شبکه‌های اجتماعی

آثار مثبت حذف ترامپ از توییتر

توییت‌های مربوط به تقلب در انتخابات پس از توقف اکانت توییتر ترامپ از ۲.۵ میلیون به ۶۸۸ هزار توییت کاهش یافت

پس از اعتراضات ۶ ژانویه و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا توسط مردم، توییتر حساب کاربری دونالد ترامپ را برای همیشه مسدود کرد. اما این اعتراضات تنها دلیل حذف حساب کاربری او نبود چرا که توییت‌های بعدی ترامپ در تضاد کامل با خط و مشی توییتر محسوب می‌شد.

حالا تقریباً دو هفته پس از ممنوعیت حساب توییتر ترامپ، در حال حاضر تغییراتی در میزان اطلاعات نادرست در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

طبق تحقیقات جدید پلتفرم Zignal درسانفرانسیسکو، توییت‌های مربوط به تقلب در انتخابات یک هفته بعد از توقف حساب کاربری ترامپ از ۲.۵ میلیون به ۶۸۸ هزار توییت کاهش یافته‌است.

به عبارت دیگر اخراج ترامپ از توییتر منجر به کاهش ۷۰ درصدی بحث در مورد تقلب انتخابات آمریکا شده‌است. این رقم قابل توجهی است و این استدلال را تقویت می‌کند که ترامپ تا حد زیادی مسئول گسترش اطلاعات نادرست در انتخابات بوده و یکی از دلایل اصلی هجوم مردم به ساختمان کنگره است.

توییتر در خصوص تصمیم خود برای حذف ترامپ توضیح داد: پس از بررسی دقیق توییت‌های اخیر ترامپ و محتویات تولید شده راجع به این توییت‌ها، ما حساب کاربری او را جهت جلوگیری از تحریک بیشتر مردم به خشونت برای همیشه مسدود کردیم.

به نظر می‌رسد علت اصلی این تشویق و تحریک به خشونت در توییت‌های ترامپ ناشی از این است که آن‌ها تصور می‌کنند در انتخابات تقلب شده و پیروزی بایدن به علت تقلب گسترده رای دهندگان است. اگرچه این ادعا فاقد هرگونه شواهد و مدارک است و تیم حقوقی ترامپ هر پرونده حقوقی را در این مورد باخته‌است. اما توییت‌های ترامپ احتمال توطئه را تقویت و از آن بعنوان یک پایگاه برای بسیج مردم استفاده کرد تا بتواند امور را به دست بگیرد. به طور خلاصه، اعتیاد ترامپ به انتشار اطلاعات نادرست دلیل اصلی تحولات تکان دهنده‌ای است که اوایل ماه جاری دیدیم.

توئیتر تنها پلتفرمی نیست که ترامپ را از پلتفرم خود اخراج کرده است. فیس بوک و اینستاگرام هم یک روز پس از این اتفاق، حساب کاربری او را به طور موقت مسدود کردند.

در این خصوصی مارک زاکربرگ گفت: «در طول چند سال گذشته، ما به ترامپ اجازه داده‌ایم که از پلتفرم ما مطابق با قوانین ما استفاده کند، در مواردی پست‌های او به دلیل نقض سیاست‌های ما حذف یا برچسب گذاری شد. ما این کار را انجام دادیم زیرا معتقدیم که مردم حق دسترسی گسترده به سخنرانی‌های سیاسی، حتی سخنرانی‌های جنجالی را دارند. اما شرایط فعلی اساساً متفاوت است، استفاده از پلتفرم ما، جهت تحریک خشونت آمیزمردم علیه یک دولت منتخب دموکرات است.

ما اعتقاد داریم ادامه استفاده ازخدمات ما توسط رئیس جمهور در این مدت بسیار خطرناک است. بنابراین  به مدت نامحدود و حداقل برای دو هفته آینده تا زمانی که انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز انجام شود حساب‌های او را در فیس بوک و اینستاگرام مسدود کرده‌ایم.»

علاوه بر توییتر و فیس بوک، ترامپ در روزهای اخیر از یوتیوب، اسنپ چت، اسپاتیفای، توییچ، تیک تاک و شاپیفای نیز حذف شده‌است.

مترجم: الهه دمیرچی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا