تکنولوژی

تولید چوبی شفاف که از شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است

محققان دانشگاه مریلند موفق به ابداع روشی شده‌اند که با کمک آن می‌توانند ورقه‌های چوب را به موادی شفاف همانند شیشه تبدیل کنند.

به گفته این محققان، چوب‌های شفاف تولیدشده از مقاومت بیشتری به نسبت چوب‌های معمولی برخوردارند و می‌توانند عایق بهتری باشند. همچنین می‌توان از این دستاورد به عنوان یک ماده موثر در کاهش مصرف انرژی در ساخت انواع محصولات آینده استفاده کرد.

چوب از دو عنصر اصلی به نام‌های گلوکوز و لیگنین تشکیل شده است. نقش لیگنین، متصل کردن سلول‌ها و الیاف چوب است و سبب بالا رفتن مقاومت آن می‌شود. اگر یک کاغذ را ببرید و از نزدیک به لبه‌های بریده‌شده آن نگاه کنید، می‌توانید فیبرهای گلوکوز را مشاهده کنید.

در واقع، لیگنین به مانند یک چسب عمل می‌کند و حاوی مولکول‌هایی است که تحت عنوان کروموفور شناخته می‌شود و رنگ قهوه‌ای چوب از این مولکول‌ها نشات می‌گیرد. همچنین، کروموفورها مانع از عبور نور از میان چوب می‌شوند.

البته پیشتر نیز برخی از محققان، تلاش‌هایی را برای تولید چوب شفاف انجام داده بودند که نتیجه مطلوب را به دنبال نداشت. برای نمونه، ابتدا سعی شد تا با حذف لیگنین، چوب شفاف تولید شود اما این روش نیازمند استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، دمای بالا و همچنین هزینه و وقت زیاد بود.

حال روشی که توسط محققان دانشگاه مریلند ابداع شده، هم از لحاظ هزینه و هم زمان، بسیار به‌صرفه است. در این روش، محققان از چوب‌هایی به طول یک متر و ضخامت یک میلیمتر استفاده کردند. سپس تمامی‌قسمت‌های این چوب‌ها را به محلول پراکسید هیدروژن آغشته کردند.

تولید چوبی شفاف که از شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است

در گام بعدی، چوب‌ها به مدت تقریبا یک ساعت زیر نور آفتاب یا نور لامپ ماوراءبنفش قرار می‌گیرند. در اینجا مشاهده می‌شود که پراکسید بدون هیچ تماسی با لیگنین، باعث سفید شدن کروموفورهای قهوه‌ای می‌شود. اینجاست که چوب قهوه‌ای به چوب سفید تبدیل می‌شود.

در مرحله پایانی نیز از یک اپوکسی شفاف و مقاوم که در صنایع دریایی استفاده می‌شود، روی چوب استفاده می‌شود تا هرگونه منافذ و فضاهای خالی در چوب پُر و در نهایت سفت شود. در این مرحله، چوب به حالت شفاف درمی‌آید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا