تکنولوژی

همه چیز درباره سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

اپل با رونمایی از ایرتگ (AirTags) رسما ورود خود را به بازار نوظهور ردیاب‌های هوشمند اعلام کرد. محصولی که از ماه‌ها قبل زمزمه‌های رونمایی و ورود آن به بازار به گوش می‌رسید و بعد از غیبت در چند رویداد اپل، بالاخره در کنفرانس Spring Loaded قدم به عرصه وجود گذاشت.

حال این محصول باید وارد رقابت با نمونه‌های مشابهی چون تایل پرو (Tile Pro) و چیپولو وان اسپات (Chipolo One Spot) شود. محصولاتی که جزو برندهای شناخته‌شده در این بازار به شمار می‌روند.

اما در این بین، ردیاب‌های هوشمند شرکت تایل اصلی‌ترین رقیب برای اپل ایرتگ محسوب می‌شوند و با توجه به عمر چندساله خود توانسته‌اند طرفداران زیادی را به خود جذب کنند. شرکت تایل اما دل خوشی از اپل ندارد و تاکنون شکایت‌هایی را علیه اهالی کوپرتینو مطرح کرده است.

تازه‌ترین شکایت تایل از اپل به چند روز قبل یعنی 19 آوریل امسال می‌گردد که در آن شرکت اپل به اقدامات ضدرقابتی از طریق اپلیکیشن Find My و ردیاب ایرتگ متهم شده بود. حتی چند روز قبل و تنها چند ساعت پس از رونمایی رسمی‌از ایرتگ، مدیرعامل تایل طی بیانیه‌ای از فعالیت‌های ضدرقابتی اپل در بازار این محصول ابراز نگرانی کرد.

با این حال، جدال میان این دو شرکت تازه آغاز شده و بی‌تردید خبرهای زیادی طی هفته‌ها و ماه‌های آتی پیرامون فعالیت‌های این دو شرکت و شکایت‌های احتمالی منتشر خواهد شد. صرف‌نظر از این ماجراها، در این مطلب سعی داریم تا محصول تازه وارد اپل یعنی ایرتگ را با نمونه‌های مشابهی چون تایل پرو و چیپولو وان اسپات که تقریبا در یک سطح قرار دارند، مقایسه کنیم.

شبکه Find My اپل

اپل در هفتم آوریل امسال، رسما از آغاز طرحی تحت عنوان Find My خبر داد که به تولیدکنندگان شخص ثالث این اجازه را می‌دهد تا از ظرفیت‌های شبکه Find My برای ردیابی محصولات خود استفاده کنند. در واقع، با این طرح جدید اپل، شرکت‌ها‌ی تولیدکننده قطعات جانبی و حتی آن‌ها‌یی که در زمینه تولید انواع ردیاب‌ها‌ی هوشمند فعالیت دارند، می‌توانند از پلتفرم اپل برای ردیابی دستگاه‌ها‌ی خود بهره بگیرند.

با استفاده از پلتفرم اپل، شرکت‌ها‌ی شخص ثالث دیگر نیازی به طراحی سیستم‌ها‌ی اختصاصی خود برای ردیابی محصولاتشان نخواهند داشت و می‌توانند از فناوری شرکت اپل که از قابلیت‌ها‌ی بیشتر برخوردار است و امتحان خود را نیز پیشتر پس داده، استفاده کنند.

همچنین شرکت‌ها‌ دیگر مجبور به طراحی اپلیکیشن جدید نخواهند بود و می‌توانند از اپلیکیشن Find My برای ردیابی استفاده کنند. در حال حاضر، برخی شرکت‌ها‌ی به این طرح اپل پیوسته‌اند که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به VanMoof فعال در زمینه تولید دوچرخه‌ها‌ی الکتریکی و Belkin از تولیدکنندگان ایربادهای وایرلس اشاره کرد.

سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

چیپولو نیز نام خود را به عنوان اولین شرکت شخص ثالث که توانسته یک تراشه اختصاصی سازگار با شبکه Find My طراحی کند، ثبت کند. جالب اینجاست که محصولات چیپولو حتی می‌توانند به عنوان رقبای جدی برای ردیاب‌ها‌ی اپل ایرتگ، به رقابت با این محصول بپردازند که از میان محصولات این شرکت، وان اسپات، می‌تواند نماینده شایسته‌ای برای این شرکت به منظور رقابت با ایرتگ باشد.

مشخصات

سه ردیاب

تفاوت‌ها‌ی ظاهری

اندازه ایرتک بسیار نزدیک به یک سکه است به طوری که قطر آن به 1.26 اینچ (3.2 سانتیمتر) و ارتفاع آن نیز به 0.31 اینچی (.78 سانتیمتر) می‌رسد. تایل پرو اما بزرگ‌تر است و طول و عرضه آن برابر با 4.2 سانتیمتر است.

ابعاد چیپولو وان اسپات نیز برابر با 1.49 اینچ (3.7 سانتیمتر) قطر و 0.25 (0.63 سانتیمتر) ضخامت عنوان شده است که اگرچه از لحاظ اندازه بزرگ‌تر از ایرتگ است، اما بدنه آن باریک‌تر است. تفاوت دیگر در این است که تایل از ظاهری مربعی با گوشه‌هایی گرد بهره می‌برد اما ایرتگ و چیپولو از طراحی دایره‌ای برخوردارند.

سه ردیاب

البته تفاوت‌ها‌یی نیز در نحوه اتصال آن‌ها‌ به وسایل و اشیا وجود دارد. ایرتگ به گونه‌ای ساخته شده که هیچ سوراخ یا جایی برای آویزان کردن در آن وجود ندارد، بنابراین یا باید بدون اتصال به شی و یا با نگه‌دارنده‌های ایرتگی که برای این منظور طراحی شده‌اند، استفاده شوند.

تایل و چیپولو اما دارای یک سوراخ در بدنه خود هستند که می‌توان وسایل را به آن‌ها‌ متصل کرد. این یعنی، کاربردی آسان‌تر و بدون نیاز به خرید هیچ وسیله جانبی دیگر برای استفاده از این دو ردیاب هوشمند.

سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

 

تفاوت دیگر میان این محصولات در مقاومت آن‌ها‌ نهفته است به طوری که اپل ایرتگ می‌تواند تا عمق یک متری آب به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد اما تایل پرو تا یک ساعت در عمق 1.5 متری عمل خواهد کرد.

چیپولو اما همانند دو رقیب خود مقاوم در برابر نفوذ آب نیست و از گواهینامه IPX5 بهره می‌برد بدین معنی که در برابر قطرات آب مقاوم است و نباید به طور کامل آن در زیر آب فرو برد.

سیگنال و صدا

هر سه مدل از قابلیت ارتباطی بلوتوث LE پشتیبانی می‌کنند و می‌توان تا چند متر به راحتی آن‌ها‌ را پیدا کرد. البته این عملکرد در مدل ردیاب مورد بحث متفاوت است. برای مثال، قابلیت بلوتوث LE تا فاصله تقریبی 121 متری را کار می‌کند.

اما هیچ یک از دو شرکت اپل و چیپولو، اطلاعاتی را در این خصوص ارائه ندادند. جدای از بلوتوث LE، اپل ایرتگ از دو فناوری ارتباطی دیگر به نام‌ها‌ی اولترا وایدباند و NFC نیز بهره می‌برد. با کمک NFC، ارتباط بهتری میان ایرتگ و دستگاه برقرار خواهد شد.

قابلیت اولترا وایدباند نیز اطلاعات دقیقی را برای موقعیت‌یابی شدن توسط دارنده آیفون ارسال می‌کند. این قابلیت تحت عنوان Precision Finding شناخته می‌شود. ناگفته نماند که ویژگی مذکور تنها در مدل‌ها‌ی آیفون 11 و آیفون 12 پشتیبانی می‌شود.

سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

در حالی که چیپولو و تایل از این فناوری در محصولات خود استفاده نکردند. در خصوص نویز یا همان صدا نیز باید گفت که هر سه محصول قادر به ارائه صدایی برای شنیده شدن توسط کاربران هستند. تایل پرو و چیپولو به ترتیب صوتی با شدت 128 و 120 دسی‌بل را پخش می‌کنند که به راحتی از فواصل چندین متری قابل شنیدن است. اگرچه ایرتگ نیز به بلندگوی داخلی مجهز شده، اما جزییاتی در خصوص عملکرد این بلندگو منتشر نشده است.

شبکه Find My در برابر Tile Network

هر دو محصول ایرتگ و وان اسپات از شبکه Find My برای ردیابی بهره می‌برند. زمانی در حالت Lost Mode باشند، این ردیاب به صورت مداوم یک پینگ بلوتوثی رمزنگاری‌شده را ارسال می‌کند که توسط گوشی‌ها‌ی آیفونی که در نزدیکی آن قرار دارند، قابل شناسایی است.

سپس، گوشی آیفون اطلاعات موقعیت مکانی را از طریق دیتای لوکیشن رمزنگاری‌شده به شبکه Find My ارسال می‌کند که در نهایت به دست کاربر صاحب دستگاه گمشده می‌رسد. آخرین محل مشاهده‌شده در اپلیکیشن Find My قابل مشاهده است.

سیستم Tile Network اما اگرچه یک سیستم جداگانه و اختصاصی است اما از همین روش بهره می‌برد. یعنی ردیاب تایل پینگ‌ها‌ی بلوتوثی را ارسال می‌کند و بعد از دریافت این پینگ‌ها‌ توسط گوشی‌ها‌ی هوشمند، اطلاعات به صورت رمزنگاری‌شده ارسال می‌شود.

سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

هر دو سیستم از امنیت بالایی برخوردارند. اما تفاوتی که در این دو سیستم وجود دارد این است که در شبکه Find My و حالت Lost Mode، سیگنال‌ها‌ توسط هر گوشی آیفونی قابل دریافت هستند و این کار نیازی به دانلود و نصب هیچ اپلیکیشنی ندارد. درواقع، تمامی‌گوشی‌ها‌ی آیفون بخشی از این شبکه محسوب می‌شوند و به پلتفرم اپل گزارش می‌دهند.

در تایل اما ماجرا کمی‌فرق می‌کند. بدین معنی که عملکرد قابلیت Community Find در سیستم Tile Network، به نصب اپلیکیشن تایل در دستگاه متکی است. به عبارتی دیگر، پینگ‌ها‌ی بلوتوثی تنها توسط گوشی‌ها‌ی هوشمندی دریافت می‌شوند که این اپلیکیشن در آن‌ها‌ نصب شده باشد.

سایر ویزگی‌ها‌

هر سه مدل ردیاب هوشمند مورد بحث، از باتری سکه‌ای CR2032 بهره می‌برند که اغلب در ساعت‌ها‌ی معمولی نیز مشاهده می‌شود و به راحتی قابل تعویض است. طول عمر باتری نیز برای هر محصول تقریبا یک سال است اما اپل اعلام کرده که باتری ردیاب ایرتگ تا بیش از یک سال عمر می‌کند.

تایل پرو در پنج رنگ مختلف عرضه می‌شود اما هنوز مشخص نیست که چیپولو وان اسپات در چند رنگ به فروش خواهد رسید. با این حال، گفته می‌شود که این ردیاب به مانند مدل قبلی خود در شش رنگ قابل انتخاب خواهد بود.

سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

در این میان، اپل ایرتگ تنها در یک رنگ عرضه می‌شود اما می‌توان رنگ‌بندی‌ها‌ی متنوع را در قطعات جانبی که برای این ردیاب طراحی شده‌اند، مشاهده کرد. همچنین از بین این سه ردیاب هوشمند، تایل تنها شرکتی است که محصول خود را با خدمات ویژه نیز عرضه می‌کند.

طبق گفته این شرکت، کاربران می‌توانند با پرداخت 2.99 دلار در ماه یا 29.99 دلار در سال، از امکانات و سرویس‌ها‌یی چون تعویض رایگان باتری، اشتراک‌گذاری نامحدود تایل با دوستان و خانواده، تاریخچه لوکیشن 30 روزه، گارانتی 3 ساله و غیره بهره‌مند شوند.

قیمت و زمان عرضه

اپل ایرتگ با قیمت 29 دلار عرضه می‌شود که در پک چهارتایی آن با پرداخت 99 دلار قابل خرید خواهد بود. این محصول از 30 آوریل وارد بازار می‌شود. تایل پرو نیز با قیمت 34.99 دلار عرضه می‌شود که در صورت انتخاب دو تایل پرو این قیمت به 59.99 دلار و پک چهارتایی این قیمت به 99.99 دلار خواهد رسید.

چیپولو نیز هنوز قیمتی را برای وان اسپات اعلام نکرده اما گفته می‌شود که این محصول با قیمت تقریبی 24.99 دلار عرضه می‌شود و پک چهارتایی آن نیز 75 دلار خواهد بود.

سه ردیاب اپل ایرتگ، تایل پرو و چیپولو وان اسپات

کدام ردیاب هوشمند بهتر است؟

انتخاب از میان این سه مدل و الصاق برچسب بهترین ردیاب به آن، شدنی نیست. بدین معنی که هر کدام از این ردیاب‌ها‌ ویژگی‌ها‌ و فاکتورهای خاص به خود را دارند که می‌بایست قبل از خرید به آن توجه شود.

به عبارتی دیگر، اگر از کاربران اپل و وابسته به اکوسیستم این شرکت هستید، ایرتگ و یا وان اسپات می‌تواند گزینه‌ها‌ی خوبی برای خرید باشد. چرا که هر دو از شبکه Find My بهره می‌برند. از طرفی دیگر، دستگاه‌ها‌ی اپل زیادی در میان کاربران وجود دارند که می‌توانند به گستردگی بیشتر این شبکه و پیدا شدن راحت‌تر وسایل گمشده کمک کنند.

اگر از وفاداران برند اپل باشید، قطعا ایرتگ را انتخاب خواهید کرد. اما اگر به دنبال صرفه‌جویی و ذخیره چند دلار بیشتر برای خود هستید، وان اسپات می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. اما در این میان، تایل پرو نیز نقاط قوت خاص به خود را دارد.

این روزها کاربران اندروید بسیار زیادتر از کاربران اپل هستند و خانواده‌ها‌ و افرادی که از گوشی‌ها‌ی اندرویدی استفاده می‌کنند، می‌توانند با خرید تایل پرو از شبکه‌ای که توسط دستگاه‌ها‌ی مجهز به سیستم عامل‌ها‌ی مختلف از جمله اندروید ایجاد می‌شود، برای پیدا کردن سریع‌تر وسایل خود کمک بگیرند.

درکل، می‌توان هر سه محصول را گزینه‌ها‌ی مناسبی برای خرید توصیف کرد. البته هنوز رقابت میان ردیاب‌ها‌ی هوشمند در آغاز راه خود قرار دارد و قطعا طی ماه‌ها‌ و سال‌ها‌ی آتی و با عرضه محصولاتی جدیدتر و شرکت‌ها‌ی بیشتر به این بازار، رقابتی جذاب‌تر را برای جلب نظر خریداران شاهد خواهیم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا