موبایل

چند توصیه برای ناکام گذاشتن سارقان موبایل

چرا باید در خیابان نسبت به اطراف خود هوشیارتر باشیم؟

ماجرای نخست : چند سال قبل به همراه دوستم  بازار موبایل رفتیم و یک موبایل نسبتا گران برایش  خریدیم. در راه برگشت تصمیم گرفتیم از یک ساندویچی مشهور در همان اطراف خیابان جمهوری ساندویچ هم بخریم. در حالی که منتظر آماده شدن غذا بودیم علیرضا تصمیم به امتحان کردن دوربین گوشی‌اش گرفت در حالی که اطراف ساندویچی بسیار شلوغ بود او دوربین گوشی را به سمت گرفت و چند عکس انداخت . در حالی که محسور امکانات و کیفیت دوربین گوشی شده بود متوجه جوانی شدم که آرام  به او نزدیک می‌شد. ناگهان چشمم به  چند متر پایین‌تر افتاد. یک موتور سوار در جهت معکوس خیابان ایستاده بود. ناخودگاه به سمت علیرضا دویدم و او را در حالیکه از حرکت من متعجب شده بود به داخل مغازه ساندویچی بردم. وقتی گفتم مشکوک شدم یک نفر می‌خواهد گوشی‌ات را بدزدد باورش نشد اما بیرون از مغازه موتوسوار را دیدم که با جوان  که ترک‌اش نشسته بود و به سمت بالای خیابان رفتند.

ماجرای دوم : چند ماه قبل داخل ماشین نشسته بودم و به خیابان نگاه می‌کردم یک موتور دوترکه که از سمت مخالف خیابان می‌آمد و به زحمت از خیابان باریک و ماشین‌ها مسیر باز می‌کرد . نزدیک من که رسیدند نفر دوم پیاده شد و به سمت دیگر خیابان رفت و راکب موتور به مسیر خلاف خودش ادمه داد. مسیر حرکت نفر دوم را که نگاه کردم فردی در آن سوی خیابان در پیاده رو مشغول صحبت با تلفن بود. در چند ثانیه تصمیم گرفتم. پیاده شدم و داد زدم. آهای دزد. نفر دوم به فرد موبایل به دست دوید. صدایم را بلندتر کردم. تقریبا جیغ کشیدم. نفهمیدم بین‌شان چی شد فقط دیدم  نفر دوم به سمت موتورسوار که حالا در آن سوی خیابان – بازهم به سمت خلاف مسیر – منتظر ایستاده بود دوید و مرد موبایل به دست هم فریاد زد دزد!

جلوتر که رفتم متوجه شدم مرد موبایل به دست در لحظه آخر متوجه سروصدای من شده و همین باعث شد که در لحظه آخر حرکت سارق موبایل ناکام بماند و فقط موبایل روی زمین پرت شده بود.

ماجرای سوم :‌همین چند روز قبل وقتی در حال حرف زدن با دوستم موبایلم در کنار خیابان بودم در کمتر از چند ثانیه موتورسواری را دیدم که از جهت خلاف خیابان به سمت من میآمد. چون با هدفون صحبت می‌کردم  به مکالمه ادامه دادم و فقط سریع گوشی را در جیبم گذاشتم. موتورسوار و ترک آن  از من دور شدند و من به مکالمه ادامه دادم اما کمتر از دو دقیقه بعد صدای آی دزد همه را متوجه مردی کرد که کنار خیابان – ده متر بالاتر از من – مشغول صحبت با موبایلش بود. سارقان در کمتر از چند ثانیه دور شده‌ بودند. افسوس خوردم  چرا متوجه برگشتن سارقان و آگاه کردن آن شخص نشدم.

مرتبط:‌آیفون سرقتی ایران در هرات

توصیه‌هایی برای محافظت از گوشی در سرقت

به نظر خودم در هنگام پیاده روی آدم خیلی متوجهی به افراد  نیستم اما نمیدانم چگونه نسبت به مدل تکرار شونده سارقان موبایل هوشیار شده‌ام شاید بخشی از آن ناشی از تجربه عکاسی خیابان باشد که مجبور بودم هم به دنبال سوژه باشم هم حواسم به سرقت نشدن گوشی باشد. تجربه سرقت شدن موبایل و اساسا مورد هر سرقت دیگری قرار گرفتن قطعا تجربه خوشایندی نیست و جدا از ارزش موبایل تاثیرات روحی و حتی جسمی نامناسب بر مالباخته می‌گذارد که گاه هزینه آن بسیار بیشتر از خود گوشی است. با توجه به اینکه اساسا شانس پیدا شدن موبایل‌های سرقت رفته نزدیک به صفر است بهترین راه همچنان پیشگیری،  محافظت و مراقبت از این وسیله در هنگام صحبت کردن در محیط‌های عمومی است. مثل هر معضل اجتماعی دیگری سرقت معلول شرایط نامطلوب دیگری است. نمی‌توانم بگویم خود من در آینده امکان ندارد مورد سرقت موبایل قرار بگیرم اما اگر این چند توصیه بتواند حتی یک مورد از آمار سرقت موبایل کم کند بازهم راضی کننده است.

از هدفون استفاده کنید

بهترین توصیه برای مقابله با سرقت گوشی استفاده از هدفون است. مشخص است که در برابر انواع زورگیری ممکن است این توصیه اساسا کارآمد نباشد اما تقریبا بخش عمده سرقت‌های موبایل خیابانی برای کسانی اتفاق می‌افتد که گوشی را در دست می‌گیرند. استفاده از هدفون به طور کامل دستگاه را از دسترسی سارقان دور می‌کند.

 

پشت به خیابان نایستید

اگر به هر علتی باید در خیابان با گوشی صحبت کنید بهتر است اینکار را در پیاده رو انجام دهید و پشت به دیوار باشید. به این ترتیب حداقل تا اندازه زیادی طعمه سختی برای سارقان خواهید بود. برای پیاده روی حتما پیاده رو را انتخاب کنید.

مرتبط: چرخه موبایل‌های سرقتی در ایران 

شیشه خودرو را بالا ببرید

این توصیه‌ای است که حتما بسیاری به خوبی آن را به کار می‌برند. صحبت کردن با موبایل در خودرو با شیشه باز طعمه بسیار مناسبی برای سارقان گوشی است. در هنگام استفاده از موبایل و حتی الممکان همواره شیشه سمت راننده را تا جای ممکن بالا نگاه دارید. در آغاز حرکت از قفل بودن در خودرو اطمینان حاصل کنید  و قرار ندادن گوشی روی داشبورد هم از دیگر توصیه‌ها برای جلوگیری از سرقت گوشی از داخل خودروست.

 

مراقب اطراف باشید

سارقان وسایل و از جمله سارقان گوشی عمدتا دو نفرند ( سرقت‌های موتورسواران تک نفره عموما از افراد مسن‌تر و به خصوص خانم‌ها انجام می‌گیرد). عمدتا راکب موتور به جهت خلاف خیابان منتظر انجام سرقت نفر اول می‌شود. نفر اول عموما به آرامی به طعمه نزدیک می‌شود و در مواردی با پرسش یک سوال حواس شخص را پرت می‌کند.  نسبت به صدای موتور و نزدیک شدن افراد به خودتان حساس باشید و در صورت کوچکترین شکی بلافاصله  موبایل خود را در در جیب بگذارید. همواره  به موتورسوارانی که با سرعت جهت خلاف خیابان حرکت می‌کنند و مرتبا در حال برانداز کردن اطراف خود هستند مشکوک باشید. ( اگر موتور دارید و عموما از پیاده رو و یا جهت خلاف خیابان برای حرکت استفاده می‌کنید متوجه باشید که این خلاف شما چه پوششی را برای سارقان و چه استرسی را به پیاده‌‌ها وارد می‌کند)‌.


شما چه تجربه‌ای از سرقت موبایل دارید و چه توصیه‌های دیگری را می‌توانید به این موارد اضافه کنید؟ تجربیات و توصیه‌های خود را در بخش نظرات با خوانندگان در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫212 دیدگاه ها

  1. Aviator Spribe играть на гривны казино
    Добро пожаловать в захватывающий мир авиаторов! Aviator – это увлекательная игра, которая позволит вам окунуться в атмосферу боевых действий на небе. Необычные графика и захватывающий сюжет сделают ваше путешествие по воздуху неповторимым.
    Aviator Spribe отзывы

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا