تکنولوژی

احساس خطر شرکت‌های تکنولوژی در برابر انحصار

نهادهای قانون‌گذار خرید Arm توسط Nvidia را به شکلی دقیق بررسی می‌کنند

دنیای‌اقتصاد : مبارزه با انحصارگرایی در سال‌های اخیر به دغدغه‌ای مهم در صنعت تکنولوژی تبدیل شده است و به تدریج ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. حالا انحصارگرایی زنگ خطری در میان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و رقبای آن‌ها شده است که می‌تواند بازار محصولات و خدمات‌شان را تحت‌تاثیر قرار بدهد. در همین راستا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معاملات صنعت تکنولوژی زیر ذره‌بین قرار گرفته و باعث شده است که غول‌های این صنعت احساس خطر کنند.

خرید شرکت تراشه‌سازی Arm توسط شرکت بزرگ Nvidia این روزها حسابی توجه رقبا را به خود‌ جلب کرده است؛ تا جایی‌که بعضی از غول‌های تکنولوژی در این زمینه به نهادهای قانون‌گذار شکایت کرده‌اند، چون معتقدند که این معامله به فضای رقابتی این صنعت آسیب می‌رساند و این اتفاق برای کسب‌وکارهای تکنولوژی مهم است.

 نگرانی مشتریان و شرکت‌های رقیب

مایکروسافت، کوآلکام و آلفابت- شرکت مادر‌گوگل- در میان شرکت‌هایی هستند که این معامله ۴۰ میلیارد دلاری آنها را نگران کرده و به همین دلیل خواستار دخالت نهادهای قانون‌گذار در زمینه انحصارگرایی شده‌اند. این خبر را افراد آگاه و درگیر با این موضوع به بلومبرگ گفته و تاکید کرده‌اند که هویت آنها فاش نشود، چون از نظر قانونی اجازه اظهارنظر به‌صورت عمومی در این زمینه را ندارند. دست‌کم یکی از این شرکت‌ها به‌دنبال ملغی و متوقف شدن این معامله است و همین موضوع باعث شده که در روز جمعه گذشته قیمت سهام شرکت Nvidia در بازار سهام نیویورک کاهش ۱/ ۳ درصدی پیدا کند. انجام این خرید باعث می‌شود تا Nvidia کنترل کاملی روی یک شرکت تامین‌کننده مهم پیدا کند که حق امتیاز استفاده از تکنولوژی تراشه‌های ضروری خودش را به شرکت‌هایی مانند اپل، اینتل، سامسونگ، آمازون و شرکت چینی هوآوی را داده است.

شرکت بریتانیایی Arm به‌عنوان سوئیس صنعت تراشه شناخته می‌شود، چون حق امتیاز طراحی‌های تراشه خودش و کدهای نرم‌افزاری مرتبط با آن را در اختیار تمام مشتریانش قرار می‌دهد؛ کاری که چندان مرسوم نبوده و برخلاف روند رقابت اغلب شرکت‌های فعال در صنعت تراشه‌سازی است. حالا نگرانی مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که اگر

Nvidia مالک Arm شود، دسترسی شرکت‌های رقیب به این تکنولوژی را محدود می‌کند تا به این ترتیب بتواند هزینه استفاده از آن را بالا ببرد. Nvidia اما معتقد است که قیمت خرید Arm نشان می‌دهد که این شرکت هیچ انگیزه و اشتیاقی برای به‌هم‌زدن نظم بازار تراشه و بی‌طرفی حاکم بر تعامل Arm با مشتریانش ندارد. با این حال اما بعضی شرکت‌های رقیب و همچنین مشتریان Arm هنوز نتوانسته‌اند با این دلایل و اظهارات قانع بشوند.

در همین راستا سخنگوی شرکت Nvidia در بیانیه‌ای گفته است: «ما همچنان به مرور روند انجام این خرید ادامه می‌دهیم و اطمینان داریم که هم قانون‌گذاران و هم مشتریان شاهد مزایا و نتایج برنامه‌های ما خواهند بود که مبتنی بر ادامه الگوی تجاری قبلی Arm برای ارائه حق‌امتیاز به مشتریانش، تضمین شفافیت این معامله و رابطه همکاری خوب با مشتریان Arm خواهد بود. دیدگاه ما درباره Arm به تمام مشتریان این شرکت کمک می‌کند تا کسب‌وکارشان را گسترش داده و حتی وارد بازارهای جدیدی بشوند.» حتی بعد از انتشار این بیانیه هم شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، کوآلکام و حتی خود Arm هیچ اظهارنظری درباره آن نکردند. هر چند CNBC از اعتراض و مخالفت‌های پیشاپیش کوآلکام خبر داده است.

 موضع جدی دموکرات‌ها

تا پیش از آنکه این معامله انجام و بسته شود، شرکت Nvidia باید به مقامات دولت آمریکا، انگلستان، اتحادیه اروپا و چین اجازه بررسی دقیق فرآیند این معامله را بدهد. نهادهای دولتی در سراسر جهان به‌دنبال تمام ذی‌نفعان احتمالی این معامله هستند تا موقعیت آنها را در فرآیند انجام این معامله و احتمال ضرر و زیان آنها را بررسی کنند. با سد محکمی که به واسطه مخالفت شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ایجاد‌شده است، به‌نظر می‌رسد روند تایید این معامله برای Nvidia مشکل شده و فرآیند بررسی آن توسط نهادهای دولتی را طولانی‌تر کند؛ اتفاقی که می‌تواند به تغییر ارزش این معامله و قیمت Arm منجر شود تا در نهایت بازنده آن Nvidia باشد. این جریان حتی می‌تواند SoftBank مالک فعلی Arm را هم به مخاطره بیندازد. این شرکت بزرگ ژاپنی تلاش کرده است تا با فروش بعضی اموالش، بتواند بدهی‌هایش را پرداخت کرده و دوباره آن بخشی از سهام خودش را که فروخته بود، بخرد.

در آمریکا اما این معامله زیر ذره‌بین کمیسیون تجارت فدرال (FTC) است که بررسی دقیق این معامله را آغاز کرده و اطلاعات ضروری و مورد نیاز طرف‌های سوم آن را برای‌شان ارسال کرده است. با این حال اما FTC همچنان از اظهارنظر در این زمینه امتناع می‌کند. تغییر مدیریت کمیسیون تجارت فدرال می‌تواند گرفتن تایید این معامله را برای Nvidia سخت‌تر کند. هر‌چند اعضای این کمیسیون به‌طور مساوی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تشکیل شده‌اند، اما مدیریت آن با «ربکا کلی‌اسلاتر» دموکرات است. با انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، وزنه قدرت به طرف دموکرات‌ها حرکت کرده و حالا دیگر فعالان صنعت تکنولوژی به خوبی می‌دانند که مقامات دولت جدید آمریکا پرونده‌های مربوط به انحصارطلبی را با حساسیت بیشتری دنبال می‌کنند.  معاملاتی مانند خرید Arm توسط

Nvidia که به‌عنوان ادغام‌های اقتصادی شناخته می‌شوند، معمولا چندان نگران‌کننده نبوده و توجه مقامات را جلب نمی‌کنند؛ چون هر دو شرکت به‌صورت مستقیم با یکدیگر رقابت ندارند. با این حال اما فشار شرکت‌های بزرگ تکنولوژی برای اعمال قوانین ضدانحصارطلبی و درخواست آنها از قانون‌گذاران برای بررسی دقیق‌تر این معامله به دلیل تاثیرگذاری گسترده آن بر صنعت تراشه، باعث شده است که نهادهای دولتی این معامله را به شکل جدی‌تری بررسی کنند. از طرفی انتخاب ربکا کلی‌اسلاتر به‌عنوان مدیر کمیسیون تجارت فدرال نشانه مهمی برای سخت‌تر شدن روند تایید معاملات این‌چنینی است، چون او تا پیش از انتخابش در این سمت یکی از منتقدان جدی قوانین جدید وضع‌شده توسط کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری درباره نحوه مواجهه نهادهای دولتی با معاملات ادغام اقتصادی در سال گذشته بود. او می‌گفت که این قوانین تاکید بیش از حدی بر منافع بالقوه حاصل از این معاملات دارند و بدون هیچ دلیل قابل‌توجیهی در برابر آسیب‌ها و ضررهای این معاملات، موضع‌گیری نکرده‌اند. او در ماه دسامبر اعلام کرد که دیگر شرکت‌ها لازم نیست از این قوانین پیروی کنند و همین اتفاق نشان از تغییر مواضع کمیسیون تجارت فدرال در دولت تازه آمریکا دارد. او به همراه دیگر همکارانش در این کمیسیون، اعلام کردند: «ما برای رشد و پیشرفت نیازمند اعمال جدی قانون برای جلوگیری از ضررهای و آسیب‌های احتمالی معاملات مربوط به ادغام‌های اقتصادی هستیم. ما به‌دنبال تغییر رویه‌های قبلی هستیم که نظارت دقیقی بر روند انجام این معاملات نداشتند.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا