اسپیس ایکستکنولوژیفضا

ماهواره‌های چوبی به زودی آماده پرتاب می‌شوند

ژاپن با هدف تولید کاهش زباله‌های فضایی، تولید یک ماهواره چوبی را آغاز کرده است.

این روزها ماهواره‌های زیادی در فضا وجود دارند که هر کدام برای کشوری و به منظور ارائه خدماتی همچونن سرویس اینترنت، پیش‌بینی آب‌وهوا و فعالیت‌های شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما هرچه ماهواره‌های بیشتری در فضا فعالیت کنند، به همان میزان زباله‌های فضایی بیشتری نیز تولید خواهد شد. همین امر محققان بشرکت «سامیتومو فارستری» به همراه دانسگاه «کیوتو» ژاپن ر ا بر این داشته تا تولید ماهواره‌های چوبی را در دستور کار قرار دهند.

این گروه قصد دارد تا سال 2023، ماهواره‌هایی چوبی را به فضا بفرستد. محققان می‌گویند که ماهواره‌های امروزی بعد از وارد شدن مجدد به جو زمین، منفجر می‌شوند و ذراتی آلومینیومی‌در اتمسفر بالایی زمین معلق می‌مانند که این زباله‌های فضایی بر تاثیر زیست‌محیطی مخربی بر جای می‌گذارد.

اما زمانی که از چوب برای ساخت ماهواره‌ها استفاده شود، بعد از ورود به اتمسفر زمین به طور کامل می‌سوزد و چیزی در جو باقی نخواهد ماند. یکی دیگر از دلایلی که محققان را به استفاده از چوب برای طراحی ماهواره‌ها سوق داده، این است که دیگر اختلالی در امواج الکترومغناطیسی به وجود نمی‌آورد و در میدان مغناطیسی زمین نیز بدون مشکل کار خواهد کرد.

از سویی دیگر، فرآیند ساخت ماهواره‌های چوبی آسان‌تر از ماهواره‌های مرسوم خواهد بود. شرکت سامیتومو فارستی هنوز اطلاعات دقیقی را در خصوص این پروژه ارائه نداده اما اعلام کرد که ماهواره‌های چوبی این شرکت به گونه‌ای طراحی خواهند شد که در برابر تغییرات دمایی، نور خورشید، شرایط متغیر آب‌وهوایی و غیره مقاوم خواهند بود.

طبق آخرین گزارش‌ها، در حال حاضر تقریبا 6000 ماهواره در مدار زمین قرار دارند که 60 درصد از آن‌ها دیگر کار نمی‌کنند و تبدیل به زباله‌های فضایی شده‌اند. از سویی دیگر، حدود 990 ماهواره نیز هر ساله وارد مدار می‌شوند.

گفته می‌شود که بیش از نیم میلیون تکه از ماهواره‌ها به شکل زباله‌های فضایی در اطراف کره زمین در گردش‌اند که با سرعت حدود 17 هزار و 500 مایل بر ساعت حرکت می‌کنند. البته این روزها خبرهایی نیز در خصوص تصمیم شرکت اسپیس ایکس برای پرتاب هزاران ماهواره جدید به فضا به گوش می‌رسد که بخشی از آن‌ها وارد مدار شده‌اند و همین مسئله، نگرانی‌ها پیرامون افزایش زباله‌های فضایی را بیشتر می‌کند.

به نظر می‌رسد که استفاده از ماهواره‌های چوبی می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای کاهش زباله‌های فضایی باشد و باید منتظر ماند و دید که چه زمانی این ماهواره‌های دوست‌دار محیط زیست آماده پرتاب خواهند شد.

 

منبع
Gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا