان برای کاربران فراهم شده تا با اتصال این دستگاه به یک نمایشگر اکسترنال، بازی‌ها را با رزولوشن ۸K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و یا رزولوشن ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند.

به گفته ولو، می‌توان روی استیم تک، انواع بازی‌های پی‌سی را تجربه کرد. در خصوص قیمت نیز باید گفت که علاوه بر مدل پایه، مدل مجهز به حافظه ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۵۲۹ دلار و حافظه ۵۱۲ گیگابایتی با قیمت ۶۴۹ دلار به فروش خواهد رفت.

دستگاه بازی دستی «استیم دک»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا