اسپیس ایکسفضا

انتشار تصاویری از فضاپیمای چینی شبیه به استارشیپ

چین به‌تازگی «روز ملی فضایی» خود را در شهر نانجینگ این کشور جشن گرفت و در حاشیه این مراسم، علاوه بر نمایش دستاوردهای فضایی مهندسان این کشور در قالب ماموریت کاوشگر Chang’e-5 از کره ماه، از نام Zhurong برای مریخ نورد این کشور رونمایی شد.

طبق گفته مقامات حوزه فضایی چین، این مریخ نورد جدید قرار است در ماه مه عازم سیاره سرخ شود. شرکت تولید موشک چین موسوم به China Academy of Launch System Vehicle Technology نیز در این مراسم، اطلاعاتی را در خصوص پروژه حمل‌ونقل نقطه به نقطه زیرمداری ترسیم کرد. در این طرح مفهومی، موشک چینی‌ها می‌تواند در کمتر از نیم ساعت از نقطه‌ای به نقطه دیگر زمین برسد.

بر اساس اطلاعات ویدیویی که در شبکه اجتماعی ویبو چین منتشر شده، این کشور دو روش یا مدل مفهومی‌ متفاوت را برای دستیابی به خواسته خود مبنی بر پروازهای زیرمداری با سرنشین طی دو دهه آتی دنبال می‌کند. نکته جالب اما در این ویدیو، شبیه بودن یکی از این روش‌ها به عملکرد فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس است.

در واقع، این مدل یک فضاپیمای بزرگ را نشان می‌دهد که از قابلیت پرواز و فرود عمودی برخوردار است. طراحی بدنه این فضاپیما نه تنها از لحاظ ظاهری، بلکه از جنبه عملکرد نیز شباهت‌های بسیاری با استارشیپ دارد.

همانطور که می‌دانید، اسپیس ایکس برای اولین بار در سپتامبر 2017 از مدل مفهومی‌طرح «Earth to Earth» خود (پروازهای زمین به زمین از طریق فضاپیما) پرده برداشت و در ویدیوی منتشرشده توسط این شرکت نیز اعلام شده که این فضاپیما می‌تواند فاصله بین نیویورک تا شانگهای را تنها در 39 دقیقه بپیماید و در کمتر از یک ساعت نیز از نیویورک به هر نقطه‌ای از کره زمین برسد.

با این حال، در مدل دوم نیز طبق آنچه در ویدیو آمده، موشک چینی‌ها می‌تواند فرود و پرتاب عمودی را انجام دهد. هر دو روش، جزو برنامه‌های چین برای توسعه راهکاری برای حمل‌ونقل از یک نقطه به نقطه دیگری در کره زمین محسوب می‌شود که این کشور قصد دارد تا سال 2035، پروازهای زیرمداری را برای رسیدن به نقاط مختلف کره زمین و پرتاب‌های حاوی سرنشین را تا سال 2045 محقق کند.

هنوز اطلاعات زیادی در خصوص برنامه‌های فضایی چین در دسترس نیست و مشخص نیست که آیا چین به دنبال ساخت فضاپیمایی شبیه به استارشیپ برای پروازهای بین سیاره‌ای هست یا خیر؛ اما کشور در حال این روزها در حال توسعه و طراحی موشکی به نام Long March 9 است که قادر به ارائه عملکردی شبیه به موشک فالکون 9 اسپیس ایکس خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا