ایرانتکنولوژی

پیام رسان بیسفون تعطیل می‌شود

به کاربران تا 15 اسفند فرصت انتقال اطلاعاتشان داده شده است

پیام‌رسان بیسفون پس از ۸ سال فعالیت از ۱۵ اسفند تعطیل می‌شود. بیسفون یکی از پیام‌رسان‌های بومی مورد حمایت بعد از فیلترینگ تلگرام به شمار می‌آمد؛ اما حالا این شرکت در پیامی در کانال خود به کاربران اعلام کرده است که سرورهای خود را از نیمه اسفند برای همیشه خاموش می‌کند. در حال حاضر این اپلیکیشن در کافه بازار برای دانلود وجود ندارد.

پیام بیسفون به کاربران خود به شرح زیر است: «کاربران عزیز و فهیم بیسفون پس از ۸ سال فعالیت در بیسفون به دلایل متعدد تصمیم به توقف فعالیت بیسفون گرفته ایم. از شما که همواره همراه و پشتیبان ما در توسعه و گسترش بیسفون بوده‌اید بینهایت سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم پس از رفع مشکلات مجددا با قدرت به عرصه این خدمات بازگردیم. از شما خواهشمندیم اطلاعات و فایلهای مورد نیاز خود را تا پیش از ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ از بیسفون بردارید چون پس از این تاریخ دسترسی به بیسفون مقدور نخواهد بود. از همکاری شما سپاسگزاریم.»

مدیر بیسفون : وقتی کانال راه‌انداختیم تلگرام وجود نداشت

این پیام‌رسان در سال ۹۳ در نمایشگاه تلکام به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۹۴ بیش از ۲ میلیون کاربر فعال داشت. از زمستان سال ۹۶ با اجرای قانون مسدودسازی تلگرام، هفت پیام‌رسان داخلی (سروش، گپ، آی‌گپ، بله، ایتا، بیسفون پلاس و ویسپی) توسط مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شدند تا مورد حمایت دستگاه‌های مسئول قرار گیرند که در نهایت در ابتدای سال ۹۷ بیسفون به همراه دو پیام‌رسان بومی دیگر وام ۵ میلیارد تومانی برای توسعه خود از وزارت ارتباطات دریافت کردند.

مدیر این پیام‌رسان اعلام کرده بود که پیش از محبوبیت تلگرام، با وجود وایبر و وی‌چت در ایران، بیسفون دارای قابلیت چت، گروه و کانال بود. قابلیتی که بعدا تلگرام با آنها بازار ایران را در دست گرفت و حتی با وجود فیلتر شدن هنوز پرکاربرترین پیام رسان در ایران است. مدیر اجرایی پیام رسان بیسفون در همایشی با عنوان تیک سوم در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه درباره عقب ماندگی اپلیکیشن‌های ایرانی از پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام گفت: اولین بار کانال را ما راه‌اندازی کردیم قبل از آنکه حتی تلگرامی وجود داشته باشد اما مسوولان به ما فشار آوردند افرادی که می‌خواهند کانال ایجاد کنند باید مجوز «نشر برخط» بگیرند.

این پیام‌رسان در مدت فعالیت خود تاکید زیادی برای حفظ حریم شخصی کاربران داشت. به گفته مدیرانش آن‌ها با اضافه کردن ویژگی پیام امن ( Secret Chat الگوریتمی را ایجاد کرده بودندکه حتی با دستور قضایی برای شنود یا رصد پیام‌ها باز هم نمی‌توانستند به محتوای کاربران دسترسی داشته باشند. همچنی در توضیحات معرفی پیام‌رسان خود تاکید می‌کردند که «به‌واسطه پروتکل اختصاصی خودمان، مسائل امنیتی در زمینه هک و حوزه‌های مشابه را رعایت کرده‌ایم و به‌جرئت می‌توانیم بگوییم که امن‌ترین پیام‌رسان داخلی هستیم.» شعار تبلیغاتی آن‌ها در نمایشگاه و روی بیلبوردها «نگران تیک سوم نباش!» بود که نشان از این حفظ حریم شخصی داشت.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا