گوناگون

روش های عالی افزایش بازدهی کلاس های تدریس ریاضی آنلاین و معرفی معلم ریاضی موفق

در این مقاله روش ها و راهکارهای عالی برای افزایش بازدهی کلاس های خصوصی و گروهی تدریس ریاضی ارائه شده است و در ادامه با معلم های ریاضی موفق مصاحبه انجام شده است. اگر به آموزش، یادگیری و تدریس ریاضی علاقه دارید این مقاله را بخوانید.

8 روش عالی برای افزایش بازدهی کلاس های تدریس ریاضی برای دانش آموزان و دانشجویان

در این مقاله 8 راهکار موثر و مفید برای افزایش بازدهی کلاس های ریاضی در طول ترم و ایام امتحانات ذکر شده است. اگر می خواهید در امتحان ریاضی نمره خوبی بگیرید و موفق باشید و به نسبت ترم های قبل پیشرفت قابل توجهی داشته باشید باید به بهترین شکل از کلاس های گروهی و خصوصی استفاده کنید. در ادامه راهکارهایی برای افزایش بهره وری کلاس های ریاضی ذکر شده است.

1- در طول ترم درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید

برای اینکه کلاس های ریاضی برای شما مفید باشد باید در طول ترم درس بخوانید و تمرین حل کنید تا هر جلسه خوب متوجه شوید که مدرس ریاضی و یا بهترین استاد و معلم خصوصی ریاضی شما در رابطه با چه مطالبی حرف می زند. اگر در طول ترم درس را مطالعه نکنید، چون مطالب هر جلسه به جلسات قبلی ربط دارد، به تدریج متوجه خواهید شد که اصلا زبان استاد ریاضی خودتان را متوجه نمی شوید و از مطالب به مقدار زیادی فاصله می گیرید. ریاضی درسی است که اگر بخواهید آن را خوب یاد بگیرید حتما در طول ترم باید مطالعه شود. ریاضی برای یادگیری به حل تمرین و مسئله نیاز دارد و بسیار خوب است با جدیت آن را در طول ترم مطالعه کنید.

2- قبل از برگزاری کلاس ریاضی آنلاین یا حضوری، درس جلسه بعد را پیش مطالعه کنید

پیش مطالعه برای افزایش بازدهی شما در کلاس های ریاضی بسیار موثر است. فرقی نمی کند که آیا در کلاس ریاضی دانشگاه شرکت می کنید و یا از خدمات کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی ششم، هفتم، هشتم و یا هر پایه دیگری استفاده می نمائید. در هر حالت، پیش مطالعه می تواند برای موفقیت شما در درس ریاضی بسیار مفید باشد. پیش مطالعه به این معنی است که درسی که قرار است در جلسه بعد تدریس شود را مطالعه مختصری بکنید. به این ترتیب با ذهنیت آماده تری در کلاس ریاضی شرکت خواهید کرد و درس را بهتر متوجه خواهید شد.

3- بعد از برگزاری کلاس، همان روز یا روز بعد درس را مطالعه نمائید

برای اینکه به سرعت در یادگیری ریاضی پیشرفت کنید، بعد از برگزاری کلاس ریاضی، همان روز یا حداکثر روز بعد درس را مرور نمائید. دفترچه کوچکی را تهیه کنید و حین مرور مهمترین نکات را یادداشت نمائید. این دفترچه کوچک در ایام امتحانات بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود. برای مرور درس 10 دقیقه زمان هم در نظر بگیرید کافی است و اثر مثبت خودش را می گذارد. وقتی در همان روز کلاس ریاضی درس را مطالعه می کنید مطالب بهتر برای شما جا می افتد و دیرتر مباحث را فراموش خواهید کرد.

4- در کلاس درس با تمرکز بالا حضور داشته باشید

برای افزایش تاثیر مثبت کلاس های ریاضی مجازی یا تدریس ریاضی در منزل، کلاس های ریاضی مدرسه و دانشگاه و …. باید با تمرکز بالا در کلاس حضور داشته باشید. برگه ای را در کنار دست خودتان داشته باشید و هر بار که حواستان پرت شد یک خط رسم کنید. سعی کنید هر جلسه تعداد این خطوط کمتر شود. در ردیف های جلوی کلاس بشینید تا به استاد ریاضی نزدیکتر باشید و در نتیجه حواستان جمع تر خواهد بود. به کلاس ریاضی مانند یک فرصت عالی و استثنایی برای یادگیری نگاه کنید.

5- در کلاس ریاضی سوال بپرسید و جزوه بنویسید

اگر می خواهید در امتحان ریاضی نمره خوبی بگیرید و در کنکور هم ریاضی را بسیار خوب بزنید، باید در کلاس های مدرسه و دانشگاه حضور فعالی داشته باشید. فقط اینکه در کلاس حاضر باشید کافی نیست. در کلاس سوال بپرسید و به سوالاتی که همکلاسی های شما می پرسند گوش دهید. اگر برای پرسیدن سوال وقت نبود آن را یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.  برای کسب اطلاعات کاملتر مقاله روش های افزایش بازدهی کلاس های تدریس ریاضی را بخوانید.

تدریس ریاضی

6- حین مطالعه درس اشکالات را یادداشت کنید تا در کلاس بپرسید

وقتی تمرین و مسئله حل می کنید و یا متن کتاب درسی را مطالعه می کنید برگه ای در کنار دست خودتان داشته باشید و اشکالات را یادداشت نمائید. این اشکالات را جلسه بعد می توانید از معلم ریاضی خودتان بپرسید. اگر این روند را ادامه دهید بعد از مدتی تمام اشکالات اساسی شما برطرف خواهد شد. بازدهی کلاس های حضوری از کلاس مجازی بیشتر است ولی در هر صورت نهایت استفاده را از کلاس ها ببرید.

7- کلاس ریاضی را جدی بگیرید و غیبت نکنید

کلاس ریاضی را بسیار جدی بگیرید. قبل از کلاس پیش مطالعه و بعد از کلاس مرور و یادداشت مهمترین نکات را در نظر داشته باشید. در کلاس حضور فعالی داشته باشید، سوال بپرسید و جزوه بنویسید. سعی کنید در کلاس تمرکز داشته باشید و از هر عاملی که می تواند حواس شما را پرت کند دوری نمائید.

8- از کلاس های خصوصی به عنوان کلاس تقویتی استفاده کنید.

ممکن است در طول ترم به هر دلیل نتوانسته باشید در کلاس های اصلی خودتان در مدرسه و دانشگاه شرکت کنید و یا در کل پایه ریاضی شما ضعیف باشد. در این حالت، استفاده از کلاس های خصوصی به عنوان یک راهکار خوب می تواند بسیار موثر باشد. اساتید ریاضی در شرایط کرونایی فعلی معمولا کلاس ها را انلاین برگزار می کنند. برای مشاهده معلم های خصوصی ریاضی می توانید به سایت هایی مانند mathtutor.ac.uk ، preply.com ، teaching.iranmodares.com و skooli.com مراجعه کنید.

استاد برجسته ریاضی دارای ۲۶ جلد کتاب ریاضی

در کشور خودمان ایران اساتید و معلم های بسیار خوبی در زمینه آموزش و تدریس ریاضی فعالیت داشته اند. به عنوان مثال همانطور که در مقاله معلم ریاضی اصفهانی با 26 جلد کتاب ریاضی توضیح داده شده است، مرحوم سید محمدتقی فاطمی با همکاری دوستانش ۲۶ جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر- هندسه- مثلثات و مکانیک استدلالی برای دانشگاهها و دبیرستانها تالیف و تدوین کرد. او یکی از شاگردان ممتاز رشته ریاضی و تنها ایرانی فارغ‌التحصیل دانشسرای عالی پارس بودکه پس از نگارش رساله تخصصی استعمال گروه‌ها در هندسه و کسب درجه پروفسوری ریاضیات از فرانسه به میهن بازگشت. فاطمی در دانشسرای عالی تهران به تدریس علوم ریاضی و مکانیک استدلالی پرداخت و نخستین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان بودکه پس از تاسیس دانشگاه تهران https://ut.ac.ir/fa در سال ۱۳۱۳  در همان سال، دانشکده فنی تهران را بنیان نهاد و در تاسیس دانشکده علوم نیز مشارکت کرد و سالها در این دانشکده به تدریس پرداخت.

کلاس ریاضی

تجربه خانم مینا نواب معلم ریاضی موفق در آموزش آنلاین ریاضی دبستان

حوزه فعالیت خانم نواب منطقه دو تهران است. او در مجموع هفتاد دانش آموز را در مقطع دبستان آموزش می‌دهد، تا در آینده یادی از این معلم فداکار در ذهن‌ آنها باقی بماند. مینا نواب معلم پایه سوم دبستان است که ۱۱ سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش www.medu.ir را دارد.

با وجود دوری‌ها و سختی‌هایی که کرونا برای دانش‌‌آموزان ایجاد کرده است خانم معلم با هر روشی سعی می‌کند شادی کودکانه را در دل کودکان معصوم کلاس خود دوباره بیدار کند. من سعی کردم از روش‌هایی استفاده کنم که کلاس شاد باشد؛ مثلاً من در خانه یک عروسک کلاغ داشتم که این کلاغ را در قالب یک فیلم به بچه‌ها معرفی کردم و اسم آن را  قارقاری گذاشتم که خوشبختانه بچه‌ها به خوبی با این کلاغ ارتباط برقرار کردند.

بچه‌ها دوست داشتند و به من می‌گفتند خانم معلم برای درس‌های دیگر هم از قارقاری استفاده کن، ولی چون متأسفانه زمان‌بر بود و نمی‌شد برای همه کلاس‌ها از آن استفاده کرد فقط برای درس ریاضی و مباحثی چون کسر‌ها که فهماندن آن به بچه‌ها سخت بود از قارقاری استفاده می‌کردم.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا