مایکروسافت

ویندوز 11؛ هر آنچه از این آپدیت جدید می‌دانیم

مایکروسافت این روزها در تدارک مراسم 24 ژوئن (3 تیر) خود است. رویدادی متخص پلتفرم ویندوز که قرار است اطلاعات جدیدی از تغییرات و نسخه جدید آن ارائه شود.

اگرچه هنوز اطلاعات زیادی از این مراسم و طراحی جدید ویندوز منتشر نشده، اما اخیرا مایکروسافت با راه‌اندازی وب‌سایتی برای این رویداد، اطلاعات تازه‌ای را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. از جمله تغییرات جدید، طراحی لوگوی جدید ویندوز است که با گوشه‌های گِرد و عناصر بصری مبتنی بر زبان طراحی Fluent Design مایکروسافت همراه شده است.

حال طبق آخرین گزارش‌ها، ردموندی‌ها قصد دارند تا در این رویداد از بروزرسانی بصری Sun Valley برای ویندوز که مدت‌هاست شایعاتی پیرامون آن منتشر می‌شود، رونمایی کند. با این آپدیت، تغییرات محسوسی در رابط کاربری ویندوز ایجاد خواهد شد به طوری که حتی می‌توان از نام ویندوز 11 برای آن استفاده کرد.

حال اگر این پیش‌بینی درست باشد و طراحی جدید ویندوز با نام ویندوز 11 معرفی شود، قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به هرآنچه تاکنون از این نسخه در فضای وب منتشر شده است.

قیمت و زمان عرضه ویندوز 11

اگر ویندوز 11 مطابق با انتظارات در 24 ژوئن معرفی شود، به احتمال زیاد در فصل پاییز امسال و یا اوایل سال آینده عرضه خواهد شد. از طرفی، با نگاهی به روال عرضه نسخه‌های جدید ویندوز در سال‌های قبل، می‌توان گفت که مایکروسافت همواره قبل از عرضه نسخه عمومی، نسخه بتای آن را در اختیار کاربران ویندوز اینسایدر قرار می‌دهد تا بتواند از بازخوردهای دریافتی برای رفع عیب‌ها و اشکالات احتمالی استفاده کند.

در خصوص قیمت نیز باید گفت که فعلا نمی‌توان در این رابطه اظهارنظر کرد اما با توجه به قیمت ویندوز 10، می‌توان گفت که مایکروسافت تغییر زیادی را در بهای پرداختی این نسخه اعمال نخواهد کرد. حال اگر این شرکت، به مانند قبل، از نسخه‌های پرو و هوم برای ویندوز 11 نیز استفاده کند، احتمالا ویندوز 11 پرو با قیمت 200 دلار و ویندوز 11 هوم با قیمت 119 دلار به فروش خواهد رسید.

ناگفته نماند که این احتمال نیز وجود دارد که مایکروسافت گزینه بروزرسانی رایگان ویندوز 10 به ویندوز 11 را نیز ارائه دهد. این رویه پیشتر نیز از سوی این شرکت در قبال نسخه‌های قبلی ویندوز از جمله ویندوز 8 و ویندوز 7 نیز مشاهده شد.

البته شاید هم مایکروسافت بخواهد برنامه «Windows as a Service» را در پیش گیرد و به جای عرضه نسخه جدید ویندوز، نسخه فعلی یعنی ویندوز 10 را بروزرسانی کند و کاربران در صورت تمایل این بروزرسانی‌ها و تغییرات جدید را به صورت پک‌هایی روی نسخه ویندوز 10 دریافت کنند.

قابلیت‌های احتمالی ویندوز 11

شایعات زیادی پیرامون قابلیت‌های جدید ویندوز 11 اضافه شوند، منتشر شده که تمامی‌آن‌ها بر طراحی جدید این نسخه با اسم رمز Sun Valley حکایت دارند. هنوز مشخص نیست که آیا Sun Valley یک آپدیت جدید خواهد بود یا نسخه ویندوز 11.

اما کفه ترازو بیشتر به سمت ویندوز 11 سنگینی می‌کند تا یک آپدیت معمولی. حال طبق آخرین شنیده‌ها، مایکروسافت قصد دارد تا بسیاری از ویژگی‌هایی که برای نسخه ویندوز 10 ایکس طراحی کرده بود، به نسخه جدید یعنی ویندوز 11 اضافه کند.

ویندوز 11؛ هر آنچه از این آپدیت جدید می‌دانیم

برای آنهایی که آشنایی چندانی به ویندوز 10 ایکس ندارند، باید گفت که قرار بود این نسخه مجهز به تسک‌باری متفاوت، منوی استارت جدید، اکشن سنتر متفاوت و چندین ویژگی بصری جدید برای دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر و همچنین دستگاه‌های ارزان‌قیمت عرضه شود.

از جمله این ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید می‌توان به بهبود عملکرد تایپ صوتی، کیبورد لمسی مدرن‌تر، بهبود اندازه دکمه کیبوردها و ارتقای صوت، رنگ و انیمیشن‌ها در محیط ویندوز اشاره کرد. مایکروسافت همچنین تغییراتی را نیز در فونت‌های ویندوز اعمال خواهد کرد.

یکی دیگر از این قابلیت‌ها، منوی استارت شناور است. لبه‌های گرد منوها و شناور بودن لیست‌های تسک‌بار نیز جزو تغییرات مورد انتظار برای ویندوز 11 است. اکشن سنتر نیز با طراحی جدید و مجهز به اسلایدر عرضه می‌شود.

علاوه بر ویژگی‌های بصری، تغییراتی را نیز در طراحی مایکروسافت استور شاهد خواهیم بود که می‌تواند درآمدزایی بیشتری را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌سازان به دنبال داشته باشد. از آیکون‌های جدید نیز نباید غافل شد که می‌توانند تجربه متفاوتی را از کار با محیط ویندوز برای کاربر به ارمغان آورند. همچنین بخش تنظیمات اپلیکیشن نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

ویژگی‌های مورد انتظار برای ویندوز 11

جدای از تغییرات که خود مایکروسافت برای ویندوز 11 تدارک دیده، کاربران نیز انتظاراتی از این نسخه ویندوز دارند که امیدوارند مایکروسافت به آن‌ها توجه کند. یکی از این موارد، حالت تبلت برای این نسخه از ویندوز است. انتظار می‌رود که شاهد تعبیه یک منوی استارت لمسی، آیکون‌های بزرگ‌تر در تسک‌بار و اکشن سنتر متفاوت باشیم.

یکی دیگر از انتظارت کاربران، ارتقای قابلیت‌هایی همچون حالت شب (Dark Mode) است. در ویندوز 10، زمانی که این حالت فعال می‌شود، همچنان نور در بعضی از قسمت‌های ویندوز همانند فایل اکسپلورر مشاهده می‌شود.

از طرفی دیگر، برخی از آیکون‌های ویندوز 10 بسیاری قدیمی‌هستند و شاید عمرشان به ویندوز 98 برگردد. بنابراین، مایکروسافت باید فکری برای این آیکون‌ها بکند و دستی روی آن‌ها بکشد.

با این حال، کمتر از دو هفته به 24 ژوئن و زمان معرفی طراحی جدید ویندوز باقی مانده و باید منتظر ماند و دید که این شایعات و شنیده‌ها، تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهند شد.

نوشته های مشابه

‫287 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا