اپلگوگل

تیم کوک: میزان بدافزار در اندروید، ۴۷ برابر بیشتر از iOS است

تیم کوک، مدیرعامل اپل اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که میزان بدافزارهای موجود در سیستم عامل اندروید به نسبت سیستم عامل آی او اس (iOS) تا ۴۷برابر بیشتر است.

در این گفت‌وگو که با گیوم لاکروا، مدیر شرکت رسانه‌ای Brut صورت گرفت، تیم کوک باری دیگر بر تمرکز این شرکت در قبال حفاظت از حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران تاکید کرد. وی عنوان کرد: بیش از یک دهه است که تمرکز خود را روی ارتقای حریم خصوصی معطوف کرده‌ایم. ما به این مساله، به مصداق یک نمونه از حقوق بشر و حقوق اساسی هر انسان نگاه ‌می‌کنیم.

مدیرعامل اپل همچنین در خصوص قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که توسط کمیسیون اروپا به تصویب رسیده، صحبت و در بخشی از این گفت‌وگو عنوان کرد که این قانون چندان به نفع کاربران نخواهد بود.

او ادامه داد طراحی و ساختار DMA که این روز بر سر زبان‌ها افتاده، پای Sideloading یا نصب بسته اپلیکیشن با فرمت APK و از منابع ناشناس را که عامل اصلی رشد بدافزارها در اندروید محسوب می‌شود، به گوشی‌های آیفون نیز باز می‌کند. این مساله باعث می‌شود تا امنیت گوشی‌های آیفون کاهش یابند و بسیاری از اقداماتی که این شرکت برای ارتقای امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در اپ استور در نظر گرفته تا مانع از دسترسی اپلیکیشن‌ها به برخی اطلاعات می‌شوند، بی‌اثر شوند.

مرتبط: خداحافظی تیم کوک با اپل تا 10 سال آینده

تیم کوک افزود که اگر کاربری در اکوسیستم این شرکت حضور داشته باشد، هرگز چنین اتفاقاتی را تجربه نخواهد کرد چرا که اپل قویا نسبت به حفظ اطلاعات و امنیت کاربران خود پایبند است.

مدیرعامل اپل در این مصاحبه عنوان کرد که دستگاه‌‌های اندرویدی تا 47 برابر بیشتر از دستگاه‌‌های آی او اس، با بدافزارها سروکار دارند. احتمالا تیم کوک این اطلاعات را با استناد به گزارش سال 2019 شرکت نوکیا ارائه کرده است. اما در گزارشی جدید در سال 2020 آمده که میزان بدافزارها در اندروید به 26.6 درصد کاهش اما این میزان در گوشی‌‌های آیفون از 1 به 1.6 درصد افزایش یافته است.

کوک اعلام کرد که این حجم از بدافزارها در اندروید و کم بودن آن در آی او اس به این دلیل است که سیستم عامل آی او اس به گونه‌ای طراحی شده که تنها از یک اپ استور تغذیه ‌می‌شوند و تما‌می‌اپلیکیشن‌‌ها قبل از ورود و نصب در گوشی‌‌های آیفون، به طور دقیق بررسی ‌می‌شوند.

اگرچه در پلی استور، اپلیکیشن‌‌های بدافزاری بیشتری مشاهده ‌می‌شود، اما اپ استور شرکت اپل هم چندان بی‌عیب نیست. چندی پیش در گزارشی آمده بود که 2 درصد از 1000 اپلیکیشن برتر اپ استور، مخرب هستند و پرونده‌ای نیز اخیرا تشکیل شد که در آن یکی از کاربران آیفون، با دانلود یک اپلیکیشن حاوی بدافزار در اپ استور، از وی حدود 600 هزار دلار سوءاستفاده شد.

چند سالی است که هشدارهایی به کاربران گوشی‌‌های هوشمند در قبال دانلود اپلیکیشن‌‌ها از منابع غیررس‌می‌داده ‌می‌شود. گوگل نیز در این رابطه گزینه‌ای را تحت عنوان نصب «اپلیکیشن‌‌های ناشناخته» به پلتفرم خود اضافه کرده تا مانع از این کار شود. البته اپل نیز چنین قابلیت مشابهی را در پلتفرم خود تعبیه کرده است.

علاوه بر تاختن به اندروید، تیم کوک در بخش دیگری از مصاحبه خود اعلام کرد خودروی این شرکت موسوم به Apple Car، در دست ساخت است و شنیده‌‌ها در خصوص اضافه شدن سنسور قند خون به نسخه‌‌های جدید اپل واچ، درست است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا