اپل

کالبدشکافی اپل آی‌مک M1 توسط متخصصان iFixit

متخصصان مرکز iFixit تیغ جراحی خود را این بار روی بدنه آی‌مک جدید اپل که به پردازنده M1 مجهز شده، کشیدند و اعلام کردند که باز کردن و تعمیر این محصول اپل کار آسانی نیست.

همانند مک‌های مجهز به تراشه M1، تمامی‌قطعات این آی‌مک جدید از قبیل فن‌ها، درگاه‌های USB، ورودی هدفون، دکمه پاور و اسپیکرها با چسب‌کارهایی دقیق، سر جای خود سفت و محکم شده‌اند. طبق گفته iFixit، قطعاتی همچون وبکم، اسپیکرها و درگاه‌ها را می‌توان به آسانی تعویض کرد.

تصاویر نشان می‌دهند که این آی‌مک از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به یک آیپد مجهز به یک پایه است و هر آنچه را که در آیپدها موجب سخت شدن تعمیر دستگاه می‌شد، در آی‌مک می‌بینیم. از این رو، iFixit، امتیاز تعمیرپذیری 2 از 10 را به این محصول اپل اختصاص داد.

اگرچه هنوز زمان زیادی از عرضه محصولات مجهز به تراشه M1 نمی‌گذرد، اما مهندسان iFixit معتقدند که اگر مشکلی برای این تراشه پیش بیاید، تعمیر و تعویض آن با توجه به طراحی خاص این آی‌مک کار سختی خواهد بود و قطعا هزینه زیادی را روی دست کاربر خواهد گذاشت.

ناگفته نماند که iFixit همواره جزو منتقدان اپل در زمینه تعمیرپذیری محصولات این شرکت بوده است. در سال 2015، این مرکز در بررسی که روی آی‌مک 21.5 اینچی انجام داد، امتیاز تعمیرپذیری 1 از 10 را برای این محصول در نظر گرفت و دلیل این امر نیز لحیم شدن رم و پردازنده روی مادربرد عنوان شد چرا که این مساله کار تعمیرکاران را بسیار سخت می‌کرد.

اما خوشبختانه این رویه در برخی از محصولات اپل تکرار نشد و مدل‌هایی همچون آی‌مک 27 اینچی 5K سال 2014 و آی‌مک پرو سال 2018 به رم و پردازنده‌های قابل تعویض مجهز بودند.

با این حال، iFixit در این تست مدل بنفش آی‌مک (با مشخصات فنی رده متوسط) مجهز به پردازنده هشت هسته ای، تراشه گرافیکی هشت هسته‌ای و با رم 8 گیگابایتی را زیر تیغ برد. البته قطعات داخلی به‌کار رفته در این مدل، با آنچه در مدل پایه یعنی مجهز به پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای مشاهده می‌شود، متفاوت است. چرا که این دو مدل به دو سیستم خنک‌سازی متفاوت مجهزند.

کالبدشکافی اپل آی‌مک M1

مدل پایه آی‌مک تنها یک فن خنک‌کننده و یک سینک گرمایی دارد و این در حالی است که مدل‌های مجهز به تراشه گرافیکی 8 هسته‌ای به دو فن و یک لوله گرمایی و همچنین یک سینک گرمایی مجهز شده است. iFixit با استفاده از اشعه ایکس، آی‌مک M1 اپل را اسکن کرده که در نوع جالب توجه است چراکه می‌توان بدون باز کردن دستگاه، تمامی‌قطعات داخلی آن را مشاهده کرد.

کالبدشکافی اپل آی‌مک M1

در این تصاویر می‌بینیم که دو ورقه اصلی فلزی در بدنه دستگاه جای گرفته‌اند و در لوگوی اپل نیز خروجی RF برای سیگنال‌های آنتن مشاهده می‌شود. به گفته iFixit، اپل در ای آی‎‌مک از «چسب‌های کلاسیک آی‌مک» استفاده کرده که قدرت چسبندگی کمتری نسبت به چسب‌های به‎‌کار رفته در محصولاتی چون آیپد دارد.

از آنجایی که قسمت جلویی آی‌مک، تنها از یک لایه شیشه تشکیل شده، دیگر بخش جداکننده دراین قسمت وجود ندارد که بخواهد مانع از دسترسی به قطعات داخلی دستگاه شود. در این قسمت، مدار منطقی (Logic Board) و دو فن برای انتقال هوا به بدنه مشاهده می‌شوند. همچنین یک لوله حرارتی مسی و دو سینک حراراتی برای خارج کردن گرمای پردازنده M1 در این قسمت تعبیه شده است.

کالبدشکافی اپل آی‌مک M1

به گفته iFixit، قطعاتی چون حافظه SK Hynix، حافظه فلش Kioxia NAND، تراشه M1، بلوتوث، وای‌فای و آی‌سی پاور روی مدار منطقی این دستگاه جای گرفته‌اند. البته یک دکمه عجیب نیز با سه چراغ LED زیر آن در آی‌مک M1 مشاهده شده که iFixit اعلام کرد اطلاعات مربوط به آن را بعدا منتشر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا