ایرانتکنولوژی

وزیر ارتباطات: منتقدان شبکه‌های اجتماعی خواستار رفع فیلتر شده‌اند

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کسانی که روزی از حضور ما در شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کردند خودشان وارد فضا شده‌اند و عقیده دارند باید رفع فیلتر شوند.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه دولت و در جمع خبرنگاران درباره احتمال رفع فیلتر توئیتر گفت: با آغاز شیوع کرونا برای حفظ سلامتی مردم تبلیغات انتخاباتی نیز مانند بسیاری از چیزهای دیگر بر بستر فضای مجازی شکل گرفته و ستادهای انتخاباتی و نامزدهای انتخابات نیز امروز از فضای مجازی استفاده می‌کنند. این که در گذشته انتقاداتی به استفاده از برخی پلتفرم‌ها بود اما امروز از آن‌ها استفاده می‌شود خبر خوبی است و باید از آن استقبال کرد.

ما برای استفاده از شبکه‌های مجازی بد و بیراه شنیدیم

وزیر ارتباطات افزود: «ما سه چهار سال برای استفاده از این پلتفرم‌ها بد و بیراه شنیدیم امروز همان هایی که انتقاد می‌کردند از این فضا استفاده کرده و ترویج می‌کنند. نباید برای استفاده از این بستر امروز آن‌ها را تخطئه کرد. باید از این فرصت برای حرف درست، ‌کار درست و حضور جریان‌ساز درست استفاده کرده و قدر دانست. باید از این کار تعریف کرد. مردم در فضای مجازی هستند و این فرصت بی‌نظیری برای صحبت کردن مسئولین با مردم و شنیدن صحبت‌های آن‌ها است.»

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که استفاده نامزدهای انتخابات از این فضا فرصت خوبی است، تصریح کرد: زمانی که خودشان از این بستر استفاده می‌کنند می‌تواند نشان از افق رو به جلویی باشد.

او درباره تلاش برای رفع فیلتر توئیتر و حکم انسداد برخی از شبکه‌های اجتماعی توسط شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این شورا بنا بر قانون نمی‌تواند حکم طولانی مدت برای انسداد بدهد. می‌توانند دستور قطع چند روزه صادر کنند مانند اتفاقی که در این سال‌ها رخ داده است. مطابق با قانون نه شورای عالی فضای مجازی نه شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند چنین حکم قطعی فیلترینگ صادر کنند.

توئیتر سال ۸۸ فیلتر شد

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: توئیتر در سال ۸۸ در بدو تشکیل کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به رای گذاشته و فیلتر شد. بنابر همان مصداق ۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس درخواست دادیم که این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار بگیرد تا امروز در دستور کار قرار نگرفته و امیدواریم که در این فضای مثبت، این اتفاق رخ دهد و ما نیز از این سیگنال‌های مثبتی که دریافت می‌کنیم خوشحال هستیم.

آذری جهرمی درباره شکایت‌هایی که از شخص او درباره اینستاگرام صورت گرفته است، افزود: پرونده ما مکانیزم دیگری دارد. چند ساعت من را بازجویی کردند و اکنون در حال ارسال و دریافت لایحه‌های دفاعیه هستیم. چند مرتبه لایحه‌ها را ارسال کردیم سوالاتی مطرح شده که پاسخ دادیم و روال پرونده ما خیلی به مساله رفع فیلتر مربوط نیست.

وزیر ارتباطات درباره مدت زمان باقی‌مانده دولت برای انجام امور حوزه ارتباطات گفت: دو کار مهم است که باید به سرانجام برسانیم. یکی بحث مهم تکمیل پوشش دسترسی مردم در روستاها است. اقدامات مهم این دولت توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی و دسترسی مردم به اینترنت بود. امروز ما از ۴ میلیون اتصال اینترنت در سال ۹۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون اتصال اینترنت رسیدیم. بیش از ۷۰ میلیون نفر از مردم ما از اینترنت استفاده می‌کنند.

تکمیل شبکه ملی و اینترنت روستایی، دو کار مهم باقی‌مانده

آذری جهرمی با بیان این که اکنون درصد اندکی در روستاها به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: در این مدت تلاش کردیم این دسترسی انجام شود. اکنون برای دو استان جشن اتصال کامل گرفتیم و استان‌های دیگر نیز در پایان راه قرار دارند. تکمیل توسعه پوشش روستایی کار بسیاری مهمی است که باید آن را به انتها برسانیم. اکنون ضریب نفوذ اینترنت و قابلیت دسترسی مردم در ایران بالای ۹۸ درصد است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: مساله بعدی تکمیل اجزای باقی‌مانده شبکه ملی اطلاعات است.  اخباری که مرتب درباره نفوذ به کسب وکارها و درز اطلاعات مردم در فضای مجازی می‌شنویم به علت نبود مرکز امنیت شبکه ملی است. زمانی که زندگی مردم در بستر فضای مجازی است توجه به امنیت آن نیز بسیار مهم است. تلاش بسیاری برای آماده‌سازی مرکز یکپارچه شکل گرفته است که ظرف دو هفته آینده رونمایی خواهد شد.

آذری جهرمی افزود: منطقه ویژه ICT‌ هفته آینده در استان البرز افتتاح می‌شود. این دو جزو مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات هستند.

وی خاطر نشان کرد: درباره حوزه فضایی جزئیاتی را نمی‌گویم، اما خبرهای خوبی در راه است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بحث دیگری که در این حوزه داریم، موضوع دولت الکترونیک است که سامانه‌های مربوط به آن باید ظرف دو ماه آینده به سرانجام برسند. پروژه‌های تعریف شده ما اغلب روی ۹۸ -۹۹ درصد پیشرفت هستند که باید تا آخر دولت تکمیل شوند. برخی از ریل گذاری‌ها نیز برای دولت آینده انجام می‌شود و آروز داریم که هر فردی که می‌آید پرتوان‌تر از ما با انرژی تازه کار را پیش ببرد.

گزارش کندی اینترنت در کشور نداریم

آذری جهرمی درباره کندی سرعت اینترنت گفت: گزارش کندی اینترنت در کشور نداریم که جایی بگویند کندی ویژه دارد. شبکه موبایل و ثابت برخی اوقات به دلایل مختلف مانند همین قطعی برق مشکلاتی را رقم زد و سایت‌ها خاموش شدند. خاموش شدن برخی از سایت‌ها بار ترافیکی را به سایت‌های دیگر منتقل می‌کرد که همین مساله کندی اینترنت را رقم می‌زد. از زمانی که شرایط برق پایدار شده ما کندی اینترنت نداریم.

وی افزود: تا روز گذشته حدود ۷.۵ میلیون نفر بسته اینترنت رایگان مخصوص انتخابات دریافت کردند و با این که بار زیادی در شبکه ایجاد کرده به کندی اینترنت منجر نشده چون از قبل برای بالا بردن ظرفیت شبکه فکر کرده بودیم.

وزیر ارتباطات درباره استفاده نامزدهای انتخابات از زیرساخت فضای مجازی گفت: تمام زیرساخت فضای مجازی که دولت در مدت ۸ سال توسعه داده اکنون در دسترس ستادهای انتخاباتی و مردم است. با مصوبه ستاد ملی کرونا به مردم بسته‌های اینترنت دادیم. با هماهنگی ستاد انتخابات کشور، دادستانی کل کشور و صدا و سیما، کانال‌های ستادها روی پلتفرم‌های مختلف فعال شده و برخی از نامزدهای انتخابات از این ظرفیت استفاده و روز گذشته کانال تلویزیون‌ اینترنتی خود را بر بستر پلتفرم‌های اینترنتی ایجاد کردند.

بسته ۱۰ گانه فضای مجازی برای ستادهای انتخاباتی

وی اظهار داشت: دسترسی‌های ویژه برای اینترنت پایدار ستادهای انتخاباتی تعریف شد و کمیته‌ای در وزارت ارتباطات بسته ۱۰ گانه‌ای که برای ستادهای انتخاباتی تصویب شده را در اختیار نامزدها قرار می‌دهد. این بسته‌ها شامل بسته‌های تبلیغات در فضای مجازی است که به صورت عادلانه در اختیار تمام ستادهای انتخاباتی قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات گفت: در کنار فعالیت خوبی که صداوسیما برای پوشش دادن اخبار نامزدهای انتخاباتی دارد، فضای مجازی نیز به شدت فعال و پرظرفیت در حال استفاده است.

آذری جهرمی درباره شایعاتی که در خصوص اینترنت ملی مطرح است، تاکید کرد: ایننرنت ملی دورغ است و هر کسی که به کار ببرد به کشور خیانت می کند و اینترنت قطع کردنی نیست و سند توسعه کشور بر مبنای توسعه اینترنت است. سال ۹۸ نیز شرایط بحرانی بود که برای مدت کوتاهی، این اتفاق رخ داد.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا