تکنولوژیفضا

پرواز هلیکوپتر ناسا به زودی در آسمان سیاره سرخ

ناسا به‌تازگی اعلام کرد که علاوه بر مریخ نورد Perseverance یا همان «پشتکار»، هلیکوپتر ساخت مهندسان این سازمان نیز مسافر سیاره سرخ خواهد شد.

چند وقتیست که مهندسان ناسا در حال کار روی پروژه «مریخ 2020» هستند تا بتوانند مقدمات سفر انسان‌ها به سیاره سرخ را فراهم کنند. اگرچه تلاش‌های زیادی در طی ماه‌های اخیر صورت گرفته اما این سازمان قصد دارد تا به زودی، مریخ نورد جدید خود موسوم به «پشتکار» را به این سیاره ارسال کند تا مطالعاتی را روی خاک این کره انجام دهد و نمونه‌هایی از آن را برای تحقیقات بیشتر به زمین بیاورد.

اما به نظر می‌رسد که این مریخ نورد، تنها مسافر سیاره سرخ نخواهد بود چراکه به گفته ناسا، هلیکوپتر مریخ (Mars Helicopter) نیز آن را همراهی خواهد کرد. این هلیکوپتر کوچک از دو تیغه بهره می‌برد و قرار است به همراه «پشتکار» به این سیاره ارسال شود.

در همین رابطه، ناسا اخیرا ویدیویی را منتشر و اطلاعاتی را در خصوص نحوه عملکرد این هلیکوپتر بر فراز مریخ ارائه کرده است.  اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که هلیکوپتر مریخ به هیچ عنوان برای عملیات‌های اکتشافی و کاوشگرانه استفاده نخواهد شد، بلکه صرفا در جهت بررسی امکان پرواز هلیکوپتر در آسمان این سیاره با توجه به تفاوت‌هایی که در نیروی گرانش وجود دارد، بکار گرفته خواهد شد.

این هلیکوپتر، حدود یک ماه میهمان سیاره مریخ خواهد بود و محققان امیدوارند که بتوانند در این مدت، 5 پرواز آزمایشی را انجام دهند. از آنجایی که فاصله زیادی میان متخصصان ناسا و این هلیکوپتر در سیاره مریخ وجود دارد، امکان کنترل از راه دور لحظه‌ای آن فراهم نیست و از این رو، هلیکوپتر مریخ می‌بایست عملکردی خودران داشته باشد. سپس اطلاعات گردآوری شده را برای مهندسان ناسا ارسال کند.

اگر این هلیکوپتر بتواند پرواز خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، اولین دستاورد بشری خواهد بود که فراز این سیاره به پرواز درآمده است. همچنین می‌تواند راه را برای تولید مریخ نوردهایی جدید باز کند که به جای حرکت روی زمین، در آسمان این سیاره پرواز کرده و اطلاعات مورد نیاز را گردآوری کنند.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا