گوناگون

سیستم برنامه ریزی و هدف گذاری OKR چیست و چگونه OKR تدوین کنیم؟

OKR در واقع یکی از سیستم های هدف گذاری محسوب می شود. در معنی لغوی OKR یعنی اهداف و نتایج کلیدی. پس در واقع یک چارچوب  تعیین می شود و اهداف بر اساس خروجی های لازم دسته بندی می شوند. اهداف چیزی است که قرار است به آن برسیم.

در آموزش OKR نتایج کلیدی نیاز به اندازه گیری و سنجش دارند و باید خاص و به صورت بهم پیوسته باشند. یک سری نتایج کلیدی نیز مطرح است که در واقع کمک می کند تا متوجه شوید که تا چه میزان به اهدافتان نزدیک هستید. در مسیر رسیدن به هدف خود چقدر اشتباه می کنید و آیا خطرات را به خوبی می شناسید یا نه. همه این موارد بخش مهمی از OKR محسوب می شود. همچنین در OKR نیاز است که اهداف دقیق باشند.

فرض کنید که شما کسب و کاری دارید که شامل دو عدد OKR است به این معنی است که شما دو هدف اصلی دارید و طبق اهدافی که دارید یک سری نتایج کلیدی مشخص کرده اید تا شما را برای رسیدن به اهدافی که دارید کمک نماید.

 

چرا OKR ؟

در یک بررسی کلی این طور می توان گفت که OKR یک سیستم هدف گذاری مفید محسوب می شود. بررسی و انتخاب آن نیز به عهده شخص شما است. در یک بررسی کلی بهترین جایی که می توان از OKR استفاده کرد در شرکت هایی است که رشد سریعی دارند. در واقع وقتی سرعت پیشرفت بالا می روند هرچه هدف اشتباه باشد و یا مسیر به اشتباه انتخاب شود به آن ضرر زده می شود.

با آموزش OKR در واقع اهداف و مسیر سنجیده می شود و در صورت وجود اشتباه سریعاً اصلاح صورت می گیرد.

 

آموزش OKR برای زمانی مناسب است که اهداف بزرگ و چند جانبه باشند. این سبک از اهداف چه در سطح سازمانی چه به صورت فردی مورد سنجش قرار می گیرند. در صورتی که هدف خیلی بزرگ باشد نیاز به یک سری قدم های بلندپروازانه است و OKR کمک می کند تا اهداف بزرگ به بخش های کوچک تقسیم بندی شوند و این بخش مهمی از کار را شامل می شود.

سیستم برنامه ریزی و هدف گذاری OKR چیست و چگونه OKR تدوین کنیم؟

نکات مهم در تدوین OKR  

باید این باور را داشت که همیشه شکست ممکن است. به طور کلی با بهترین برنامه ریزی ممکن، و همینطور در نظر گرفتن اهداف مناسب شرایط به صورتی است که سبب می شود احتمال موفقیت بیشتر شود. وقتی یک بار OKR دچار شکست شد نیاز است که این بار برای انتخاب یک OKR جدید و بهتر تصمیم گیری داشته باشید.

در آموزش OKR تمرکز اصلی روی اولویت ها است. دست شما در تدوین OKR بسته نیست و این موضوع شاید زنگ خطری در OKR محسوب شود در واقع شما می توانید تعداد بسیار زیادی هدف تنظیم کنید و این رویکرد سبب می شود که نتیجه کلیدی خودتان را در محاصره وظایف زیادی ببینید و دچار مشکل شوید.

در آموزش OKR به شما گفته می شود که یک اولویت اصلی است و الباقی زیر مجموعه آن هستند و باید تدوین اولیه برای اولویت اصلی صورت بگیرد. نیاز است که حداکثر 5 هدف داشته باشید و برای هر یک حداکثر 4 نتیجه کلیدی نیاز است.

 

 

روش تدوین OKR

گام اول OKR  : اهداف را مشخص کنید.

نیاز است که اهداف با زمان بندی مشخص انجام شوند. می بایست انگیزه بخشی کافی وجود داشته باشد و پاسخ چرایی نیز صورت بگیرد. برای تعیین اهداف شما باید از تحلیل کسب و کار استفاده کنید.

هدف باید ملموس و عینی و پیوسته باشد و به نوبه خود در اصول OKR نیاز است که هدف معتبر و مفید باشد.

منطق هدف گذاری باید حفظ شود و در عین حال می بایست بلندپروازی صورت بگیرد.

بلندپروازی از اصول اولیه OKR محسوب می شود اما نباید اهداف به حدی باشد که غیر ممکن به نظر برسد. بهتر است هدف چالش برانگیز باشد. اهداف باید کوتاه و صریح باشند.

 

گام دوم OKR: نتایج کلیدی

یک سری نتایج کلیدی وجود دارد که مشخص می کند تا چه میزان به هدف اصلی خود نزدیک هستید. باید مشخص شود که در مسیر درست قدم بر می دارید یا نه و همینطور راه اشتباهی می روید یا نه. در اصول OKR بررسی کردن دوره ای بسیار مهم است و بای نتایج کلیدی به صورتی تعیین شود که در بازه زمانی یک چهارم سنجیده شود.

سیستم برنامه ریزی و هدف گذاری OKR چیست و چگونه OKR تدوین کنیم؟

گام سوم OKR  : بهینه سازی

اینکه تنها پروسه OKR را طی کنیم بدون اینکه بررسی دوره ای داشته باشیم با مشکل روبرو می شویم. در قدم اول لازم است که یک سیستم سنجش نمره ای وجود داشته باشد تا بتوانید به سطح عملکرد خود نمره بدهد. بسیار مهم است که حالت های مختلف در OKR سنجیده شود. از یاد نبرید که برنامه ریزی در این زمینه موقعیت خاص خود را دارد و باید سطح سنجش مورد بررسی قرار بگیرد. در این زمینه می‌توانید از هوش تجاری کمک بگیرید.

 

مزایای OKR  

با OKR سطح انعطاف پذیری منطقی ایجاد می شود به طوری که روش های هدف گذاری خشک و غیر قابل تغییر کنار می رود.

بلندپروازی وارد میدان می شود و ترس از کار به حداقل می رسد اینطور که مشخص است مهمترین هدف  OKR نیز بلندپروازی در سطح قابل قبول است و کمی بودن هدف نیز در نظر گرفته می شود.

چنانچه به موضوع OKR علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم کارگاه عملی OKR & KPI را در دستور کار آموزشی خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا