علمیفضا

رصدخانه تاریخی «آرسیبو» فرو ریخت

بالاخره پس از سال‌ها فعالیت در زمینه اکتشافات فضایی، عمر رصدخانه معروف آرسیبو (Arecibo) به پایان رسید.

به تازگی، بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) که مسئولیت نظارت بر این تلسکوپ بزرگ و قدیمی‌در جهان را بر عهده دارد، اعلام کردند آرسیبو روی آنتن 305 متری خود سقوط کرده است. در بیانیه NFS آمده که این پلتفرم به صورت غیرمنتظره فرو ریخت.

همچنین اعلام شده که در زمان فروریختن این تلسکوپ، هیچ خطری متوجه افراد حاضر در منطقه نشد. در پیام توییتری NSF آمده است: بنیاد علوم آمریکا عمیقا از این اتفاق ناراحت است. اما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و به دنبال راهکارهایی خواهیم بود تا بتوانیم به جامعه علمی‌و حفظ ارتباطی قوی‌ خود با مردم پورتوریکو کمک کنیم.

رصدخانه آرسیبو در پورتو ریکو و سواحل شمالی این منطقه واقع شده بود و پس از گذشت حدود شش دهه فعالیت، به کار خود پایان داد. به گفته کارشناسان، دو کابل نگه‌دارنده‌ بشقاب این تلسکوپ که در فصل تابستان امسال از کار افتاده بودند، قابل تعمیر نبودند و به دلیل خطراتی که در تعمیر این سازه وجود داشت، به ناچار تصمیم به تعطیلی این رصدخانه گرفته شد.

بنیاد علوم آمریکا در این باره توضیح داد که تصمیم مذکور، بعد از چندین بار ارزیابی و بررسی با چندین شرکت مهندسی خصوصی اتخاذ شد و نتیجه این بود که ساختار این تلسکوپ در معرض فروریختن است و کابل‌های آن دیگر قادر به تحمل فشار ناشی از بارهای این پلتفرم نیستند.

این سازمان اعلام کرد که حداکثر تلاش خود را می‌کند تا سازه‌های پیرامون این تلسکوپ و برخی از تجهیزات آن را حفظ کند و در صورت امکان، از این محل به عنوان فضایی برای آموزش و یادگیری استفاده خواهد کرد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا