تکنولوژیفضا

فضاپیمایی قابل استفاده مجدد چین با موفقیت فرود آمد

چین اخیرا اعلام کرد که نخستین فضاپیمای قابل استفاده مجدد این کشور پس از دو روز پرواز در مدار با موفقیت به زمین نشست.

خبرگزاری شینهوا چین از موفقت‌آمیز بودن این پروژه خبر داد و اعلام کرد که فضاپیمای مذکور در تاریخ 6 سپتامبر فرود آمد. این دستاورد جدید چینی‌ها می‌تواند شکافی را که در حوزه هوافضا میان این کشور و آمریکا وجود دارد، پُر کند.

هنوز جزییاتی در خصوص این فضاپیما منتشر نشده و به نظر می‌رسد که ماموریت‌های آن بسیار سری باشد. چین حتی هیچ تصویری را در این رابطه منتشر نکرد و مشخص نیست که این خبر تا چه حد، درست است و نحوه پرتاب، پرواز و فرود آن چگونه بوده است.

البته شواهد موجود نشان می‌دهد که این پروژه تقریبا با پروژه نیروی هوایی آمریکا موسوم به X37B شبیه است. چین در سال 2017 از تصمیم خود برای پرتاب یک وسیله فضایی قابل استفاده مجدد در سال 2020 خبر داده بود. شرکت علوم و فناوری هوافضای چین امیدوار است که بتواند تا سال 2025، مقدمات پرتاب هواپیمای فضایی را برای گردشگری فضایی فراهم کند.

شینهوا در گزارش خود تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که این پروژه، دستاوری بزرگ برای چین به شمار می‌رود. با توسعه فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد، چین می‌تواند به راه‌هایی ارزان‌تر و آسان‌تر برای استفاده صلح‌آمیز از فضا دست یابد. به عبارتی دیگر، این دستاورد می‌تواند راه را برای ارسال انواع محموله‌ها و همچنین انسان به فضا با هزینه‌هایی به مراتب کمتر هموار کند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا