تکنولوژیسامسونگ

تحول در آینده محصولات پوشیدنی با نمایشگرهای کشسان سامسونگ

سامسونگ این روزها به عنوان یکی از پیشگامان تولید نمایشگرهای تاشو و کشویی شناخته می‌شود. اما اخیرا مهندسان سامسونگ نسل جدیدی از نمایشگرها را در دست ساخت دارند که تحت عنوان نمایشگرهای کشسان شناخته می‌شود و از قابلیت کش آمدن و گسترش یافتن برخوردار است.

گفته می‌شود که تحقیقات سامسونگ برای ساخت این نوع از نمایشگرها از سال 2017 آغاز شده و اکنون نمونه اولیه این محصول به مرحله تولید رسیده است. این شرکت در ماه ژوئن، از یک نمایشگر OLED بسط یافتنی در در یک سنسر ضربان قلب رونمایی کرد.

این دستگاه که روی مچ دست افراد جای می‌گیرد و ترکیبی از سنسورهای ضربان قلب PPG و یک نمایشگر OLED را در خود جای داده، قادر است ضربان قلب لحظه‌ای فرد را نشان دهد. تیم تحقیقاتی سامسونگ اعلام کرده که این نمایشگر جدید به گونه‌ای طراحی شده که تا 30 درصد قابل کش آمدن است و بعد از 1000 بار کش آمدن هم هیچ مشکلی در عملکرد آن مشاهده نشد و می‌توانست به خوبی، ضربان قلب فرد را رصد کند.

به گفته محققان، قابلیت کشسانی این نمایشگر به دستگاه کمک می‌کند تا چیزی حدود 2.4 برابر عملکرد بهتری را در ثبت ضربان قلب به نسبت سنسورهای ثابت سیلیکونی نشان دهد.

این نمایشگرهای کشسان سامسونگ که از آن به عنوان Stretchable Electronic Skin  یاد می‌شود توسط محققان موسسه فناوری پیشرفته سامسونگ (SAIT) و با حضور پژوهشگرانی مطرحی همچون جانگ وون چانگ، یونگجان یان و یونگجان لی تولید شده است.

یونگجان یان معتقد است که نقطه قوت این فناوری در این است که به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیومتریک را برای مدت زمانی طولانی‌تر و بدون نیاز به درآوردن دستگاه از روی دست خود اندازه‌گیری کنید. در واقع، این فناوری منجر به ساخت دستگاهی شده که هیچ حسی مبنی بر حمل دستگاهی اضافی روی پوست به کاربر القا نمی‌شود و در واقع، این دستگاه به عنوان بخشی از پوست دست فرد احساس می‌شود.

از طرفی دیگر، با توجه به تعبیه نمایشگر کوچکی که روی آن نصب شده، می‌توان بدون نیاز به انتقال اطلاعات بیومتریک به دستگاهی دیگر، آن را در لحظه و روی مچ دست مشاهده کرد. همچنین می‌توان از این فناوری در دیگر دستگاه‌های پایش سلامتی پوشیدنی نیز که برای کودکان، نوزدان، بیماران دارای بیماری‌های خاص و… طراحی می‌شوند، استفاده کرد.

آنچه باعث مقاومت دستگاه در برابر کشیده شدن می‌شود، تعویض بخش‌های پلاستیکی آن با الاستومتر است که از قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه الاستومتر در برابر گرما آسیب‌پذیر است اما این مشکل از طریق تغییراتی که در ترکیبات مولکولی آن اعمال شده، برطرف شده است.

دستگاه‌های پایشگر سلامتی که این روزها توسط کاربران استفاده می‌شود، از ساختاری جامد و سفت برخوردارند که کاربر در بسیاری از مواقع، آن‌ها را از روی دست خود باز می‌کند. از طرفی دیگر، دستگاه‌هایی همچون ساعت‌های هوشمند از قابلیت‌های محدودی در رصد اطلاعات سلامتی افراد برخوردارند که اگر با فناوری‌های جدید و به صورت دستگاه‌هایی با قابلیت کشسانی ترکیب شوند، می‌توانند قابلیت‌های ارتقایافته‌ای را ارائه کنند. در واقع، شاید در آینده شاهد عرضه دستگاه‌هایی مجهز به نمایشگرهای کشسان باشیم که روی دست قرار می‌گیرند و می‌توانند اطلاعات دقیق و کاملی را در لحظه، نمایش دهند.

چانگ می‌گوید که این تحقیقات و فناوری نمایشگرهای کشسان سامسونگ در مراحل اولیه قرار داد و تا عرضه محصول نهایی که بتواند از رزولوشن بالا، قابلیت کشسانی مناسب و دقت اندازه‌گیری بالا برخوردار باشد، چند سالی زمان نیاز است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا