تکنولوژیفضا

ضبط صدای هلیکوپتر ناسا در حین پرواز در مریخ + ویدیو

اگرچه هلیکوپتر مریخی Ingenuity ناسا توانست با پرواز بر فراز این سیاره سرخ، تاریخ‌ساز شود اما رفیق و همراه این هلیکوپتر در سیاره مریخ یعنی کاوشگر Perseverance نیز توانست به دستاوردهای بزرگی نایل آید.

طبق آخرین گزارش‌ها، مریخ نورد Perseverance توانست صدای هلیکوپتر Ingenuity در حین پرواز را ضبط و نام خود را به عنوان اولین کاوشگری ثبت کرد که توانسته صدای متعلق به یک کاوشگر دیگر در یک سیاره را به زمین بفرستد.

این صوت مربوط به لحظات چهارمین پرواز هلیکوپتر Ingenuity است که در تاریخ 30 آوریل با موفقیت در مریخ به پرواز درامده بود. در فایل زیر صدای وزش باد در سیاه مریخ به همراه صوت ناشی از به پرواز درآمدن این هلیکوپتر به گوش می‌رسد.

در فایل منتشرشده، صدای چرخش ملخ‌های این هلیکوپتر در اتمسفر رقیق قابل تشخیص است و هرچه زمان می‌گذرد و با دوربین هلیکوپتر از کاوشگر Perseverance، این صدا ضعیف‌تر می‌شود. گفته می‌شود که در زمان ضبط این صدا، فاصله میان کاوشگر Perseverance و هلیکوپتر Ingenuity حدود 80 متر بوده که فاصله نسبتا زیادی است و مشخص نیست که آیا گیرنده‌های صدای این کاوشگر توانسته‌اند تمامی‌صوت ناشی از این هلیکوپتر را ضبط کنند یا خیر.

مهندسان ناسا بریا ضبط این صوت در کاوشگر Perseverance از یکی از دو میکروفون نصب‌شده بهره گرفتند که بخشی از تجهیزات SuperCam در این کاوشگر به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا