علمیفضا

فرود اولین کاوشگر چین بر سطح سیاره مریخ

چین اولین ربات‌های خود را بر سطح سیاره مریخ فرود آورد و نام خود را به عنوان دومین کشوری که توانسته به چنین موفقیت بزرگی دست یابد، ثبت کند.

در این ماموریت، فضاپیمای Tianwen-1 توانست با پشت سر گذاشتن یک فرآیند فرود هفت دقیقه‌ای، با موفقیت مریخ نورد ژرونگ را به سطح مریخ برساند. این ماموریت، اولین حضور مستقل چین در مریخ، سیاره‌ای که 200 میلیون مایل (320 میلیون کیلومتر) با زمین فاصله دارد، به شمار می‌رود.

حال قرار است که این مریخ نورد بررسی‌های را در خصوص وضعیت آب‌وهوایی و ساختار زمین‌شناسی انجام دهد. تا پیش از این، تنها سازمان فضایی ناسا توانسته بود کاوشگرهایی را در سیاره مریخ فرود آورد. طبق گفته چینی‌ها، مریخ نورد این کشور در منطقه‌ای به نام Utopia Planitia در مریخ فرود آمده است.

این منطقه از سطحی تقریبا صاف بهره می‌برد و در سال 1976 نیز فضاپیمای Viking 2 ناسا در ان منطقه فرود آمده بود. بعد از این فرود، مریخ‌نورد ژرونگ بر سطح این سیاره رها می‌شود. ژرونگ یک ربات مجهز به شش چرخ است که انرژی آن از نور خورشید تامین می‌شود.

در این مریخ نورد تجهیزات و ابزارهای مختلفی تعبیه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به دو دوربین، یک رادار برای اکتشافات سطح مریخ، یک شناسنایی‌کننده میدان مغناطیسی و یک سیستم بررسی تغییرات جوی اشاره کرد.

گفتنی است فضاپیمای Tianwen-1 در 23 ژوئیه سال گذشته و از سایت پرتاب ونچانگ در استان‌هاینان چین به فضا پرتاب شد و تقریبا هفت ماه برای رسیدن به مقصد در سفر بود. این فضاپیما در ماه فوریه، به مدار مریخ رسید و در این مدت، تصاویر و اطلاعات زیادی را از مریخ ثبت کرد.

طبق اطلاعات منتشر شده، این کاوشگر قرار است حداقل به مدت سه ماه مهمان سیاره مریخ باشد و به اکتشاف در این سیاره بپردازد. وزن این کاوشگر نیز برابر با 240 کیلوگرم عنوان شده که تقریبا دو برابر وزن ماه نورد Yutu چینی‌هاست.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا