تکنولوژیفضا

فرود موفقیت‌آمیز مریخ نورد ناسا در سیاه سرخ

مریخ نورد پرسویرنس (Perseverance) ناسا توانست بعد از یک سفر تقریبا هفت ماهه، با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود آید.

این کاوشگر توانست اولین تصاویر و اطلاعات را از محیط پیرامون خود در منطقه فرود، به زمین ارسال کند. تصاویری با رزولوشن پایین که صخره‌های پوشیده از خاک را نشان می‌دهد و حتی گردوغباری که در پی فرود این کاوشگر بلند شده، قابل رویت است. فرآیند فرود این کاوشگر بسیار پیچیده و چند مرحله‌ای بود به طوری که ناسا از آن با عبارت «هفت دقیقه وحشت» یاد کرد.

مریخ نورد پرسویرنس در ماه ژوئیه سال 2020 پرتاب شد و بعد از طی یک سفر هفت ماهه، در نخستین ساعات روز جمعه به سطح سیاره مریخ رسید. این مریخ نورد در طی فرآیند فرود توانست با موفقیت، سرعت خود از چیزی حدود 20 هزار کلیومتر بر ساعت به صفر برساند.

حال با فرود پرسویورنس، چند روز طول خواهد کشید که این کاوشگر بتواند خود را از حالت کامپکتی که طراحی شده، خارج  و سخت‌افزارهای خود را به طور کامل مستقر کند. همچنین می‌بایست تمامی‌بخش‌های آن کنترل شوند تا از صحت کارکرد آن‌ها اطمینان حاصل شود.

اگرچه اولین تصاویر توسط این کاوشگر به ناسا مخابره شده، اما به زودی اطلاعات و تصاویر دقیق‌تر از این سیاره سرخ به دست دانشمندان خواهد رسید. روی این کاوشگر در مجموع 32 دوربین نصب شده و حتی از چند میکروفون نیز برای شنیدن صدای سطح مریخ استفاده شده است.

فرود موفقیت‌آمیز مریخ نورد ناسا در سیاه سرخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا