پهپادتکنولوژی

همه چیز درباره جدیدترین پهپاد شرکت DJI با نام FPV

شرکت DJI جدیدترین محصول خود را که نخستین پهپاد FPV است به بازار عرضه کرده است.

تصاویر سینمایی پهپاد FPV طی سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و در صنعت پهپادها بسیار مشهور شده بود اما حالا بزرگترین سازنده پهپادهای تجاری نخستین محصول خود را در این زمینه معرفی کرده است.

شرکت DJI نام این محصول خود را FPV  گذاشته و به همراه آن عینک ویژه آن را که گاگلز نام دارد به همراه یک کنترلر جدید با قیمت ۱۲۹۹ دلار ارایه کرده است.

این قیمت برای یک پهپاد گران به نظر می‌رسد اما اگر در نظر بگیرید که در کنار این پهپاد صاحب یک عینک گاگلز و یک کنترلر هم می‌شوید آنقدرها غیر واقعی نیست.

پهپادهای FPV به دلیل سرعت بالا و حرکات سریع آن نیاز به مهارت بالایی دارند و عمدتا توسط افراد حرفه‌ای هدایت و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما حالا شرکت دی جی آی می‌گوید این پهپاد هم برای افراد حرفه‌ای هم مبتدی ساخته شده است.

با این حال نخستین تصاویری که از پرواز با این پهپاد منتشر شده نشان دهنده یک پهپاد بسیار سریع است.

طراحی و سخت افزار پهپاد FPV

FPV مخفف First Person View است به معنی نما یا تصویر اول شخص که اشاره به پهپادهایی دارد که از طریق بی سیم به عینک متصل و از طریق کنترلر هدایت می‌شود.

بر خلاف پهپادهای عادی در پهپادهای FPV هدف این نیست که پرنده به صورت ثابت و در یک موقعیت قفل شود و در واقع هدف چرخیدن با سرعت بالا با زوایای مختلف است به همین دلیل پرواز با این پهپادها عموما چالش برانگیز و پرهیجان است.

این پهپادها به دلیل آنکه عموما دچار سانحه می‌شوند به شکل ماژول‌وار ساخته و فروخته می‌شوند تا به راحتی بتوان قطعات آن را تعویض کرد اما پهپاد دی جی آی ساختار محکم و ساده‌ای دارد که آن را با چند تنظیم ساده می‌توان به کار انداخت.

این پهپاد نسبت به پهپادهای مشابه بازار سنگین‌تر است و عمده وزن آن بابت باتری آن است که ۲۰ دقیقه عمر پرواز عرضه می‌کند. اگر با پهپادهای دیگر شرکت DJI مثل مویک یا فانتوم آشنایی داشته باشید این میزان زمان پرواز چندان زیاد نیست اما اگر سری به پهپادهای جهان   FPV بزنید می‌بینید که عمده پرنده‌ها در آنجا بیشتر از ۱۰ دقیقه عمر پرواز ندارند.

در واقع دی جی آی پهپادی ساخته که عمر باتری دوبرابری نسبت به رقبا در این حوزه دارد اما نسبت به سایر پهپادهای خود نه.

عینک گاگلز نسخه دو

موشن کنترلر FPVاین پهپاد دارای سنسور1/2.3 اینچی است که پیش از این این شرکت چینی روی پهپاد ۴۵۰ دلاری مویک مینی ۲ قرار داده است. در واقع تصویر در این پهپاد به کیفیت پهپادهای با کیفیت و گرانقیمت خود DJI نیست اما برای یک پهپاد پرسرعت و پرهیجان مانند این کاملا مناسب است.

کیفیت دوربین در آن 4K و ۶۰ فریم برثانیه است که حتی می‌تواند تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه با کیفیت  ۱۰۸۰p  هم امتداد پیدا کند.

برخلاف سایر پهپادها تنها یک لرزش‌گیر تک محوره روی این پهپاد قرار دارد اما زاویه باز لنز ۱۵۰ درجه‌ای آن ( در مقایسه با زاویه ۸۳ درجه‌ای مویک مینی ۲ ) عملا نیاز به لرزش‌گیر بیشتر را مرتفع می‌کند.

مرتبط: مویک ایر ۲

اما شاید مهمترین تفاوت   DJi FPV با سایر پهپادهای FPV در استاندارد انتقال تصویر آن است. این شرکت انتقال تصویر را روی تکنولوزی انتقال تصاویر دیجیتالی انجام می‌دهد که شرکت در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد در حالی که بسیاری از پهپادهای FPV امروزه انتقال تصاویر را از طریق تکنولوژی آنالوگ انجام می‌دهند.

نقطه منفی مدل انتقال آنالوگ تصاویر این است که نمی‌توان پرنده را به جاهای دوردست فرستاد اما نقطه مثبت تصاویر آنالوگ میزان  تاخیر کم ( Low Latency) است چیزی که باعث می‌شود خلبان پهپاد به سرعت عکس‌العمل‌های مناسب با توجه به موقعیت پرنده انجام دهد. با این حال DJI در این زمینه متکی به تکنولوژی OcuSync است که عملکرد بسیار خوبی دارد.

شرکت همچنین گاگلز یا عینک این پهپاد را در سال ۲۰۲۰ برای استفاده روی پهپادهای FVP به همراه پهپاد مویک ایر عرضه کرد . یک عینک با صفحه نمایش ۸۱۰پیکسل رزولوشن که بسیار با کیفت است و چهره و دیزاین عجیب و غریبی هم دارد.

دی جی آی یک کنترلر برای این پهپاد عرضه کرده که که تقریبا نصف اندازه کنترلرهای FPV است اما همچنین یک کنترلر حرکت یا موشن کنترلر را هم برای نخستین بار رونمایی کرده که که ۱۹۹ دلار  قیمت دارد و جداگانه به فروش می‌رسد. این کنترلر بسیار جالب که شبیه یک تفنگ یا جوی استیک است کنترلر با  پهپاد را بسیار ساده کرده و یک نوآوری بزرگ در صنعت پهپاد و کنترلرها به وجود خواهد آورد.

پهپاد DJI FPV

مدهای حرکتی پهپاد FPV

این پهپاد دارای سه مود حرکتی است معمولی ، اسپرت و دستی است.

در مد معمولی تقریبا پرواز شبیه پرواز با پهپادهای دیگر است و سرعت آن به ۵۰ کیلومتر   است که برای پرواز آماتورها ایده‌آل است. در مد اسپرت سرعت FPV به ۹۶ کیلومتر می‌رسد. و بالاخره اینکه در مد دستی این پهپاد در دو ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که حیرت انگیز است.

پهپاد دارای دو سنسور محافظ در جلوی خود است اما این سنسورها فقط در مد نرمال کار می‌کنند و در صورت تشخیص مانعی پهپاد را به طور خودکار متوقف می‌کنند.

نخستین کسانی که این پهپاد را تست کرده‌اند از پاسخ‌گویی سریع پهپاد نسبت به فرامین کنترلر ابراز رضایت می‌کنند. طبیعی است پرواز با چنین پهپادی ساده نیست و نیاز به مهارت زیادی دارد اما تصاویر تولید شده با آن فوق العاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا