ایرانتکنولوژی

سامانه‌های «احراز هویت معتبر در فضای مجازی» و «سامانه پیام ایران» رونمایی شدند

سامانه‌های «احراز هویت معتبر در فضای مجازی» و «سامانه پیام ایران» توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران امروز ۲۵ اردیبهشت با حضور امیر ناظمی و مدیران این دو سامانه به صورت آنلاین رونمایی شد. سامانه «احراز هویت معتبر در فضای مجازی» که در حال حاضر  ۳۸ کسب‌وکار بخش غیردولتی و یا سامانه‌ی دولتی در حال سرویس‌گیری از آن هستند، با اتصال به گذرگاه عمومی خدمات دولت و اتصال به سامانه شاهکار مقدمات تضمین هویت اشخاص حقیقی در سطح اطمینان پایه را فراهم می‌کند. در این سطح کد ملی فرد با شماره موبایل وی صحت‌سنجی شده و در صورت تطبیق، یک توکن از سوی سامانه مبنی بر معتبر بودن اطلاعات گاربران برای نهاد متکی صادر می‌شود. در نتیجه نهادهای متکی می‌توانند از صحت و تطابق اطلاعات هویتی کاربرانشان، به نحوی که این اطلاعات در سمت آن‌ها ذخیره نشود، اطمینان حاصل کنند و به ارائه سرویس بپردازند. تا امروز حدود ۲.۶ میلیون نفر توسط این سامانه احراز هویت شده‌اند.

همچنین دستگاه‌هایی مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،   شرکت ملی پست جمهوری اسلامی، بانک مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته مدیر سامانه سماوا در حال حاضر سرویس‌های شاهکار و سرویس‌های مرتبط با نشانی پستی به صورت کامل پیاده‌سازی شده و در حال ارایه‌ی خدمت است، همچنین سرویس احراز هویت افراد حقیقی و تطبیق عکس و تشخیص زنده‌بودن با همکاری سرویس‌دهندگان بخش غیردولتی، از نظر فنی پیاده‌سازی شده است، که در صورت همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور امکان ارایه‌ی سرویس وجود خواهد داشت.

رونمایی از سامانه کارپوشه ملی ایرانیان

سامانه زیرسامانه کارپوشه ملی ایرانیان، راهکارهای تبادل داده پیام بین مردم با دستگاه‌های اجرایی است که به گفته بهنام ولی‌زاده، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در راستای وظایف قانونی شورای اجرایی فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است. این سامانه شامل چهار بخش ارسال پیامک، ارسال کددستوری و پست الکترونیکی احراز هویت شده ی بومی است. افراد حقیقی و حقوقی و همچنین نمایندگان دستگاه‌های اجرایی از طریق ثبت نام در سامانه پیام ایران به آدرس https://payam.iran.ir، پس از احراز هویت و تأیید سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با توجه به اخذ معرفی‌نامه کتبی از دستگاه متقاضی، می‌توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند..

از طریق این سامانه امکان ارسال مکاتبات و دریافت پاسخ بین دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ارسال و دریافت پیامک برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی از شماره اختصاصی تخصیص یافته سرشماره ۴۰۴۰ و همچنین ارائه خدمات هر یک از دستگاه‌های اجرایی از شماره کد دستوری اختصاصی USSD تخصیص یافته ذیل سرشماره ۴* وجود دارد.

ولی‌زاده تاکید کرد که  تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام از قبیل پیامک و نامه با اشخاص حقیقی و حقوقی، از بستر سامانه پیام ایران استفاده کرده نسبت به اتصال به سامانه پیام ایران و تبادل پیام‌ها با مخاطبان اقدام کنند. همچنین به منظور مقابله با ارسال پیام‌های جعلی ارسال پیامک به مخاطبان از سوی دستگاه‌های اجرایی، خارج از سامانه پیام ایران ممنوع است و لازم است پیامک‌ها از سر شماره اختصاصی دستگاه در سامانه پیام ایران ذیل سر شماره ۴۰۴۰ یا mask شماره مربوط به دستگاه ارسال شود.

عدم توسعه دولت الکترونیکی در کشور

رئیس سازمان فناوری اطلاعات امروز در نشست خبری رونمایی از دو سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی» و «سامانه پیام ایران» با اعتراض به عملکرد برخی از سازمان‌ها مبنی بر عدم استفاده از راهکارهای الکترونیکی اعلام کرد که بر اساس ساختار فعلی کشور، سازمان فناوری اطلاعات توسعه دهنده خدمات دولت الکترونیکی نبوده و تنها مسئولیت آن در حال حاضر ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه دولت الکترونیکی می‌شود تا داده‌ای میان دستگاه‌های دولتی از زیرساخت امن، قابل عبور و مبادله شود.

او در این باره گفت: «سازمان فناوری اطلاعات ارائه دهنده خدمات دولت الکترونیک نیست و تنها وظیفه دارد که زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا دستگاه‌ها بهانه‌ای برای عدم ارائه خدمات الکترونیکی به مردم نداشته باشند.

ناظمی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه دولت الکترونیک می‌توانست به صورت متمرکز بر عهده سازمان فناوری اطلاعات باشد توضیح داد: «ما باید جعبه ابزار را برای ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی فراهم کنیم، هرچند که تعداد زیادی از این دستگاه‌ها تمایلی به استفاده از این ابزار نداشته باشند. سازمان فناوری اطلاعات ایران نمی‌تواند جانشین دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات آنها به شهروندان باشد. کما اینکه توسعه دولت الکترونیک می‌توانست به صورت متمرکز برعهده سازمان فناوری اطلاعات باشد اما هم اکنون در ساختار فعلی این امکان وجود ندارد. پس مطالبه‌گری از سازمان فناورس اطلاعات باید در راستای وظایف آن باشد.»

به گفته ناظمی شمار تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات هم اکنون به ۱۵۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده است و بیش از هزار خدمات دولتی در کشور الکترونیکی شده است. او در این‌باره اظهار کرد: «ما دستگاه‌های اجرایی را مجبور به الکترونیکی کردن خدمات کرده‌ایم اما با این وجود از هزار خدمت دولتی الکترونیکی، شاید ۹۹۰ مورد آن هنوز به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه نمی‌شود.»

ناظمی با اشاره به کارکرد دو سامانه احراز هویت معتبر (سماوا) و سامانه پیام ایران گفت: «هدف از ایجاد این دو سامانه توسعه زیرساخت خدمات دولت الکترونیکی است.درواقع میل و اراده سازمان‌ها به توسعه و دانش فنی دلیل استفاده آن‌ها از خدمات الکترونیکی است. برای مثال دریافت شناسنامه یک سرویس کاملاً الکترونیکی است. خدمات سجلی چند سالی است که الکترونیکی شده اما سوال این است که چند درصد کسب و کارها و دستگاه‌ها و بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند؟»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا