علمیفضا

ثبت تصویری کم‌نظیر از یک ستاره پرنور توسط تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی ‌هابل اکنون 31 ساله شده و اخترشناسان با ثبت تصاویر یکی از معروف‌ترین ستاره‌های کهکشان به نام AG Carinae توسط این تلسکوپ قدرتمند، این اتفاق را جشن گرفتند.

این ستاره یکی از درخشان‌ترین ستاره‌ها در کهکشان راه شیری به شمار می‌رود که میزان نوری که از آن ساطع می‌شود، معادل نور یک میلیون خورشید است. اما از آنجایی که با ما 20 هزار سال نوری فاصله دارد و گردوغبار زیادی نیز در مسیر دید این ستاره وجود دارد، دیدن آن با چشم غیرمسلح شدنی نیست.

اما می‌توان به لطف توانایی تلسکوپ‌هایی چون‌هابل، این ستاره پرنور را مشاهده کرد. همچنین با مطالعه AG Carinae می‌توان به اطلاعاتی در خصوص نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها دست یافت و در عین حال، از دیدن تصاویر خارق‌العاده آن لذت برد.

این تصاویر از اطلاعات نور مرئی و امواج فرابفنش استفاده می‌کند چراکه طول موج‌های فرابنفش به دانشمندان این اجازه را می‌دهد تا به اطلاعات دقیق‌تری در خصوص ذرات تشکیل‌دهنده گردوغبارهای پیرامون این ستاره دست یابند.

پرنور بودن AG Carinae، بدین معناست که این ستاره سوخت زیادی را مصرف می‌کند و تقریبا ناپایدار است. محققان بر این عقیده‌اند که چنین وضعیتی، این ستاره را در آستانه بروز یک تکانه شدید قرار می‌دهد که در اثر آن، اندازه ستاره به بیش از حد معمول می‌رسد و در نتیجه، لایه‌هایی از گاز را در فضا منتشر می‌کند.

این وضعیت می‌تواند منجر به پرتاب حجم زیادی از ماده که بزرگی آن به 10 برابر حجم خورشید می‌رسد، شود. تقریبا 10 هزار سال پیش و زمانی که این اتفاق رخ داد، پوسته زیبایی از غبار و گاز خلق شد که ظاهری متمایز را برای این ستاره به ارمغان آورد.

ستاره‌هایی همچون AG Carinae در مقایسه با دیگر ستاره‌ها، عمر چندان زیادی ندارند و طول عمر آن‌ها به چیزی حدود چند میلیون سال می‌رسد. چرا که به سرعت سوخت خود را مصرف کرده و زود خاموش می‌شوند.

کریستین ویس، از اخترشناسان دانشگاهRuhr آلمان می‌گوید: مطالعه این قبیل ستاره را دوست دارم چراکه ناپایداری آن‌ها مرا شگفت‌زده می‌کند و رفتار آن‌ها نیز بسیار عجیب است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا