ایرانتکنولوژی

مجلس برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای ‌به مخابرات بودجه داد

‏کمیسیون تلفیق مجلس ضمن پافشاری مجدد بر افزایش ده درصدی مالیات شرکت‌های اینترنتی، علاوه بر گران کردن اینترنت، منابع آن را به صداوسیما برای نظارت بر فضای مجازی و به مخابرات ایران که سال ۸۴ به یک شرکت خصوصی تبدیل شده است، برای «مقابله» و رقابت با اینترنت ماهواره‌ای اختصاص داد.

در متن مصوبه مجلس آمده که اینترنت ثابت پرسرعت می‌بایست امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد. همچنین در این مصوبه تاکید شده است توسعه زیر ساخت اینترنت ثبات پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه سرویس‌های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد. در این متن وزارت ارتباطات مکلف شده است که از تولید محتوا در فضای مجازی حمایت کند و تا پایان سال ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات را اجرا کند.

این در حالی است که موضوع مقابله با اینترنت ماهواره‌ای چندی پیش توسط مرکز ملی فضای مجازی نیز مطرح شده و در متن این بیانیه آمده بود که باید به اینترنت ماهواره‌ای بومی روی آورد. به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با روی کار آمدن منظومه‌های ماهواره‌ای، ممکن است که به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود. او تاکید کرد که اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت.

همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با انتشار یک توییت به این بند از مصوبه اعتراض کرد، او نوشت: «مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است. آن‌را رفع کنید! مسوولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هم با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران»

حسین فلاح جوشقانی پیش‌تر هم درباره افزایش ده درصدی حق السهم اپراتورها که به گفته وزیر ارتباطات باعث گرانی خواهد شد، گفته بود که درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد. به گفته او با مصوبه مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد.

این در حالی است که قرار گرفتن ماهواره‌های جدید پروژه استارلینک عرضه اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران خانگی عملا در بخش‌هایی از جهان کلید خورده و سرعت اینترنت ماهواره‌ای بیش از ۱۰۰ مگابیت است و طبق گزارش‌ها سرعت اینترنت در برخی از روستاها در انگلیس با ماهواره استارلینک،  ۱۷۵ مگابیت است.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه‌های نصب و راه‌اندازی تجهیزات مورد نیاز و همچنین حق اشتراک استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، به مراتب بیشتری از اینترنت خانگی ۵G است. در حال حاضر، کاربران خواهان اینترنت استارلینک می‌بایست ۴۹۹ دلار را برای خرید تجهیزات اولیه، ۵۰ دلار برای ارسال و راه‌اندازی و همچنین ۹۹ دلار را به صورت ماهانه پرداخت کنند.

در جلسه علنی نوبت صبح روز پنجم اسفند ماه در جریان بررسی ردیف‌های درآمدی لایحه بودجه، مجلس با پیشنهاد کمیسیون تلفیق موافقت کرد که براساس آن حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی ۱۰ درصد افزایش یابد. این در حالی است که اپراتورها و دولت، در مورد حق‌السهم قرارداد ده ساله قطعی بسته‌اند. این مبلغ قرار بود به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز شود. همچنین طبق این مصوبه مبلغ دریافتی ۳ هزار میلیارد تومان برای تولید محتوا و نظارت در فضای مجازی هزینه خواهد شد که به صورت انحصاری مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن به عهده سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است. همچنین بر اساس این بند (ی) تبصره (۶)، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا