پهپاد

ساخت پهپادی که ‌‌می‌تواند با کمک صدا، موقعیت مکانی افراد را پیدا کند

گروهی از پژوهشگران موسسه Fraunhofer FKIE آلمان موفق به ساخت پهپادی شده‌اند که ‌‌می‌تواند با توجه به صدای افراد در شرایط مختلف، موقعیت مکانی آن‌‌ها را شناسایی کند.

این دستاورد جدید ‌‌می‌تواند به تیم‌‌های تجسس در پیدا کردن راحت‌تر بازماندگان گرفتار در بلایای طبیعی کمک زیادی کند. ماکارنا وارلا، از مهندسانی که روی این پروژه کار کرده، در گفت‌وگو با واشینگتن پست عنوان کرد که پهپادها ‌‌می‌توانند فضای بیشتری را عملیات‌‌های جست‌وجو تحت پوشش قرار دهد و عملکردی بهتر از نیروی انسانی و حتی سگ‌‌های تعلیم داده‌شده ارائه دهد.

وی ادامه داد که در موقعیت‌‌هایی که با ساختمان‌‌های ویران شده مواجهیم، این پهپاد ‌‌می‌تواند اطلاعات مفیدی را در خصوص موقعیت افراد محبوس، در اختیار نیروهای کمکی قرار دهد. همچنین قادر است به نقاطی برود که عبور افراد و سگ‌‌ها در آن‌‌ها میسر نیست.

محققان برای ساخت این پهپاد، برخی از صداها و فریادهای مشابه صدای افراد محبوس یا گرفتار در موقعیت‌‌های مختلف را ضبط کردند. سپس از این صداها برای تعلیم الگوریتم هوش مصنوعی و آموزش به نرم‌افزار به منظور حذف صداهای مزاحم محیط بهره گرفتند. همچنین روی بدنه این پهپاد، از یک میکروفون معمولی که در اغلب گوشی‌‌ها مشاهده ‌‌می‌شود، استفاده شده است.

وارلا در ادامه عنوان کرد که این تیم، تست‌‌های مختلفی را در شرایط گوناگون با این پهپاد انجام داده که مشاهده شد این پرنده توانست ظرف چند ثانیه، موقعیت افراد را از طریق صدای آن‌‌ها شناسایی کند. محققان قصد دارند تا با تعبیه میکروفونی با قابلیت دریافت صداهایی با فرکانس بالا، قابلیت تشخیص صداها در فواصل دور را نیز برای این پهپاد فراهم کنند.

این اولین بار نیست که محققان توانستند تشخیص صدا را به قابلیت‌‌های یک پهپاد اضافه کنند. سال گذشته، گروهی از پژوهشگران دانشگاه Purdue سیستم ی را طراحی کردند که پهپادها با کمک آن و با بهره‌گیری از چهار میکروفون و یک اسپیکر، مسیر حرکتی خود را پیدا کنند.

تازه‌های پهپاد: انتشار تصاویری جدید از پهپاد ۲۹۹ دلاری DJI Mini SE

 

 

نوشته های مشابه

‫181 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا