ایرانتکنولوژی

رونمایی از پست الکترونیکی احراز هویت شده بومی و سامانه سروا

دو سرویس «پست الکترونیکی (ایمیل) احراز هویت شده بومی» و سامانه «بازارچه خدمات الکترونیکی سروا» امروز 28 اردیبهشت در نشست آنلاین توسط سازمان فناوری اطلاعات رونمایی شد. نام این ایمیل احراز هویت mail.ir است که به صورت رایگان عرضه می‌شود.

به گفته معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات این ایمیل داخلی از طریق کد ملی و اطلاعات موبایل و اطلاعات هویتی ثبت احوال قابل احراز و شناسایی است و دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات دولت الکترونیک، تنها با وارد کردن کد ملی فرد و بدون نیاز به نام کاربری افراد، می‌توانند موضوعات مورد نظر خود را به کارتابل کاربر، ایمیل کنند.

بهنام ولی زاده توضیح داد که این ایمیل بومی با سامانه پیام ایران که به تازگی راه‌اندازی شده است به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند و در این بستر جدید هر شهروند ایرانی می‌تواند یک ایمیل رسمی احراز هویت شده، داشته باشد. این ایمیل برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی قابل ارائه است و اشخاص حقوقی نیز با شناسه ملی احراز می‌شوند. تاکنون این سرویس برای ۸۱ دستگاه اجرایی ایجاد شده است.

همچنین پیش از این ایمیل «ایران» به عنوان کانال ارتباطی مردم با دولت در نظر گرفته شده بود که به گفته معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری توسعه نیافت و هم اکنون با ایجاد تغییراتی از سرویس جدید رونمایی کرده‌اند.

توسعه بازارچه API  روی سامانه سروا

سامانه «سروا» یکی دیگر از سرویس‌هایی بود که امروز در این نشست خبری از آن رونمایی شد. هرچند که دو سال از فعالیت این سامانه می‌گذرد، اما به گفته پیام مصور مدیر پروژه سروا به تازگی بازارچه API  روی این سامانه توسعه داده شده است. مصور توضیح داد که API رابط نرم افزاری است که به برنامه‌نویس‌ها دسترسی می‌دهد تا با بهره‌برداری از آن خدمات جدیدی را تولید کنند. دو سال گذشته در فاز اولیه این سامانه به صورت پایلوت با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال راه اندازی شد.

از طریق داده‌هایی که از طریق اتصال به این سامانه در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد، افراد می‌توانند خدمات دولتی را روی اپلیکیشن‌های امن دریافت کنند. از طریق این درگاه عرضه خدمات دولت الکترونیکی بر روی اپ‌های غیر دولتی نیز امکان پذیر می‌شود. مصور با اشاره به بازارچه API توضیح داد: «در گذشته هر سرویس‌دهنده ‌خدمت الکترونیک باید برای ارائه API تولید شده خودش به توسعه‌دهندگان، محیطی را فراهم می‌کرد. این سرویس تک منظوره روی یک سایت قرار می‌گرفت و با جستجو در اینترنت ممکن بود بتوان آن را پیدا کرد. اکنون با راه‌اندازی بازارچه خدمات الکترونیک، شرایطی فراهم شده تا تمام خدمات روی بستری یکپارچه، بارگزاری و به عنوان ویترین در اختیار توسعه‌دهندگان و سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف قرار بگیرد.»

به گفته او این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا دیتایی که مردم تولید کرده‌اند و توسط دولت جمع‌آوری شده، دوباره به مردم و کسب‌وکارها ارائه شود. هیچکدام از بازارچه‌های مشابه این بازارچه به دیتای دولت دسترسی ندارند.

امیر ناظمی با اشاره به اینکه برخی از خدمات الکترونیکی ارائه شده در سکوی اینترنتی سروا به بخش خصوصی یا همان کسب و کارها به شکل APIهای آماده ارائه می‌شوند، توضیح داد: «این سامانه باعث می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند خدمات بهتری به شهروندان بدهند. برای مثال یکی از این خدمات شناسایی افرادی است که به بیماری کرونا مبتلا هستند که اسنپ یا تپسی با استفاده از این سامانه می‌توانند رانندگان مبتلا را شناسایی کنند.»

یکی دیگر از مثال‌‌هایی که امیر ناظمی در رابطه با استفاده از سروا گفت، استارتاپ توانیتو برای معلولین است که صاحب کسب و کار می‌تواند برای اینکه از صحت معلولیت مطمئن شود از طریق نام معلول و ارائه خدمات، از طریق سروا استعلام بگیرد. به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات یکی دیگر از کاربردهای سروا این است که شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به عنوان میانجی و واسطه خدمات دولتی و شهروندان می‌توانند عمل کنند.

او همچنین درباره راه‌اندازی ایمیل بومی گفت که شهروندان دریافت اطلاعات و ارتباط با دولت نیازمند یک ابزار امن هستند. برای همین سرویس ایمیل احراز هویت شده برای ارتباط با دولت الکترونیکی راه‌اندازی شد تا همه شهروندان بتوانند برای ارتباط امن با دولت از آن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا