ایرانتکنولوژی

اینترنت 5G خانگی از خرداد ماه عرضه عمومی می‌شود

مبین نت از شبکه 5G خود با حضور وزیر ارتباطات رونمایی کرد. این سرویس در حال حاضر در محل خبرگزاری ایرنا و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل مبین‌نت در این رویداد گفت که تاکنون حق‌السهم اپراتورهای FWA صفر بوده است اما اگر با توسعه 5G این رویه تغییر کند و حق‌السهم‌ها مانند اپراتورهای همراه محاسبه شود، آن‌ها برای توسعه این تکنولوژی به چالش جدی برخورد خواهند کرد. همچنین طهرانی اعلام کرد که در حال حاضر  بیش از ۴۰۰ هزار مشترک خانگی، کسب‌وکارهای کوچک و بیش از ۱۰۰ سازمان بزرگ از مشتریان مبین نت هستند. او درباره عرضه تکنولوژی 5G به مشترکان خانگی توضیح داد: «در حال حاضر قادر به عرضه آن به همه مشترکان هستیم اما به دلیل هزینه‌های زیاد و اختصاص نداشتن فرکانس، فقط به سازمان‌ها این سرویس ارائه می‌شود. اما سعی ما بر این است که تا خرداد ماه این سرویس عرضه عمومی داشته باشد.»

او در ادامه اضافه کرد: «ما دومین سهم بازار را پس از مخابرات ایران در حوزه ارائه خدمت به حوزه سازمانی را داریم. امروز اولین سایت خود در حوزه اینترنت نسل پنجم را افتتاح می کنیم. ماموریت ما ارایه نسل پنجم ارتباطات بر بستر FWA (راهکاری است که در حوزه بی‌سیم به ‌صورت ثابت خدمات را به مشتریان انبوه و سازمانی ارائه می‌دهد) است چرا که فرصت بروز بهتری پیدا می کند.»

انحصار اشتباه بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اعلام این موضوع که یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات مربوط به انحصار مخابرات ایران و مشکلات اینترنت خانگی، رفتن به سمت تکنولوژی ۵G-FWA است، توضیح داد: «یعنی استفاده از نسل پنجم اینترنت (۵G) برای اینترنت خانگی که می‌تواند حتی کیفیت اینترنت را تا ۳۰ برابر بالا ببرد. حرکت در مسیر خدمت رسانی به مردم را به این مجموعه تبریک می گویم. وزارت ارتباطات به عنوان ناظر باید به نیاز بازار و مردم توجه کنند و متناسب با آن خدمات را توسعه دهد. مردم امروز در کوچه، خیابان، شهر و روستا مطالبه پهنای باند دارند. چرا که زندگی روزمره شان به فضای مجازی و پهنای باند وابسته شده است.»

آذری جهرمی اضافه کرد: «بخشی از این پهنای باند توسط شرکت های اینترنت خانگی و بخشی نیز توسط اینترنت همراه تامین می شود. البته به دلیل اشتباهات واگذاری مخابرات در چند سال اخیر و انحصاری که در این زمینه ایجاد شده است، در زمینه اینترنت ثابت مشکلاتی داریم. انحصار، مشکلات زیادی ایجاد می کند همانطور که اگر همراه اول تنها بود، پیشرفتی نمی کرد زمانی که ایرانسل و رایتل آمدند همراه اول پیشرفت کرد. این اشتباه در خصوصی‌سازی مخابرات و واگذاری داکت‌ها و سیم‌های مسی که جزو انفال است شکل گرفت.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «از آنجایی که شرکت مخابرات، رقابتی نیز احساس نمی کرد، نه خودش سرمایه گذاری کرد نه اجازه سرمایه گذاری به بقیه را داد. این فرآیند اشتباه باید اصلاح شود. ما لایحه ای را برای آزادسازی داکت و سیم مسی ارائه کردیم که در حال بررسی است تا به مجلس ارسال شود. بخشی از مجموعه ارائه خدمات اینترنت در کشور می لنگد و این مسئله به شبکه اینترنت همراه فشار می‌آورد، این فشار در نهایت به مردم می‌رسد. به این ترتیب سرمایه گذاری که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت همراه باید انجام دهند بالا می‌رود و مشکلاتی را رقم می‌زند.»

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بالا رفتن کیفیت تا این حد، ارتقای قابل توجهی است که می تواند تاثیر خوبی در شبکه تلفن همراه یا خانگی داشته باشد. بنابراین استراتژی ما بر این بود که برای حل این مشکلات به شرکت‌های FWA مجوز بدهیم که به سمت نسل پنجم حرکت کنند و پهنای باند بیشتری به اینترنت بدهند. شرکت مبین نت در این خصوص پیشرو است و امروز آغاز فرآیند نوین خدمت‌دهی در این مجموعه است.»

آذری جهرمی با بیان اینکه اکنون دو چالش عمده روبه‌روی این فرآیند قرار دارند، افزود: چالش اول قیمت مودم است. هر تکنولوژی نوظهوری در دنیا، قیمت بالایی دارد که این منطقی است. دقیقا مانند میوه‌های نوبرانه. برای رفع این مشکل، ساخت مودم نسل پنجم در ایران آغاز شده است و برای ورود به بازار تاییدیه گرفته است.»

وی ادامه داد: «شرکت‌های ارائه دهنده خدمت باید بدانند کاربر نهایی و مصرف کننده توان مالی زیادی ندارند. وظیفه «مبین‌نت» این نیست که صرفا تکنولوژی وارد کشور کند، باید شرایط مناسب نیز برای مردم ایجاد شود. آذری جهرمی افزود: سهامدار عمده مبین‌نت همراه اول است، مجموعه همراه اول نیز درنظام بانکی کشور سهامدار است. می‌توانید از این فرصت‌ استفاده کنید و با دریافت خط اعتباری برای مبین نت، از ظرفیت دولت الکترونیک استفاه کنید. به این صورت که هر مشتری درخواست خرید مودم دارد آن را با اقساط۲۰ ماهه به فروش برسانند. این کار هم به نفع سیستم بانکی است هم به نفع مصرف کننده. مشکل دوم در هزینه در سرمایه گذاری است. هزینه‌ها عمدتا به احداث سایت مربوط می‌شود که البته مبین نت به دلیل تفاهم با همراه اول این مشکل را ندارد.»

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا