اپل

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل در راه است؛ رقیبی جدید برای تراشه اپل M1

اینتل ساعاتی پیش و در خلال رویداد CES 2021، پیش‌نمایشی را از نسل جدید تراشه‌های خود ارائه داد.

چیپست‌هایی هیبریدی تحت عنوان Alder Lake که همانند تراشه‌های Lakefield در ساخت آن‌ها از روش مشابهی با فناوری Big.little شرکت ARM استفاده شده است. این امر موجب ارتقای عملکرد چیپست ‌می‌شود و فرآیند پردازش هسته‌های چیپست به صورت تکی با سرعت و کارایی بهتری صورت خواهد گرفت.

اینتل اعلام کرد از آنجایی که پردازنده‌های Lakefield بیشتر با تمرکز روی محصولات موبایلی تولید شده‌اند، این تراشه‌های جدید یعنی Alder Lake بیشتر برای سیستم‌های رومیزی و همچنین پردازش‌های موبایلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته اینتل، اولین پردازنده جدید متعلق به این خانواده در نیمه دوم سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد. نسل دوازدهم چیپ‌های Alder Lake به سیستم بصری ارتقایافته جدیدی مجهز خواهند بود که با طراحی 10 نانومتری سوپرفین (SuperFin) تولید خواهند شد.

پیشتر از این طراحی در ساخت تراشه‌های نسل یازدهم Tiger Lake اینتل استفاده ‌می‌شود که ترکیبی از هسته‌هایی با قدرت پردازشی بالا (Golden Lake) و هسته‌های پردازشی جدید Gracemont را در خود جای داده و ‌می‌تواند کارایی خوبی را از خود نشان دهد.

‌می‌توان گفت که تراشه‌های جدید اینتل از لحاظ طراحی با تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM همانند تراشه‌های M1 شرکت اپل که در ماه نوامبر گذشته معرفی شد، هستند. به نظر ‌می‌رسد که عملکرد موفق عمل در تعبیه تراشه‌های M1، مدیران اینتل را بر این داشته تا با توسعه و طراحی پردازنده‌هایی با تکنولوژی مشابه، خوب تازه‌ای را به رگ‌های کسب‌وکار تولید تراشه خود تزریق کنند.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا